11 augusti 2012
Trådstartare
Okej, nu är jag jävligt ledsen i ögat!
Ikväll började bilen att tappa kraften IGEN men denna gång gick det så långt att bilen dog (fast inte direkt utan ca 15 minuter senare, när jag körde i stadsmiljö, precis när jag skulle köra in i en rondell).
Fast den här gången hann jag kolla lite grejer, som ni frågat om tidigare (iaf de saker jag kommit ihåg).
Listar dom här och ska väl försöka förklara så bra jag kan!
#1: Vid körning (90km/h) så går den från 70 grader till 60 grader, och det är när den kommer ner såpass i temp som den börjar strula. Vid stadskörning (30 - 50 km/h) smiter den ända upp till 90 grader. Samma när jag stänger av bilen, 70 --> 90 grader.
#2: När det inte går att accelerera så frikopplade jag och skulle varva, hårt gaspådrag vill den nästan inte alls men hamnade runt (1500 - 2500 varv, stillaståendes vid varvningen, möjligen upp till 3000 varv), mjukt och lugnt gaspådrag fungerar någorlunda bättre, (3000 - 4000 varv (säkerligen mer men testade inte högre), stillaståendes vid varvningen). Den dör mer eller mindre när jag gasat på hårt. Pendlar lite lite lite på tomgången efteråt, men stannar dock ganska precis under 1000 varv (som tomgången är på den utan problem, ~1000 varv).
#3: Stängde av bilen och väntade ca 5 - 10 minuter, tänkte att det kanske skulle kunna vara värmerelaterat då den pendlar så mycket i temp, men när jag skulle starta den så var den riktigt grinig och ville inte riktigt starta men efter ca 3 - 4 försök så gick det bra.
#4: Det går att köra, men endast under väldigt mjukt gaspådrag. Hårt pådrag resulterar i kraftiga ryckningar. Orkar inte riktigt med det där med uppförsbackar.
#5: Bilen har fungerat felfritt hela dagen, fram tills ca 23:00 då jag skulle bege mig hem från en vän. Då började den sura lite när det skulle till att startas.
Tror att det ska vara allt, men kommer säkert på något mer tills imorgon bitti, isåfall redigerar jag texten.
Rent spontant känns det ju som om det skulle kunna ha med tändningen att göra, då den knappt vill starta och inte fungerar riktigt vid gaspådrag.. Precis som om den inte tänder ordentligt.
Tändspolen kanske?
/Daaahlqwist
Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!