3804
Sök

Mercedes e220 cdi, Går dåligt max 3000 varv och ryker vid full gaspådrag kickdown fungerar ej. (LÖST)

606 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
#1
Köpte en mercedes 220 cdi -00 igår och den gick bra när jag provkörde den men på väg hem så börja den bli slö som satan varvar inte över 3000 varv... misstänker luftmassemätaren kan det stämma?.

blir ingen skillnad alls om jag drar ur kontakten till LMM och när jag gjorde det nyss och satt tillbaka den så gick bilen som den skulle en liten stund... hjälp tack! blir galen säljaren erbjöd sig dock att köpa tillbaka den om "jag kände mig lurad" men bilen är fin i övrigt 29.000mil nybesiktigad UA och fick 4 uppsätningar däck med

;(!
Senast redigerat av jottosson (6 augusti 2012)

Kan det lagas ska det lagas! :)

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
4 augusti 2012
#2
Ryker den när den gått i limp mode?
Om du har möjlighet så läs felkoder.
Annars börja med nåt bra medel i tanken som gör rent bränslesystemet, har varit med om att det räcker på såna där.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

606 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
#3
hmm bra fråga har inte kollat det. körde i en flaska STP injection cleaner nyss men börjar bli lite smånojjig... finns ju inget öppet idag för att läsa felkoder och ska jag lämna tillbaka skiten bör jag ju göra det snarast möjligt :p men vill ju helst ha ordning på den

Kan det lagas ska det lagas! :)

606 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
#4
Ulf_W skrev:
Ryker den när den gått i limp mode?
Om du har möjlighet så läs felkoder.
Annars börja med nåt bra medel i tanken som gör rent bränslesystemet, har varit med om att det räcker på såna där.

ja den ryker vid fullt gaspådrag på tomgång

Kan det lagas ska det lagas! :)

606 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
#5
vakuum slangar ser okej ut vad jag kan se. Skulle kanske behöva kolla EGR ventilen men vart sitter den?

Kan det lagas ska det lagas! :)

606 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
#6
ingen? kom gärna med tips och ideer :o

Kan det lagas ska det lagas! :)

564 Inlägg
4 augusti 2012
#7
Ulf_W har redan skrivit vad du behöver göra, läs av felkoderna. Då får du sannolikt svar på vad som är problemet.

1 277 Inlägg
4 augusti 2012
#8
Ja felkoder är det som gäller, dock om det är automat så kan jag lägga till att boxen till automatlådan kan få hicka och det stör olika komponenter i bil. hade det problemet på en 200 clk. skickade den på ominstallation av programvaran och sen fungerade den bra. i övrigt, slirar lådan också eller bara kickdown som jävlas?

606 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
#9
den slirar ej utan bara kickdown som inte fungerar.


Är det EGR ventilen som sitter "under" turbon ? och det går en arm från EGR upp mot turbon :p!? (är inget turbo profs) :p


blir att läsa felkoder på måndag hoppas inte Bil Dahl (mercedes) är allt för dyra på det antar att det är smartast att gå till en merca verkstad?

Kan det lagas ska det lagas! :)

Of World
3 370 Inlägg
4 augusti 2012
#10
jottosson skrev:
den slirar ej utan bara kickdown som inte fungerar.


Är det EGR ventilen som sitter "under" turbon ? och det går en arm från EGR upp mot turbon :p!? (är inget turbo profs) :p


blir att läsa felkoder på måndag hoppas inte Bil Dahl (mercedes) är allt för dyra på det antar att det är smartast att gå till en merca verkstad?

Har för mig att det kostar 600kr för felsökning.

Alternativt någon annan verkstad som har felsöknings dator? kanske billigare!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

5 127 Inlägg
5 augusti 2012
#11
jag skulle kolla felkoder hos en mercedes verkstad då dom säkert har erfarenhet av felet och vet vad som behöver göras.
Senast redigerat av mb_pucken (5 augusti 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

606 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
#12
mb_pucken skrev:
jag skulle kolla felkoder hos en mercedes verkstad då dom säkert har erfarenhet av felet och vet vad som behöver göras.

mjo ska åka in i morgon innan jobbet. frågan är ju hur mycket man törs köra bilen ? yikes

Kan det lagas ska det lagas! :)

1 277 Inlägg
5 augusti 2012
#13
så länge ingen röd varningslampa lyser på instrumentpanelen är det inga problem att köra med bilen.

Felsökning finns det inga fasta priser på utan man tar ut den vanliga tim ersättningen t ex där jag jobbar är det 800 + moms sen har man en grundregel beroende på företag att man får endast ta betalt för en viss tids felsökning. t ex 1.5 timmar sen inget mer.

606 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
#14
Okej nä inga varvningar alls. Det enda jag ska göra nu är ju en felkodsavläsning kan ju inte kosta speciellt mycke? är ju endast ett 10-20 minuters jobb ?

Kan det lagas ska det lagas! :)

606 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
#15
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/s720x720/189555_10152013451005525_477669121_n.jpg

så ser min EGR ventil ut kanske inte så jätte bra !?

Kan det lagas ska det lagas! :)

606 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#16
lämnade in den för felkodsavläsning, trasig LMM.

Kodläsning + LMM + byte 1500kr på en mekonomen verkstad! smidigt och enkelt rekomenderar Öviks bilskador(mekonomen) wink

Kan det lagas ska det lagas! :)

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
6 augusti 2012
#17
Byt din egr också, eller åtminstone gör rent den. Ser inte bra ut.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

606 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#18
mjo ska ha lös den nån dag å rengöra

Kan det lagas ska det lagas! :)


Sök