4250
Sök

U-dimension db-2500.1D comp,kablar säkringar och batteri?

Krösus
57 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Goddag garaget,  varit och införskaffat mig en 200A båtsäkring som jag skall montera idag när jag lyckats knåpa ihop ett säkringsfäste:) Ett batteri skall även försöka införskaffas idag om jag hittar något tilm ett bra pris!smile

Krösus
57 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
DanneSundin skrev:
Du kommer inte BARA ha sönder steget. När spänningen hoppar upp och ner som det KOMMER att göra så kommer lampor t.ex. gå sönder. Mötande kommer tycka du är grymt irriterande med poppande lampor, och ditt batteri kommer verkligen inte må bra.   

Har du testat så att det  verkligen funkar? Har väääldigt svårt att tro om det där är ärligt steg för 600..

Testade steget med ovanstående inkoppling och 2 8" basar som snarare ville hoppa ur bilen än stanna kvar.

Killen ville ha 800 "för man kan nog laga det" jag sa hur gick det sönder och han sade att han kopplat in plus, minus och högtalare men fick ingen ström till steget. Så jag klippte det gissade på att han inte visste vad remote var och vips så var det ! wink

Krösus
57 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Radera tråden då den snarare handlar om hur jag fått tag på steget än vad jag ska göra med det. Hade steget varit stulet hade jag inte lagt ut det på Sveriges största bilforum. Öppnar en projekt tråd när jag har lite mera material! smile
Senast redigerat av NeZZeR (15 augusti 2012)

682 Inlägg
15 augusti 2012
Mjo men bara för att han säger det inte är stulet behöver det ju inte vara så.. kan ju vara grejer han snodde ett tag sen och sen sålde iväg nu.

Lite generellt bara, skrev ni kvitto? Fick du hans namn? går hans nummer att spåra? om du fick nej på alla så är det antagligen stöldgods, och "köp i god tro" finns inte längre, bara så att du vet.. Polisen kan sno det ifrån dig och lämna dig med tomma händer.. OM det skulle vara stulet!! men känns inte som att det är ett steg man köper bara för att inte veta hur man kopplar in remote till! smile 

Hoppas du inte körde särskilt länge iallafall, i värsta fall kopplade du i 1 ohm i bästa fall 16.. Lär ju ha blivit liiite strömsugande där haha, liten strömvipp kanske. smile

Om det inte är stöldgods så grattis! Du gjorde ett riktigt bra köp. Vill du inte ha det längre så.. wink

EDIT: Sen kan det ju vara fel som så att han kopplade in allt rätt med remoten, men lastade steget för lågt. då sätts han ju i "protection". Eller så kanske det är deffekt men visar bara sig när man vrider upp i lågt motstånd.

EDIT 2: Skaffa ett likadant batteri. Om du inte vill lägga pengar på 2 batterin så skaffa iallafall ett med samma AH på. Annars kommer det mindre batterit att suga ur det stora (eller tvärtom, kommer inte ihåg) isåfall kommer du att behöva ett skiljerelä! 

Tänk på grov och fin kabel mellan bägge batterina och säkring från bägge håll max 30 cm ifrån batterit. Så nära som möjligt!! Finns flera exempel där hela bilar brunnit om man inte haft säkring, kan leta upp en annan tråd där någon länkade en bild där en kartongbit finns med där det står "VI SKULLE ANVÄNT SÄKRING!" och ett helt sönderbrunnet motorrum.. smile 
Lycka till!
Senast redigerat av DanneSundin (15 augusti 2012)

3 466 Inlägg
15 augusti 2012
Att köra detta steget på 16mm2 kablar och ett orginalbatteri är inget jag själv skulle ge mig på. Har totalt 4 batterier i min bil, 1 fram och 3 bak. Detta för att jag vill känna mig säker på att där finns ström till att ligga en bra bit över 12V även om man kör steget i 1ohm.

Man ska aldrig underskatta vikten av god strömförsörjning. Detta steget kan leverera rejält med kraft men det drar också en del ström. Är man inte beredd att lägga pengarna som krävs för att ha tillräckligt med ström så får man byta ner sig till ett mindre steg. Man kan ju även köra steget i 4 eller 8 ohm för att minska strömförbrukningen men de känns lite synd på ett sånt steg kan jag tycka.

Vad som gäller vid köp av stulna grejer vill jag bara påpeka att man inte bara blir av med grejerna utan man åker även själv på häleri(handel med stulna varor).
Därför skulle jag personligen kolla upp kvitto från tidigare ägare om ett sånt steg var till salu så pass billigt. Vi snackar om ett steg som ändå ligger på drygt 12000 listpris. Även ett bränt sånt här steg kan man få betydligt mer för.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Krösus
57 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
Han skrev kvitto på det så han kan inte gömma sig, låter korkat att skriva kvitto på en stulen grej. Funderar på att byta ner mig till ett mindre steg eftersom autohifis support sade att ett batteri kostar runt 2,5 k. Priset på steget är billigast 8600 vad jag kan se.

682 Inlägg
16 augusti 2012
Men bara ett tips.. om du ska sälja det.. kolla upp så att det GÅR att spela i 1ohm. Låna någons batteribank. Lär gå lätt å smärtfritt att få koppla in det hos någon kompis om du har sånna som bygger ljud.. ha ren, fin signal och ett par rediga högtalare i 1ohm, sen testar du vrida upp. Kan ju vara så att steget distar utav helvete i hög volym, eller att den går i protection vid låg belastning.. 

Blir bäst så för dig och köparen, han slipper bli överaskad och du kan vara säker att du ger en fugnerande vara.

