2502
Sök

Blinkers problem på en BMW 745i -81 (E23)

CNC-operatör
39 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
Blinkersen la helt av när jag var ute och körde. Händer absolut ingenting när jag använder spaken eller varningsblinkersknappen. Helt tyst, inget på instrumenteringen och såklart inga blinkers som blinkar.
Vart sitter blinkersreläet på denna bil? i säkringsboxen sitter bara 4 exakt lika relän som går till highbeam, lowbeam, relief och horn.
Rota under instrumenteringen men hitta ingen förutom ett glappt relä till innerbelysningen.
Är tyvärr mycket hempul gjort med elen på bilen som jag helst inte tänkt börja ta tag i förens vintern.

Har frågat på Autopower där jag även frågat en del annat men har hittills inte fått några svar på mina frågor.
Senast redigerat av zeg (12 augusti 2012)

BMW Fanatiker
191 Inlägg
12 augusti 2012
Då är reläet säkert flyttat då det ska sitta ovanför vänster fram hjul, där satt iallafall säkrings/relä  lådan på min gamla E28 smile
(Källa: http://www.armchair.mb.ca/~dave/BMW/e23/e23_82.pdf)
Senast redigerat av Flaffy211 (12 augusti 2012)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
12 augusti 2012
Jag letade som f-n på nätet och jag inte förstår varför man inte kan hitta reläer eller säkringar placeringen med förklarning till BMW modeller.sad
Där BMW missade någonting som kunde hjälpa folk tycker jag.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

CNC-operatör
39 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
Jorå lådan sitter där men det finns ingen plats för ett blinkersrelä. På locket står det vad allt är till och som sagt finns inte blinkersrelä med.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
12 augusti 2012
Har du inte någonting i hanfacket, Jag har för mig att du kan dra ut den en bit utåt.

CNC-operatör
39 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
Jag tror inte det finns nått där. Vart där och rotat när jag skulle dra slang å kablage åt mätare.
Men ska ner och leta lite med ljus och lykta i bilen imorgon kanske.

EDIT: Läste lite bland elscheman och manualen för elfelsökning. Den ska sitta nånstans under instrumenteringen på förarsidan tydligen. Så ska dit å gräva lite mer.
Senast redigerat av zeg (12 augusti 2012)

CNC-operatör
39 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Suck... jag blir inte klok.
Rotat endel i kupen och hittar bara relä till innerbelysningen, lite styrdon och så 3st lika relän med artnr 1 364 986 som jag inte riktigt lyckats luska ut vad det är. Varje har 4 pliggar iaf.

CNC-operatör
39 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Urk. Efter att ha sökt en massa på internet hitta jag en liten tråd om en som hade en e28 där han vart tippsad att kolla under plastskyddet som sitter runt rattstången.
Tänkte inte på att skruva bort den lilla plast biten också men gjorde det nu.
Och se på fan. Uppkörd i röven på plastskyddet sitter ett ensamt relä som såklart är blinkersreläet.
Så ett nytt ska testas och se om det löser saken.
Senast redigerat av zeg (15 augusti 2012)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
15 augusti 2012
Väl gömda saker är ofta svart att hitta, hoppas att det är den som orsaka problemet.

CNC-operatör
39 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
Problemet är löst nu i alla fall. Och kanske av intresse för någon att veta vad som var fel.
Det var inte reläet som felade utan Varningsblinkersknappen.
Den är en rätt avancerad liten brytare och allt går via den först. Var bara glapp på baksidan där det går hela 8 kablar ut ur den lilla knappen.
Vet inte om det är vanligt att ha Varningsblinkersknappen som centrum för blinkerssystemet men det är så på min bil iaf.
Lite samma sak med elhissarna på min bil. Jag har knappar fram för rutorna bak och det finns även knappar på bakdörrarna. Men funkar inte knappen fram funkar inte knappen bak heller for det går genom den knappen först.
Senast redigerat av zeg (23 augusti 2012)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
24 augusti 2012
Trevligt att du hittade felet, vem skulle tro på att det låg bakom vårningskappen, bra jobbat! wink

Sök