2991
Sök

Saab 9-5 Aero drar olja!

27 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en vän till familjen som äger en saab 9-5 aero som drar en del olja.
Den spyr ut blågrå rök vid start och man behöver fylla på olja varannan tankning.

Jag har läst en del om detta problem, men om någon kan säga i vilken ände jag ska börja så vore det jätte bra.
Det jag kan säga är att turbon är bytt för ca 100000 mil sedan och den svarar som den ska bilen.
Ang andra kända fel som kan orsaka att den drar olja vet jag inte.
Personen som hade bilen innan körde ganska hårt med den och skötte inte servicen jätte bra, kan det bidra?

TBM NINJA
917 Inlägg
13 augusti 2012
#2
svårt med så lite information men kan till lägga att jag jobbar brevid en verkstad som jag sett bara senaste året byta 10-15 turbos på saabar för blårök så va jag tycker så låter de som kass turbo..men kan ju va annat, kolvringar, kollat kompet?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

27 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
#3
Det roliga är att jag testade bilen igår, turbon laddar fullt och ingen blårök när den kommit igång efter 30 sekunder ca.
Men hur ser jag ifall turbon är slut igen??
Kan jag byta den själv isf?
Den är ju körd av en tjej som inte kör så hårt direkt.

TBM NINJA
917 Inlägg
13 augusti 2012
#4
Lunnelie skrev:
Det roliga är att jag testade bilen igår, turbon laddar fullt och ingen blårök när den kommit igång efter 30 sekunder ca.
Men hur ser jag ifall turbon är slut igen??
Kan jag byta den själv isf?
Den är ju körd av en tjej som inte kör så hårt direkt.

e turbon kass så borde det blåryka hela tiden när den blitt varm, ta loss insugsslangarna till turbon och känn om du känner olja eller glapp på impellern
e du riktigt enthusiastisk kan du kolla både tryckrör/intercooler och downpipe efter olje bevis
byta själv borde du nog klara, kan bli svårt med allt rostat skit bara men förutom den händiga biten så borde du klara det med lite guidning

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

27 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
#5
henke_92 skrev:
Lunnelie skrev:
Det roliga är att jag testade bilen igår, turbon laddar fullt och ingen blårök när den kommit igång efter 30 sekunder ca.
Men hur ser jag ifall turbon är slut igen??
Kan jag byta den själv isf?
Den är ju körd av en tjej som inte kör så hårt direkt.

e turbon kass så borde det blåryka hela tiden när den blitt varm, ta loss insugsslangarna till turbon och känn om du känner olja eller glapp på impellern
e du riktigt enthusiastisk kan du kolla både tryckrör/intercooler och downpipe efter olje bevis
byta själv borde du nog klara, kan bli svårt med allt rostat skit bara men förutom den händiga biten så borde du klara det med lite guidning

Den ryker bara vid start, med andra ord när den är kall...
Jag är inte så "händig" av mig men vore kul och ha fixat en bil på merit listan smile
Men som jag har läst innan i andra trådar att det kan vara vevhusventen eller kolvringarna, är det svårt att göra själv?

TBM NINJA
917 Inlägg
13 augusti 2012
#6
Lunnelie skrev:
henke_92 skrev:
Lunnelie skrev:
Det roliga är att jag testade bilen igår, turbon laddar fullt och ingen blårök när den kommit igång efter 30 sekunder ca.
Men hur ser jag ifall turbon är slut igen??
Kan jag byta den själv isf?
Den är ju körd av en tjej som inte kör så hårt direkt.

e turbon kass så borde det blåryka hela tiden när den blitt varm, ta loss insugsslangarna till turbon och känn om du känner olja eller glapp på impellern
e du riktigt enthusiastisk kan du kolla både tryckrör/intercooler och downpipe efter olje bevis
byta själv borde du nog klara, kan bli svårt med allt rostat skit bara men förutom den händiga biten så borde du klara det med lite guidning

Den ryker bara vid start, med andra ord när den är kall...
Jag är inte så "händig" av mig men vore kul och ha fixat en bil på merit listan smile
Men som jag har läst innan i andra trådar att det kan vara vevhusventen eller kolvringarna, är det svårt att göra själv?

byta kolvringarna så ska du ha ut hela motorn och isär till molekyler och vevhusventen vet jag inte hur den sitter på saab men på volva är det itne svårt att få ut behållaren och slangar för diesel bad..