1 435 Inlägg
16 augusti 2012
Du behöver inte köpa ett batteri för 2500:-

Finns vettiga batterier på biltema. Din lokala bildemontering kan även ha bättre begagnade batterier på hyllan till ett schysst pris.

Krösus
57 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Du behöver inte köpa ett batteri för 2500:-

Finns vettiga batterier på biltema. Din lokala bildemontering kan även ha bättre begagnade batterier på hyllan till ett schysst pris.

Autohifi som förmodligen vet vad de pratar om menade att vanliga batterier (ej slutna) ej har nog kräm för att hålla sig på den säkra sidan. Slutna batterier har tydligen en enorm styrka på cirkus 1500 A  vanliga ca 300A om de är bra.
EDIT1: Eller menar du att biltema har slutna batterier billigare ? smile

Till föregående talare ,steget går och är till för att köras i 1 Ohm! smile
Senast redigerat av NeZZeR (16 augusti 2012)

682 Inlägg
16 augusti 2012
Nehe menar du? Läs igenom mina inlägg igen så kanske du förhoppningsvis förstår den här gången...

Gladen Audio
2 388 Inlägg
22 augusti 2012
NeZZeR skrev:
micke7406 skrev:
Är steget stulet ?
Ingen normal människa skulle sälja det för bara 600:-

Han var 100 på att det var sönder så jag gjorde en chansning wink
Hade det varit stulet hade ingen normal människa sålt det för 600 heller tongue

Med tanke på min teamkompis Mikael Blomdahl fick just ett sånt steg stulet från sin Opel Calibra turbo i Ronneby så är ju chansen rätt stor att det steget nu är i din ägo.
Senast redigerat av Frippe_L (22 augusti 2012)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

MR
295 Inlägg
22 augusti 2012
Frippe_L skrev:
NeZZeR skrev:
micke7406 skrev:
Är steget stulet ?
Ingen normal människa skulle sälja det för bara 600:-

Han var 100 på att det var sönder så jag gjorde en chansning wink
Hade det varit stulet hade ingen normal människa sålt det för 600 heller tongue

Med tanke på min teamkompis Mikael Blomdahl fick just ett sånt steg stulet från sin Opel Calibra turbo i Ronneby så är ju chansen rätt stor att det steget nu är i din ägo.

Finns kartong kvar till steget så står ju oftast serienumret på den och likaså på steget då.. OM det inte är bortpillat.. och då brukar det oftast vara stulet...

2 Inlägg
22 augusti 2012
Vi har kartong, serienummer och kvitto på det slutsteget som blev stulet för oss..
Har du något serienummer på det du köpt?

1 071 Inlägg
22 augusti 2012
Tror att tråden dör nu av nån konstig anledning

Onödigt inlägg^^

682 Inlägg
22 augusti 2012
NeZZeR gömmer sig inte bakom en dynamisk adress / WPN nätverk så om han inte svarar kan ni lätt kontakta polisen och han söker upp käre NeZZeR, är det inte stulet är allt frid och fröjd! 

Jag själv har nyss gjort detta, och polisen borde kunna precis lika mycket som jag. Däremot så ber jag er att inte posta några personuppgifter eller liknande, utan ber NeZZeR och sandriz lösa det här privat.   

Som jag ser det har NeZZeR köpt det i god tro, om det skulle vara erat steg, sandriz, skulle "hittelön" vara aktuellt?

Kan tänkas att det är lite segt endå att bli av med 700 eller vad det var bara för att säljaren inte är ärlig!

Bästa vore om ni löser det privat.

Mvh

2 Inlägg
22 augusti 2012
Detta kommer lösas privat..

3 466 Inlägg
22 augusti 2012
DanneSundin skrev:
NeZZeR gömmer sig inte bakom en dynamisk adress / WPN nätverk så om han inte svarar kan ni lätt kontakta polisen och han söker upp käre NeZZeR, är det inte stulet är allt frid och fröjd! 

Jag själv har nyss gjort detta, och polisen borde kunna precis lika mycket som jag. Däremot så ber jag er att inte posta några personuppgifter eller liknande, utan ber NeZZeR och sandriz lösa det här privat.   

Som jag ser det har NeZZeR köpt det i god tro, om det skulle vara erat steg, sandriz, skulle "hittelön" vara aktuellt?

Kan tänkas att det är lite segt endå att bli av med 700 eller vad det var bara för att säljaren inte är ärlig!

Bästa vore om ni löser det privat.

Mvh

Lagen om "god tro" är borttagen. Troligen främst då den utnyttjades som ett kryphål i hälerilagen.
Nu är det nya regler som säger att köparen har skyldighet att kolla så att grejerna man köper inte är stulna, bla genom att kolla kvitton osv, dessutom även gärna kolla så kvittona är äkta vilket man lätt kan göra om man har det.

Så med andra ord, har man köpt ett steg för 600 som har ett listpris över 12000, utan kvitton, utan kartonger och med bortpillat chasssinummer så är man fanimej så dum så man ska åka dit på det.

Med andra ord, OM steget är stulet så är TS snart 600kr fattigare och riskerar åtal för häleri. Nu vet jag inte alla omständigheterna och därför säger jag bara OM.
Nu hoppas jag verkligen inte att TS är så ruskigt korkad att han lägger upp en tråd på garaget om ett så pass ovanligt steg som han köpt snorbilligt om han inte är helt säker på att det inte är stulet.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

682 Inlägg
22 augusti 2012
Ja, det var just därför jag frågade om det fanns hittelön. Om dem ville vara snälla. Eftersom annars så står man där med händerna i fickorna.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
22 augusti 2012
Fast han har inte vart online sedan den 16e heller tongue

Krösus
57 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
Jag är online och har varit i kontakt med polisens hittegods somsagt smile

Sök