2256
Sök

Audi A6 1.8T, tappad drivning under färd.

116 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#1
Ja, då var det dags för nästa problem.

Efter ca 15 minuters färd så började bilen självmant att sakta ner och ingenting hände när jag gasade, inte heller när jag växlade ner och gasade.
Efter en stund, när jag var nere i ca 75 km/h så gick det att gasa igen precis som om ingenting hänt.
2 minuter senare så uppstod samma problem och hela historien upprepades.
Har runt 10 liter bensin i tanken så är rätt säker på att det inte är problemet.

Någon som kan ha en aning om vad det kan vara som felar denna gång?

Har hittills fått förslag på luftfilter, tempgivare och eventuellt igensatt soppafilter.
Senast redigerat av Daaahlqwist (8 augusti 2012)

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

7 274 Inlägg
8 augusti 2012
#2
Menar du att bilen dog eller att den varvade utan att gå framåt?


116 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#3
Motorn var igång men det hände inget när jag gasade.
Tror att varvräknaren rörde sig när jag frikopplade och gasade.

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

Avstängd
10 388 Inlägg
8 augusti 2012
#4
Ta en titt och se om det är varvtalsrelaterat (om du ex.vis inte kan varva över ett visst varvtal)

- - Edit - -

Nej, jag menar inte till varvstopp, utan mer om den bara varvar upp till ex.vis 2500, 3000 eller liknande
Senast redigerat av it_mutt (8 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
23 Inlägg
8 augusti 2012
#6
lukta inte lamell då?? hejdå växellåda sad


116 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#7
*nä, den stannade inte på nå visst varvtal vad jag kunde se.
*manuell
*nä, lukta inte nå.
Senast redigerat av Daaahlqwist (8 augusti 2012)

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

23 Inlägg
8 augusti 2012
#8
Har jag fattat detta rätt...

När du gasa hände absolut ingenting (varvtalen steg ej, bilen accelererade ej).
När du frikopplade och gasade steg varvtalen??

Hade varvtalen stigit när du gasade även utan frikoppling utan att bilen accelererade hade jag kunnat garantera att felet 9/10 gånger var en uttjänt låda.


Avstängd
10 388 Inlägg
8 augusti 2012
#9
mackan_88 skrev:
Har jag fattat detta rätt...

När du gasa hände absolut ingenting (varvtalen steg ej, bilen accelererade ej).
När du frikopplade och gasade steg varvtalen??

Hade varvtalen stigit när du gasade även utan frikoppling utan att bilen accelererade hade jag kunnat garantera att felet 9/10 gånger var en uttjänt låda.

Eller åtminstone kass koppling iaf?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

116 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#10
Ja, mackan_88 du har fattat det hela rätt.

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
8 augusti 2012
#11
Startar den nu? Det framgår inte i ditt inlägg.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

116 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#12
Det har jag inte kunnat testa då jag är på jobbet nu.

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

116 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#13
Jo den startar

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
8 augusti 2012
#14
Driver den nu? Om inte så skulle jag kolla upp drivknutar/drivaxlar.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

116 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#15
Jo, den driver. Är på rull just nu..

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

116 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#16
inga problem att åka nu..
Enda var att när jag lät bilen stå avstängd i ca 5 minuter och när jag startade den så gick tempmätaren upp ca 20 grader för att sakta sjunka de 20 igen. Men även då gick bilen att köra utan nå problem.

knepigt tycker jag.
kan problemet bero på när motorn är kall tro?
fast å andra sidan hade jag ju kört ca 1 mil så så kall kan ju motorn knappast ha vare...

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
9 augusti 2012
#17
Vad märkligt! Irriterande när fel kommer och går. Läs av felminnet och se vad det var för sporadiskt fel som orsakade det.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

116 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#18
Hur och vart hittar man det då? O.o
ursäkta alla dumma frågor men är 250% ny på Audi och såna här "nybilar" xD

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
9 augusti 2012
#19
OBD uttaget hittar du vid huvöppnarspaken. DU behöver en dator och ett felsökningsprogam för att kunna läsa av felminnet.. Alternativt att du besöker din lokala VAG (VW/Audi) återförsäljare eller mekonomen eller någon liknande verkstad

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Truckreparatör
221 Inlägg
9 augusti 2012
#20
Din bil har ju en elektronisk gas pedal och elektroniskt gas spjäll.= ingen gaswire. kan ju vara så att något håller på att gå sönder.

Ingen motorlampa??

Sen kan det ligga felkoder i systemet utan att motorlampan lyser. så jag hade kollat upp detta först innan. felökningen kan fortsätta.



Sök