onödigt att plana toppen kostar mindre att köpa en ny , dom går ju sällan sönder men om du e osäker kan du ju lika gärna köpa en ny topp för en tusing , men oftast räcker det med packningsbyte om den nu är trasig när du tagit av toppen
du får gärna berätta var man hittar en NY topp för 1000kr
köper man en beg topp behöver den också planas om det inte är gjort då en alu topp alltid slår sig lite gran när man demonterar.
att plana kostar 200-500kr om man hittar någon som gör de svart. Annars så byt ventiltätningar och kolla styrningarna. Kolla också om den är tät med hjälp av en vakuumsug, om den inte är tät behöver du kanske slipa ventiler och fräsa säten
kan även va kassa kolvringar som är felet testa även att byta lmm sen då den också kan va kass
inte en ny topp då men det går hitta en extremt mycket fräschare om man nu ska märka ord . ja hitta själv en topp på skroten för 500 spänn . motorn va från en 940 som kriminalvården hade haft , va näst intill nyskick . ja menar vad man själv skulle gjort om man inte är så speciellt kunnig på att slipa och fräsa hit och dit och inte har tillgång till sådanna verktyg
vist kan man hitta en vettig topp för 500:- jag gjorde det. men normalt ligger en 16v runt 2000. en 8v därtimot.
jävlar va fin den blev:) nej men 740 kunde jag få för 2000 så det blir ju billigare sen är det lite mer fel med den som luftmassemätarn tror jag det är nåt med och sånt kostar ju de också... vad säjer ni, renovera toppen själv, på firma eller bara göra det lätt å switcha hela motorn? måste kanske ut med motorn igen annars för å lacka motorutrymmet...
du får gärna berätta var man hittar en NY topp för 1000kr
köper man en beg topp behöver den också planas om det inte är gjort då en alu topp alltid slår sig lite gran när man demonterar.
att plana kostar 200-500kr om man hittar någon som gör de svart. Annars så byt ventiltätningar och kolla styrningarna. Kolla också om den är tät med hjälp av en vakuumsug, om den inte är tät behöver du kanske slipa ventiler och fräsa säten
kan även va kassa kolvringar som är felet testa även att byta lmm sen då den också kan va kass
inte en ny topp då men det går hitta en extremt mycket fräschare om man nu ska märka ord . ja hitta själv en topp på skroten för 500 spänn . motorn va från en 940 som kriminalvården hade haft , va näst intill nyskick . ja menar vad man själv skulle gjort om man inte är så speciellt kunnig på att slipa och fräsa hit och dit och inte har tillgång till sådanna verktyg
vist kan man hitta en vettig topp för 500:- jag gjorde det. men normalt ligger en 16v runt 2000. en 8v därtimot.
en 8v är inte ett alternativ jag är så grymt taggad på en 16v!!
Har nu en annan 16v motor som funkar fin fint, men undrade är det något man måste göra/ bör tänka på när man byter motorn? måste man nollställa något eller så??
Har nu en annan 16v motor som funkar fin fint, men undrade är det något man måste göra/ bör tänka på när man byter motorn? måste man nollställa något eller så??
Beror väll på hur du menar byta över, menar du flytta allt som inte sitter fast i bilen så behöver du inte nolla något. Men jag får säga att hade det varit jag så hade jag hängt upp den nya motorn och kollat upp lite packningar osv, bytt kamrem då det är en 16v. Ännu hellre kört i en ny sotningsats så vet man att det är nytt och fräscht.
Packningar är fräch för han som hade den innan hade nyss bytt, kamremmen kanske jag ska byta:)
Köp kamremmen ifrån mekonomen/volvo. Min bror renoverade sin GLT men nya kolvringar osv förra sommaren och beställde kamrem ifrån skruvat.se Den höll typ 3 månader sedan så lossade "tänderna" från remmen! Så det blev ventilsallad:(