3522
Sök

740 GLE -90 Plaskade i vattnet, bilen tvärdog.

42 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tja, jag plaskade lite i vattnet som sagt och bilen tvärdog efter det.
Jag kan bara anta att det är något strul med elen, men vet inte riktigt var jag ska börja leta.
Tändningen går på och startmotorn går runt, ibland känns det som motorn nästan startar (den börjar puffa lite) när man använder gaspedalen samtidigt, vet också att soppapumpen verkar funka, den låter iaf.
Edit: Alla säkringar verkar vara intakta.

Dock, börjar det stinka extremt mycket soppa i bilen när jag försöker starta den, vet inte om det är nåt knas där någonstans, läcka kanske?

Som sagt, vet inte riktigt var jag ska börja leta någonstans, tacksam för svar.
Bifogar också en bild som var tagen ca 3 sekunder innan bilen dog, vilket jag misstänker har en ganska kraftig medverkan till bilens nuvarande status.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160960/160960-065f582cae265fdec7de79398c3b4ad3.jpg
Senast redigerat av Fest3r (11 augusti 2012)


Forummoderator
26 339 Inlägg
11 augusti 2012
#2
Plocka ur tändstiften, ut med luftfiltret och burken. Torka allt och rengör.
Prova köra på starten utan tändstift så du får ur vattnet, utifall nåt har kommit ner i cylindrarna.
Montera allt, och prova sen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

42 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
#3
Tackar, får ta och börja med det direkt imorgon smile


199 Inlägg
11 augusti 2012
#4
Jag gjorde EXAKT samma sak med min 740. då var det spridarreläet som hade hängt upp sig.
det sitter vid expantionskärlet.

men då när tändning var på så fyllde den cylindrarna med bensin som sedan sjönk ner i oljan.

testa rengör fördelarlocket + rotor. kan vara fukt där  smile

Smålänning
7 883 Inlägg
11 augusti 2012
#5
Troligen inte felet på din, men jag hade rosthål i golvet, framför domkraftsfästena på min, och när jag gjorde så, då kom det in vatten i motorstyrdonet.

Lyckades få liv i det ett tag med att öppna det, blåsa allt torrt och lägga det på elementet ett tag, men de tog slut senare och slutade skicka signal till bränslepumpsrelät..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

42 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
#6
En liten update:

Jag var ute och testade lite idag, för det första så startade bilen på en gång (den har stått en par 3 dagar) men gick extremt ojämt och dog efter ett tag och jag fick aldrig igång den igen. Tänkte att det vara lika bra å byta tändkablar då dom gamla var ganska slitna, så gjorde det iaf.

Skruvade bort alla tändstift och drog runt motorn utan soppapumpen och tömde motorn på soppa då den var ganska rejält dränkt efter alla startförsök... Skruvade tillbaka allting men den funkade fortfarande inte efter det, får gå ut imorgon igen och försöka med något annat smile


Det låter som att du kan ha rätt, ska titta på det imorrn!

Jag gjorde EXAKT samma sak med min 740. då var det spridarreläet som hade hängt upp sig.
det sitter vid expantionskärlet.

men då när tändning var på så fyllde den cylindrarna med bensin som sedan sjönk ner i oljan.

testa rengör fördelarlocket + rotor. kan vara fukt där


42 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#7
En till update då:

Fick idag igång bilen i alla fall, dock så går den extremt ofint och tomgången är helt frånvarande.
Här är ett klipp på hur det låter...

https://vimeo.com/47398837


2 400 Inlägg
12 augusti 2012
#8
Fest3r skrev:
En till update då:

Fick idag igång bilen i alla fall, dock så går den extremt ofint och tomgången är helt frånvarande.
Här är ett klipp på hur det låter...

https://vimeo.com/47398837

Äh vafan det låter som en prima 740 smile  Men du har öppnat fördelarlocket samt rengjort rotorn?


42 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#9
Nope, glömde det, får ta å gör det


Forummoderator
26 339 Inlägg
12 augusti 2012
#10
Fest3r skrev:
Nope, glömde det, får ta å gör det

Är nog där problemet sitter nu ska du se.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 119 Inlägg
12 augusti 2012
#11
kompisen gjorde en liknande sak med sin 740 och även där var de rosthål i golvet vilket resulterade i ett genomblött motorstyrdorn...

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Smålänning
7 883 Inlägg
12 augusti 2012
#12
mb_pucken skrev:
kompisen gjorde en liknande sak med sin 740 och även där var de rosthål i golvet vilket resulterade i ett genomblött motorstyrdorn...

Samma sak som hände mig smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

42 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
#13
Sådärja, jag köpte helt enkelt ett nytt fördelarlock med tillhörande rotor, installerade skiten och voila!
Visst startar bilen, MEN nu verkar soppapumpen inte funka istället, (antar jag). Bilen startar varje gång jag vrider om nyckeln men stannar lika snabbt när startmotorn inte drar runt motorn längre, har försökt gasa mycket/lite samtidigt osv.
Har också märkt att det karaktäristiska ljudet när man vrider om nyckeln (inte helt), alltså det vad jag tror är ljudet av en soppapump som pumpar lite soppa varje gång man vrider på tändningen? Det är helt knäpptyst nu iaf.

Har jag rätt? och isåfall, var börjar jag leta? tongue


5 119 Inlägg
13 augusti 2012
#14
har du kolla styrdornet än? borde kunna ge sådana fel. kolla om du har strömtill pumpen och till säkringen
Senast redigerat av mb_pucken (13 augusti 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

300 Inlägg
13 augusti 2012
#15
Bränslerelä ?

42 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
#16
Säkringen är fortfarande hel iaf, styrdonet såg fortfarande dammigt ut, så antar att inget blev blött där


42 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
#17
bränslerelät höll jag också på och vicka på, men det kan ju fortfarande vara paj iförsej


5 119 Inlägg
13 augusti 2012
#18
prova koppla förbi relät?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

TBM NINJA
917 Inlägg
13 augusti 2012
#19
pröva mata 12v på pumpen under bilen (övre anslutning e plus å nedre jord)...kolla felkoder, kan ju va en kortsluten lmm

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

killercow
13 augusti 2012
#20
Kan enkelt vara luftfiltret. körde igenom en stor vatten pöl med en passat ja hade. fick ett genom blött luftfilter å bilen dog å vägrade starta.

När filtret var torrt så startade den men gick dålig. Bytte till helt nytt filter å sen funkade den prima igen. Så även om filtret är torrt så kan de blivit så skitigt att den går dåligt.

värt å prova. kostar ju inte många kronor


Sök