Hej alla, Måste byta generatorn på min open astra 93 kombi manuell 1,8 bensin Har fått alla skruva lösa och generatorn kan nu rotera 15 grader runt nedre fästets axel. som bilden visar så kan jag inte få lös skruven. Det finns inte tillräcklig med platts så att jag kan dra bak skruvet. Alltså skruvet kan inte gå ut ur röret där den sitter i.
Vad ska jag göra? Försökte såga den med tyvärr är jag dålig utrustad.
Som sagt försökt lyfta i motorn lite. Kan du inte typ fösöka vrida hela startmotorn, sidleds eller på nåt stätt, bara så ploppar ut skruven kanske, om du får en bra vinkeln.
Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.
har aldrig lyft motorn tidigare. Och även om jag lyfter motorn så kommer den inte att komma ut eftersom väggen som blockerar den är ganska lång. den förtsätter 20 cm upp och kanske 50 cm under. Denna "vägg" är hjulhuset och den kan man inte heller ta lös.
Nu har två alternativ. klippa skruvet och slippa det när jag monterar den nya generaorn. rätt dumt Göra ett hål i hjulhuset så att skruvet kan komma komma bak. Att lyfta på motorn känns som ett tungt jobb. fan ta ingenjören som har designat denna opel. Hur fan tänkte han.
Borra hål i hjulhuset verkar som den bästa idén tror jag. Det dom andra menar är att lyfta motorn i framkanten så den vrider sig bakåt. (får förmodligen lossa nåt motorfäste) Skruven måste du ha där, går inte att köra utan den.
Hej igen, Försökte borra ett hål med det går tyvärr inte så bra eftersom den stor fjädern i hjulhuset blockerar vägen. Det är ont om platts.
Så jag måste lyssna på andra som sa att jag måste lyfta motorn. Jag tror att min motor är en X18Xe som bilden visar. Var ligger skruvarna som jag måste lösa på för att vrida på motorn, (alltså lyfta den)? kan du rita på bilden och sedan ladda upp den här: www.ok.ms Skulle bli tacksam.
sitter bulten fast med en mutter från andra hållet ??? om de är så, så kanske det går att föra in en ny bult från det hållet om du kapar den som du inte får ut. bara en fundering
sitter bulten fast med en mutter från andra hållet ??? om de är så, så kanske det går att föra in en ny bult från det hållet om du kapar den som du inte får ut. bara en fundering
Jo det gjorde det. muttern är lös men bulten kan ej komma ut för att den är för lång. Och jag har ingen aning om hur jag kan vrida/lyfta på motorn. Hoppas att jag får hjälp här annars måste jag till opel
hoppas det löser sig. men ringrunt till olika verkstäder å hör om pris. kan skilja mycket
alexandergre skrev:
dojema skrev:
Jo det gjorde det. muttern är lös men bulten kan ej komma ut för att den är för lång. Och jag har ingen aning om hur jag kan vrida/lyfta på motorn. Hoppas att jag får hjälp här annars måste jag till opel