Rickard-v skrev:
Du kopplar in den tjocka från batteriet (med en säkring
max 20cm från batteripolen) på kortsidan. O sedan 2 kablar på långsidan till stegen.
O samma sak på minus sidan men det tjocka kabeln som du sätter på kortändan sitter ju i karossen där du skrapat/slipat helt plåtrent och dragit fast med en rejälskruv.
Många använder skruven till säkerhetsbälten under sätet.
Eller så drar du 2kablar från kaross skruven, en till varje steg så behöver inget block till minussidan.
40cm är det som gäller..
Du kan gärna vidare förklara bättre om du ska ge dig in i en sån här tråd..
...
benelli-K2, som sagt så måste du säkra av strömkabeln ifrån batteriet max 40cm ifrån batteripolen (EMMA regel, källa:
http://emmanet.com/download/12/rulebook2012.pdf)
En sak att tänka på är att du inte stoppar i en säkring för att skydda stegen utan du skyddar kabeln!
Så du slipper en smält, brunnen strömkabel eller ännu värre, utbränd bil...
Du ska säkra av enligt:
16mm2 max 80A säkring
20mm2 max 100A säkring
30mm2 max 150A säkring
50mm2 max 200A säkring
(Källa:
http://emmanet.com/download/12/rulebook2012.pdf)
Då du kommer driva 2 slutsteg så skulle JAG rekommendera minst en 30mm2 kabel då du antagligen inte kommer ha en batteribank i skuffen.
Jag använder samma distributionsblock som dig (Hollywood HPD04)
Dock används dom bara till småförbrukare som processor, lysdioder mm.
Men länkar en bild hur jag gör i min skuff så du kanske får ett hum om hur jag menar.
Dom 3 hålen på sidorna om säkringsblocket är till matning ifrån främre batteriet, batteriet i skuffen och minuskabeln.
Så tänk dig att du kopplar in pluskabeln ifrån batteriet in i ena distributionsblocket (max 50mm2 på kortsidorna och 3st 21mm2 på långsidan)
Sen drar du en pluskabel därifrån till varje slutsteg.
Sen gör du samma sak med minuskabeln, men tänk på att hålla alla kablar så korta som möjligt.
Men ha lite slack på kabeln så dom inte är spända!
Hoppas det hjälpt lite..