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

27 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
#7
henke_92 skrev:
Lunnelie skrev:
henke_92 skrev:

e turbon kass så borde det blåryka hela tiden när den blitt varm, ta loss insugsslangarna till turbon och känn om du känner olja eller glapp på impellern
e du riktigt enthusiastisk kan du kolla både tryckrör/intercooler och downpipe efter olje bevis
byta själv borde du nog klara, kan bli svårt med allt rostat skit bara men förutom den händiga biten så borde du klara det med lite guidning

Den ryker bara vid start, med andra ord när den är kall...
Jag är inte så "händig" av mig men vore kul och ha fixat en bil på merit listan smile
Men som jag har läst innan i andra trådar att det kan vara vevhusventen eller kolvringarna, är det svårt att göra själv?

byta kolvringarna så ska du ha ut hela motorn och isär till molekyler och vevhusventen vet jag inte hur den sitter på saab men på volva är det itne svårt att få ut behållaren och slangar för diesel bad..

Räcker det inte bara med att lyfta toppen för att komma åt ringarna??
Vevhusventen sitter mellan kupen och motorn, alltså baksidan på motorn när man öppnar huven.

TBM NINJA
917 Inlägg
13 augusti 2012
#8
Lunnelie skrev:
henke_92 skrev:
Lunnelie skrev:

Den ryker bara vid start, med andra ord när den är kall...
Jag är inte så "händig" av mig men vore kul och ha fixat en bil på merit listan smile
Men som jag har läst innan i andra trådar att det kan vara vevhusventen eller kolvringarna, är det svårt att göra själv?

byta kolvringarna så ska du ha ut hela motorn och isär till molekyler och vevhusventen vet jag inte hur den sitter på saab men på volva är det itne svårt att få ut behållaren och slangar för diesel bad..

Räcker det inte bara med att lyfta toppen för att komma åt ringarna??
Vevhusventen sitter mellan kupen och motorn, alltså baksidan på motorn när man öppnar huven.

nä lyfter du på toppen så får du bara se skallen på kolvarna, måste ut med stakarna som måste kopplas ifrån veven
men om du hittat vevhusventen, ta av den å blås egenom med tryckluft å diesel

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

27 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
#9
henke_92 skrev:
Lunnelie skrev:
henke_92 skrev:

byta kolvringarna så ska du ha ut hela motorn och isär till molekyler och vevhusventen vet jag inte hur den sitter på saab men på volva är det itne svårt att få ut behållaren och slangar för diesel bad..

Räcker det inte bara med att lyfta toppen för att komma åt ringarna??
Vevhusventen sitter mellan kupen och motorn, alltså baksidan på motorn när man öppnar huven.

nä lyfter du på toppen så får du bara se skallen på kolvarna, måste ut med stakarna som måste kopplas ifrån veven
men om du hittat vevhusventen, ta av den å blås egenom med tryckluft å diesel

Okej, tack, jag ska kolla närmare på ifall man kan komma åt dem uppe ifrån, vore så mycket enklare!
Men är det inte enklare att bara byta till ny vevhusveten?!

TBM NINJA
917 Inlägg
13 augusti 2012
#10
Lunnelie skrev:
henke_92 skrev:
Lunnelie skrev:

Räcker det inte bara med att lyfta toppen för att komma åt ringarna??
Vevhusventen sitter mellan kupen och motorn, alltså baksidan på motorn när man öppnar huven.

nä lyfter du på toppen så får du bara se skallen på kolvarna, måste ut med stakarna som måste kopplas ifrån veven
men om du hittat vevhusventen, ta av den å blås egenom med tryckluft å diesel

Okej, tack, jag ska kolla närmare på ifall man kan komma åt dem uppe ifrån, vore så mycket enklare!
Men är det inte enklare att bara byta till ny vevhusveten?!

har man cash så e de enklast å köpa ny vevhusvent, men tror dock inte de hjälper dig, skulle den vatt täppt hade packningarna gått lite här å var å läckt, speciellt när oljan är varm och även kall

asså de går verkligen inte att byta kolvringarna utan att lossa vevstakarna från veven å de e i undre delen av blocket så då måste motorn ut
och om du inte va så händig (ta inte illa upp) så är de omöjligt för dig att byta kolvringar

