3252
Sök

Turbokonvertera b23a

175 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#1
hej har en 945 med kass turbo motor som ska av men så har jag en b23a så den lär väll åka i 945an men kan man lägga i turbon från b23ft till b23a???       tacksam för svar


460 Inlägg
9 augusti 2012
#2
mogge92 skrev:
hej har en 945 med kass turbo motor som ska av men så har jag en b23a så den lär väll åka i 945an men kan man lägga i turbon från b23ft till b23a???       tacksam för svar

är det en B230A du menar så finns ju möjligheten att sätta dit turbon, men du bör inte ladda mycket för det håller inte botten för!

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

MOPAR
44 Inlägg
9 augusti 2012
#3
är de en b23 kmr du få svårt o få på en svänghjuls givare likaså b230 men inte lika säker där.. beror på års modell..

Hmmm Does it Spool??

766 Inlägg
9 augusti 2012
#4
mogge92 skrev:
hej har en 945 med kass turbo motor som ska av men så har jag en b23a så den lär väll åka i 945an men kan man lägga i turbon från b23ft till b23a???       tacksam för svar

du får en b230 från 90talet för några 100ingar dom håller bättre än dom gammla då det är grövre stakar och lager i dom (ja detta gäller även gl inte bara turbo) och då behöver du i princip bara fixa retur i oljetråget och flytta oljefilterförflyttaren från motorn du har nu så oljeröret passar

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
9 augusti 2012
#5
Som tidigare skrivit, dom tidigare b230 är ingen höjdare vid trimning. Efter -89 vart dom bättre, köp ett sånt och du kan ladda på fint. har en kompis med FB block som är turbo konverterat, Han laddar i dagens läge 1.4bar och kör E85. Han var och bänka den till 316 i motorn. Så om du gör allt rätt kommer du ha en rolig motor att leka med.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

175 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#6
aja men han ska bara ladda 1 bar


766 Inlägg
10 augusti 2012
#7
mogge92 skrev:
aja men han ska bara ladda 1 bar

1bar skjuter du stakarna i en gammal förgasarmotors block:)
skulle nog knappt våga ladda 0,5.

109 Inlägg
10 augusti 2012
#8
Volvo sålde förr i tiden en så kallad "R-sport-sats" (förgasarturbo-sats), vet inte vad den laddade men den var ju till b23a.

766 Inlägg
10 augusti 2012
#9
Kastlosa skrev:
Volvo sålde förr i tiden en så kallad "R-sport-sats" (förgasarturbo-sats), vet inte vad den laddade men den var ju till b23a.

jo visst gjorde dom det men då skulle det inte laddas 1bar;)

109 Inlägg
10 augusti 2012
#10
Tror den har 152 hk och 255nm på 0,3 el 0,4 bars laddtryck men är inte 100

456 Inlägg
10 augusti 2012
#11
Är det en gammal B23A så är det ju iaf bättre än en B230 från 80-talet. Men som sagt är det en gammal får du borra & gänga hål för svänghjulsgivaren.

growing old is mandatory growing up is optional

90 Inlägg
11 augusti 2012
#12
ni som säger att dom är kassa kan ju ta å lägga er i ån för fan, jag laddar då 1,2 bar i min -84
och turbo satsen volvo sålde klarar upp till 2bar men då får man räkna med att motor inte håller (är ju förståeligt)


Sök