3002
Sök

Bilbältet rullar inte in sig

32 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
Hej!

Jag har ett bilbälte i höger framsäte på en volvo 940 som inte rullar in sig.
Jag är nybörjare och har aldrig meckat med bilar. Finns det något enkelt sätt för mig att fixa detta eller bör jag lämna in bilen?

I Haynes "gör det själv handbok" så står det att man inte bör pilla med bilbältena i framsätena om de har mekanisk bältesförspänning eller pyroteknisk bältesförspänning för bilar med krockkuddar.
Jag har ingen aning om jag har någon av dessa spänningar, så är det verkstaden som gäller då eller? hmm

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar,
Erik Sturesson

Kokar ris
923 Inlägg
7 augusti 2012
pröva o köp en burk silikonspray, dra ut hela bältet, spraya på o dra fram o tebax några ggr, om inte det hjälper så får du byta hela bältet.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

766 Inlägg
7 augusti 2012
eriksturesson skrev:
Hej!

Jag är nybörjare och har aldrig meckat med bilar. Finns det något enkelt sätt för mig att fixa detta eller bör jag lämna in bilen?

I Haynes "gör det själv handbok" så står det att man inte bör pilla med bilbältena i framsätena om de har mekanisk bältesförspänning eller pyroteknisk bältesförspänning för bilar med krockkuddar.
Jag har ingen aning om jag har någon av dessa spänningar, så är det verkstaden som gäller då eller? hmm

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar,
Erik Sturesson

prova smörja lite med teflonspray på mekanismen och dra bältet in och ut så kommer det nog funka igen:)
mina brukar kärva ibland då ja aldrig använder bälte då brukar det hjälpa med smörj och dra i dom:)

148 Inlägg
7 augusti 2012
cpu1337 skrev:
eriksturesson skrev:
Hej!

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar,
Erik Sturesson

prova smörja lite med teflonspray på mekanismen och dra bältet in och ut så kommer det nog funka igen:)
mina brukar kärva ibland då ja aldrig använder bälte då brukar det hjälpa med smörj och dra i dom:)

http://i0.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/007/508/watch-out-we-got-a-badass-over-here-meme.png

766 Inlägg
7 augusti 2012
F1LL3 skrev:
cpu1337 skrev:
eriksturesson skrev:
Hej!

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar,
Erik Sturesson

http://i0.kym-cdn.com/entries/icons/ori … e-meme.png

tydligen sånt badass så han måste lägga in bilder i tråden som inte har med saken att göra överhuvudtaget

32 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
Tack så jättemycket! Jag ska prova båda metoderna smile

Saabifierad
2 031 Inlägg
8 augusti 2012
Vart kan man få tag på silikon- och teflonspray?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Avstängd
10 388 Inlägg
8 augusti 2012
Slash skrev:

Silikonspray såg jag på biltema igår (säger dock inget om hur bra/dålig den är)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
8 augusti 2012
Slash skrev:

http://www.clasohlson.com/se/Silikonspr … r347458000

Saabifierad
2 031 Inlägg
5 januari 2013
Testade teflonsprej på mina bälten, det fungerade i exakt 2 dagar sedan blev bältena som vanligt, någon som har något annat tips vad man kan göra för att få bältena att rulla in sig automatiskt igen??

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 510 Inlägg
5 januari 2013
Som sagt, testa att smörja upp dem, men börja inte pilla isär någonting, det är en ganska avancerad konstruktion med massa sprängämnen och skit wink

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Sök