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

27 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
#11
henke_92 skrev:
Lunnelie skrev:
henke_92 skrev:

nä lyfter du på toppen så får du bara se skallen på kolvarna, måste ut med stakarna som måste kopplas ifrån veven
men om du hittat vevhusventen, ta av den å blås egenom med tryckluft å diesel

Okej, tack, jag ska kolla närmare på ifall man kan komma åt dem uppe ifrån, vore så mycket enklare!
Men är det inte enklare att bara byta till ny vevhusveten?!

har man cash så e de enklast å köpa ny vevhusvent, men tror dock inte de hjälper dig, skulle den vatt täppt hade packningarna gått lite här å var å läckt, speciellt när oljan är varm och även kall

asså de går verkligen inte att byta kolvringarna utan att lossa vevstakarna från veven å de e i undre delen av blocket så då måste motorn ut
och om du inte va så händig (ta inte illa upp) så är de omöjligt för dig att byta kolvringar

Okej, men de jag har läst så är det ett vanligt fel att det kommer in olja i cylindern genom vevhusventen. Men ska kolla upp bilen närmare om vad som är gjort och inte gjort.

Okej, hmm... ja jag får höra vidare big_smile

TBM NINJA
917 Inlägg
13 augusti 2012
#12
Lunnelie skrev:
henke_92 skrev:
Lunnelie skrev:

Okej, tack, jag ska kolla närmare på ifall man kan komma åt dem uppe ifrån, vore så mycket enklare!
Men är det inte enklare att bara byta till ny vevhusveten?!

har man cash så e de enklast å köpa ny vevhusvent, men tror dock inte de hjälper dig, skulle den vatt täppt hade packningarna gått lite här å var å läckt, speciellt när oljan är varm och även kall

asså de går verkligen inte att byta kolvringarna utan att lossa vevstakarna från veven å de e i undre delen av blocket så då måste motorn ut
och om du inte va så händig (ta inte illa upp) så är de omöjligt för dig att byta kolvringar

Okej, men de jag har läst så är det ett vanligt fel att det kommer in olja i cylindern genom vevhusventen. Men ska kolla upp bilen närmare om vad som är gjort och inte gjort.

Okej, hmm... ja jag får höra vidare big_smile

gör så!

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

682 Inlägg
13 augusti 2012
#13
Kan garantera att du måste plocka dän motorn om du ska byta kolvringar! 

Du ser ju bara "huvet" som sagt, ringarna ligger i loppet hela tiden smile är dem kassa blir kompet kasst.


27 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
#14
DanneSundin skrev:
Kan garantera att du måste plocka dän motorn om du ska byta kolvringar! 

Du ser ju bara "huvet" som sagt, ringarna ligger i loppet hela tiden smile är dem kassa blir kompet kasst.

Okej, man kan inte komma åt dem bara om man tar bort oljetråget och tar det under ifrån?

Hur vet jag om kompet är dåligt? för motorn svarar som fan när man trampar plattan i mattan

682 Inlägg
13 augusti 2012
#15
Lunnelie skrev:
DanneSundin skrev:
Kan garantera att du måste plocka dän motorn om du ska byta kolvringar! 

Du ser ju bara "huvet" som sagt, ringarna ligger i loppet hela tiden smile är dem kassa blir kompet kasst.

Okej, man kan inte komma åt dem bara om man tar bort oljetråget och tar det under ifrån?

Hur vet jag om kompet är dåligt? för motorn svarar som fan när man trampar plattan i mattan

Köper komptest, men menade mest att kolvrignarna nog inte orsakade ditt problem!

Blårök brukar väl vara ventiltätningar, turbo? Jag hade nog chansat på nåt med ventilerna.. men ta inte mitt ord på något, då jag inte kan särskilt mycket.. wink

Nja, alltså.. Om vi säger såhär.. 

o här är kolven, och här är cylindern O

för att det ska sitta tätt inne i stora O så måste lilla o få på sig en liten "krage" (kolvring) Den sitte "ihopklämd" eller vad man ska säga, blir ett helvete å plocka loss dem, iaf på 2takt. Så dem hamnar inte utanför själva "loppet" för då skulle dem "hoppa ur" eller "slitas av" så fort den skulle uppåt igen.. smile 

Hur ser oljan ut iövrigt? Bubblar det ur vattentanken? 

