3388
Sök

Motor skrammel saab 9-5 Aero 00

860 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hmmm skulle bara kolla
bytte oljan i min bil för ca 500 mil sedan då va den kolsvart... men inte klummpig lr massa slamm lr så... hade kört med invändig motor tvätt i den innan som man häller i oljan....

nu på senare tid har de börjat skrammla lite från motorn och ja va o kollade den på saab men dom kunde inte fastställa om de va kamkedjan lr ballans axelkedjan... tänkte göra ett olje byte nu.... har just nu e en 5w40w olja från biltema då den funkade mkt bra i min gammla saab 900 talladega men nu då när min nuvarande skrammlar ibland så tänkte ja att ja skulle köpa en 5w50 olja o hälla i... men när ja kollar runt på saab forum så är de mest bara snack om 0w30 och 0w40 oljor.... går det inte att ha 5w50 i en saab lr va e de som e sån skillnad???


1 327 Inlägg
6 augusti 2012
#2
5w50 är för tunn har jag läst på flera forum när jag skulle välja olja till min 9-3 Aero, kör med biltema 5w40 istället.

Det kanske kan vara så att motortvätten har skadat din motor, du böt väl olja två gånger efter att du hällt i den den motorvändiga motortvätten?


84 Inlägg
6 augusti 2012
#3
Häll i GM:s olja som det ska vara, kostar lika mycket som biltemas, om inte mindre smile

Wiggen
43 Inlägg
6 augusti 2012
#4
5w30 Castrols finaste, olja är inget man snålar på.


860 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#5
jag hällde i motortvätt medlet körde det i den gamla oljan i 10 min ca... sen har ja hällt i ny olja som ja nu har kört med i 500 mil... tänkte att ja skulle byta nu igen eftersom den oljan som va i när ja köpte den va kolsvart.... men varför ska man hälla i 5w30-0w30 det är ju fan nästan som vatten...är det inte bättre för kam och ballansaxel kedjam igenntligen om man har en lite tjockare olja som smörjer bättre en att ha olja som är som vatten???
biltemas oljor är mkt bra så de spelar ingen roll om de e castrol mobil1 lr kendal.... den uppfyller klass kraven iaf... men frågan va om vad som händer om man häller i en 10w50 olja som är tjockare en 5w50??? har kört med 5w40 nu i 500 mil ca o jag hade den 5w40 oljan i min saab 900 2,0T Talladega o den funkade as bra.... och sen förstör inte invändig motortvätt själva motorn... den rengör lyftare och sånt från slamm o skit i motorn.. men den kan däremot göra motorn lite för ren så de kan börja läcka o så... men men


127 Inlägg
6 augusti 2012
#6
Tror sån motorrengöring är skit. Att det bara lossnar massa skit som sätter sig i silen  till oljepumpen

Saab 9-5 2.0t -04

Wiggen
43 Inlägg
6 augusti 2012
#7
Det finns ju en anledning till varför priserna skiljer på saker och ting i samhället ^^ Och hur långt har den gått nu ? 20k+ = dags för kamkedjan


860 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#8
hmm min bil har gått ca 29,200 mil i nu läget... så kamkedjan o ballansaxelkedjan borde vara bytt redan.....


390 Inlägg
6 augusti 2012
#9
Kedjan är inte direkt något man byter efter miltalet utan mest efter ljud och utsträckning av sträckare, våran tidigare 9-5:a hade gått ca 30 000 och kedjan var i bra skick och behövdes inte att bytas smile

Mvh Oscar


633 Inlägg
6 augusti 2012
#10
FenioN skrev:
Tror sån motorrengöring är skit. Att det bara lossnar massa skit som sätter sig i silen  till oljepumpen

så sant rätt lätt att avlagringar i motorn lossnar o täpper till oljekanaler


860 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#11
hmm men hur fan kollar man kedjesträckaren då??? vill liksom inte lämna in bil fan till saab lr nån verkstad o de kostar 15-20.000 för o fixa det......


84 Inlägg
6 augusti 2012
#12
mikael_86 skrev:
hmm men hur fan kollar man kedjesträckaren då??? vill liksom inte lämna in bil fan till saab lr nån verkstad o de kostar 15-20.000 för o fixa det......

Om du står framför bilen så sitter sträckaren längst upp till vänster i bakkant på topplocket, sträckaren består av en 13mm skruv och själva sträckaren , den är det 21mm på tror jag. Du måste först skruva ur 13mm skruven ur sträckaren , skruven trycker in en fjäder som trycker på sträckaren så släpper du på sträckaren innan du tagit ur skruven så åker sträckaren ut fullt.
Sen när du fått ur sträckaren är det bara att mäta hur långt ut den är (du förstår ganska direkt hur den fungerar när du ser den). sträckaren i sig trycker på en plastskena som kamkedjan löper emot.
Det kan vara ganska trångt, och sträckaren kan sitta som f** men det är inte svårt att göra själv smile
Senast redigerat av _Next_ (6 augusti 2012)

390 Inlägg
6 augusti 2012
#13
Först skruvar man ut den mindre bulten som sitter på sträckaren den trycker in fjädern som sträcker ut sträckaren, sedan så tar man och skruvar ut själva sträckaren och mäter med skjutmått hur långt den har gått ut. Om man tar ut hela sträckaren först utan att ta bort den mintre bulten först så kommer den att tryckas ut till max eftersom fjäder fortfarande trycker på. En Saab verkstad brukar ta ca 500kr för att kolla hur lång sträckaren har gått ut (sitter på baksidan av motorns topp, höger sida i bilens färdrikting)

Mvh Oscar


84 Inlägg
6 augusti 2012
#15
turbo_sport skrev:
Oj då var en före mig som förklarade bättre smile

Haha tyckte förklaringarna var ganska lika ^^

860 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#16
hehehehe men vad gör man sen ifall kedjesträckaren är ute på 15mm då??? har hört från en saab verkstad att är den på 15mm så kör man med en tickande bomb som kan smälla när som??? lätt att byta kedjan isf lr så??? den har ju gått 29,200mil o de finns ingen dokumentation på något om den direkt...


390 Inlägg
6 augusti 2012
#17
15mm, då är det byte som gäller men kan nog gå lite längre men helst inte.

Mvh Oscar


860 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#18
okej.... för den skrammlade absolut inget alls när ja köpte den i februari.... utan det kom mer o mer nu på senare tid lr rättare sagt det kom precis innan ja gjorde service på den o sen mer.... är de lätt o ta bort oljetråget på den för o göra rent silen??? har läst att de ska vara lite jobbigare o ta bort de på aeron än dom andra 9-5orna


84 Inlägg
7 augusti 2012
#20
Ja det sitter ett fäste till växellådan i tråget på aeron, kan inte svara på om detta krångligare för jag har bara skruvat bort tråget med motorn lös. Det är isåfall subframen som är i vägen.
Orkar du inte göra rent silen så kostar en ny på Saab typ 150kr.


Sök