Rquired skrev:
Jag har prövat GT med 140hk och det är rejält med prestanda i en sådan, det verkar dock vara en kraftig underdrift att den har 140hk. De tidningar som har testat bilen i bänk har kommit fram till att den snarare ger 170-180hk i praktiken. Förmodligen en av anledningarna till att den är så pigg!
DSG tycker jag är klart roligast i VW, manuell låda har sina fördelar men i en bruksbil tröttnar man snabbt på att koppla och växla i tid och otid.
Tänk dock på att den lilla 1.4-liters maskinen med kompressor och turbo inte varit helt felfri utan haft problem med bland annat sin kamkedja. Även DSG har vållat en del problem för sina ägare, men om jag förstått det rätt är det inte den varianten som suttit i Golf och Passat som vållat mest problem?
Det är dock värt att kontrollera skicket, att bilen har fått service på rätt sätt och om eventuella garantier eller liknande gäller. En del försäkringsbolag har maskinskada upp till 15.000mil, det kanske är värt att försäkra bilen hos ett sådant bolag om inget annat så tills du känner dig säker på att du hittat rätt exemplar?
Vill du ha fler alternativ ta en titt på Alfa Romeo 147 och 156, de bjuder på mycket körglädje! 2.0 Twinspark eller 2.0 JTS är snåla och riktigt roliga 4cyl. motorer, men V6 eller V6 GTA är något extra. Dom dricker tyvärr bränsle i snabb takt, men just när de under full gas passerar 3000rpm tycker man de är värda all bensin i världen.
Alfa är dock lite speciella bilar, varken särskilt praktiska eller det vettiga valet men med väldigt mycket själ och känsla. Man måste älska bilen för att stå ut med den i längden, pröva en och se om du gör så!