Testa läsa av felkoder!


27 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
#16
DanneSundin skrev:
Lunnelie skrev:
DanneSundin skrev:
Kan garantera att du måste plocka dän motorn om du ska byta kolvringar! 

Du ser ju bara "huvet" som sagt, ringarna ligger i loppet hela tiden smile är dem kassa blir kompet kasst.

Okej, man kan inte komma åt dem bara om man tar bort oljetråget och tar det under ifrån?

Hur vet jag om kompet är dåligt? för motorn svarar som fan när man trampar plattan i mattan

Köper komptest, men menade mest att kolvrignarna nog inte orsakade ditt problem!

Blårök brukar väl vara ventiltätningar, turbo? Jag hade nog chansat på nåt med ventilerna.. men ta inte mitt ord på något, då jag inte kan särskilt mycket.. wink

Nja, alltså.. Om vi säger såhär.. 

o här är kolven, och här är cylindern O

för att det ska sitta tätt inne i stora O så måste lilla o få på sig en liten "krage" (kolvring) Den sitte "ihopklämd" eller vad man ska säga, blir ett helvete å plocka loss dem, iaf på 2takt. Så dem hamnar inte utanför själva "loppet" för då skulle dem "hoppa ur" eller "slitas av" så fort den skulle uppåt igen.. smile 

Hur ser oljan ut iövrigt? Bubblar det ur vattentanken? 

Testa läsa av felkoder!

Och hur fungerar ett komptest? och vad kostar en sådan?
Jo det är en turbo, 230hk. bytt 1 gång och den är körd av en tjej hela tiden, ej hård körd.

Vad tror du om att testa med RVS? Om det nu har med ventilerna att göra alltså.

Finns det någonstans man kan hitta det programmet som Saab använder och läsa av felkoderna själv?

Oljan verkar fin i övrigt men det är just det att de får fylla på varannan tankning typ. Sedan vet jag inte om vattentanken men kan kolla det också med han som äger bilen

TBM NINJA
917 Inlägg
13 augusti 2012
#17
låter varken mer eller mindra som turboras men jag hade tippat på kass turbo

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

27 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
#18
henke_92 skrev:
låter varken mer eller mindra som turboras men jag hade tippat på kass turbo

okej, ja jag ska kolla med verkstads folk oxo

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
13 augusti 2012
#19
Om du bytt turbo för hundra tusen mil sedan så har motorn gått fruktansvärt långt och jag skulle nog hellre skrota bilen.

Nejdå.

Hur långt har bilen gått?
Har du bra koll på hur servicen skötts?
Vilken version av vevhusventilation har du?
Vem har bytt turbon?
Är den trimmad?

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

27 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
#20
UhrJr skrev:
Om du bytt turbo för hundra tusen mil sedan så har motorn gått fruktansvärt långt och jag skulle nog hellre skrota bilen.

Nejdå.

Hur långt har bilen gått?
Har du bra koll på hur servicen skötts?
Vilken version av vevhusventilation har du?
Vem har bytt turbon?
Är den trimmad?

Den har gått 24700 ca med 1 turbo byte, exakt när vet jag inte.
Han som hade den först skötte inte servicen jätte bra, detta vet jag för det är min mammas man som hade den som tjänstebil, men efter att han sålde och bytte så är det skötts enligt konstens alla regler då den köptes av hans kollega till sin fru. därav att jag funderar på ifall det kan vara värt att göra någonting åt den.
Jag håller på att ta reda på vilken vevhusvent version det är på den, väntar svar från ägaren.
Turbon byttes av en saab verkstad.
Nej, den är helt orginal, behöver typ inte trimmas då den går som ett jävla spjut ändå, testade den igår söndag. turbon laddar max när man lägger plattan i mattan och den drar ifrån som F*N, nästan så det släpper!! big_smile
Det är just det hära med vad som behöver åtgärdas och om det är lönt om man eventuellt kan fixa det själv.


Sök