3537
Sök

740, slår gnistor när man klickar på hel/halvljus

324 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag har ett litet problem med min 740.

Märkte för ett par dagar sen att det kom lite rök ovanför instrumentpalenen när jag hade satt på helljus ett par gånger.
Plockade loss kåpan som sitter mellan ratten och mätarhuset, om ni fattar vilken jag menar... den som sitter runt spakarna.
Längst in på blinkers/hel/halvljus-spaken så sitter det ju en liten metallbricka på framsidan av spaken, som ska gå emot en annan bricka när man klickar i helljus, som gör att helljuset ska gå igång. (om jag har sett rätt när jag kollat dvs)
När jag klickar så slår det lite gnistor om dom "metallbrickorna". Håller jag spaken i halvt intryckt läge så kan det nästan börja glöda, och det ryker ganska fint, luktar skit av de å. hmm

Känns ju som kortslutning eller dålig kontakt...

Detta problem uppstod efter att jag drog in i kanten lite och råkade slita loss ett dimljus (har 960 spoiler), men inget annat elmässigt ska ha pajat vad jag vet. Kan mycket väl vara slumpen och inte alls handla om det.
Har testat att koppla ur dimljuset som flög loss, samt bara stänga av det, utan framgång.

Nån som varit med om samma problem? Känns ju inte bra att det slår gnistor o ryker varje gång jag trycker på spaken... neutral Allt fungerar dock perfekt.


Ursäkta för ett rörigt inlägg, ska sova nu...
Senast redigerat av Catoxxo (3 augusti 2012)


Påstängd
1 197 Inlägg
3 augusti 2012
#2
Catoxxo skrev:
Tjenare!

Jag har ett litet problem med min 740.

Märkte för ett par dagar sen att det kom lite rök ovanför instrumentpalenen när jag hade satt på helljus ett par gånger.
Plockade loss kåpan som sitter mellan ratten och mätarhuset, om ni fattar vilken jag menar... den som sitter runt spakarna.
Längst in på blinkers/hel/halvljus-spaken så sitter det ju en liten metallbricka på framsidan av spaken, som ska gå emot en annan bricka när man klickar i helljus, som gör att helljuset ska gå igång. (om jag har sett rätt när jag kollat dvs)
När jag klickar så slår det lite gnistor om dom "metallbrickorna". Håller jag spaken i halvt intryckt läge så kan det nästan börja glöda, och det ryker ganska fint, luktar skit av de å. hmm

Känns ju som kortslutning eller dålig kontakt...

Detta problem uppstod efter att jag drog in i kanten lite och råkade slita loss ett dimljus (har 960 spoiler), men inget annat elmässigt ska ha pajat vad jag vet. Kan mycket väl vara slumpen och inte alls handla om det.
Har testat att koppla ur dimljuset som flög loss, samt bara stänga av det, utan framgång.

Nån som varit med om samma problem? Känns ju inte bra att det slår gnistor o ryker varje gång jag trycker på spaken... neutral Allt fungerar dock perfekt.


Ursäkta för ett rörigt inlägg, ska sova nu...

http://meme.aurielle.cz/faces/bean-if-you-know-what-i-mean.jpg


____________________________________
1 340 Inlägg
3 augusti 2012
#3
Sitter man och fipplar fram och tillbaka på spaken så kommer det rök, men att det skulle slå gnistor har jag aldrig sett? yikes

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

324 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#4
siiimooon skrev:
*typisk simonbild, dock ingen katt*

Jaså simon, du finns här med smile

RightFront skrev:
Sitter man och fipplar fram och tillbaka på spaken så kommer det rök, men att det skulle slå gnistor har jag aldrig sett? yikes

det är bara små gnistor, riktigt små. dom syns bara när man kollar från en bra vinkel och har monterat av skyddet runt rattspakarna...
men SKA det komma rök alltså? det är ju ingenting man märker av när man kör, men det känns ju oroväckande. om man sitter o fipplar på den några gånger så kommer det lite rök ja...


199 Inlägg
3 augusti 2012
#5
hade en 740 som mekbil i skolan förr.. satt och lekte med helljuset.. då börja det också ryka runt rattkåpan på den ;D haha , man blev lite skraj !

324 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#6
kiorf skrev:
hade en 740 som mekbil i skolan förr.. satt och lekte med helljuset.. då börja det också ryka runt rattkåpan på den ;D haha , man blev lite skraj !

Haha, men då ska de la va så då... men tänkte att de va bäst att höra med folk ifall att ^^


2 037 Inlägg
3 augusti 2012
#7
Finns det helljus relä, eller går all ström till lamporna genom spaken?

21 761 Inlägg
4 augusti 2012
#8
Den enda ström som ska gå via spaken är till spolen i ljusrelät, ingen märkvärdig ström alltså. Framför allt ingen ström som orsakar kraftig gnistbildning och "glödande" kontaktytor. Någonting annat borde ha hänt tycker jag, inte bara den där dimljuslampan. hmm
Senast redigerat av Drönirettab (4 augusti 2012)

3 Inlägg
5 augusti 2012
#9
Jag har för mig att ljustutan går direkt, medans helljuset går via relä.
Därav att det kan gå hög effekt.

Min gissning är att ljustutbrytaren är slut, det är standard. JAg har haft problemet själv.
Tror att Volvo tar 500:- för brytaren, eller kolla skroten.
Enkelt att byta, sitter med två skruvar under kåpan.

21 761 Inlägg
5 augusti 2012
#10
gkar skrev:
Jag har för mig att ljustutan går direkt, medans helljuset går via relä.

Finns det verkligen "ljustuta" på 740?
Är det inte enbart av/påslag?

3 Inlägg
5 augusti 2012
#11
Drönirettab skrev:
gkar skrev:
Jag har för mig att ljustutan går direkt, medans helljuset går via relä.

Finns det verkligen "ljustuta" på 740?
Är det inte enbart av/påslag?

Alltså att helljuset tänds momentant innan det bistabila reläet triggas och tar över lasten.
På så sätt slapp de sätta ytterligare ett relä.

Min hade det. Det var en 88a.

____________________________________
1 340 Inlägg
5 augusti 2012
#12
Drönirettab skrev:
gkar skrev:
Jag har för mig att ljustutan går direkt, medans helljuset går via relä.

Finns det verkligen "ljustuta" på 740?
Är det inte enbart av/påslag?

Både 740 och 940 har ljustuta smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P


Sök