2252
Sök

Golf MK2 GTI 16V, vad ska jag göra?

77 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Som bekant för vissa köpte jag mig en Volkswagen Golf MK2 GTI 16V -91 igår.

tanken från början va att plocka ner lite å grejja iordning å fixa å sånt, men grejjen är att den är så fin redan så vet inte om ja ens vill göra nått? känns som om ja skulle förstöra en något unik bil, är den det ens?
känns nästan lite dumt att tyskstuka den å hålla på när allt är som nytt.

- jag är andra riktiga ägaren (äldre herre 1991-2012-06. sedan såldes den till bilfirma, dagen efter till en som skulle övningsköra med sin fru men den stod bara i hans varmgarage i ett par veckor, och nu har jag den.
säljaren jag köpte av hade fått 70 mail på dom 30min den låg ute på blocket, även från utlandet. ( sa han iaf vettifan om de kan vara sant men)

- alltid förvarad i varmgarage
- 100% rostfri.
- 2800mil sedan 1995
- blanka papper på alla besiktningar förutom 2006 då va de en spindelled, trasig blinkerslampa samt en gummiupphängning till avgassystemet som behövdes åtgärdas.
- 282 mil sedan 2006.
- 72xx i skrivande stund
- allt är original från fabrik.
- alla service som har gjorts finns kvitto på samt varenda utgift som varit på bilen
- inköpskvitto, alla garantier och böcker osv finns med.
- alla besiktningspappar.
- överdragsklädsel från den var ny = sätena är i nyskick precis om allt annat i inredningen.
- allting fungerar förutom oljetempen i färddatorn.

frågan lyder, ska ja låta den vara helt original eller börja skruva?

hoppas jag lägger detta inlägg rätt, annars flytta det gärna.

har alltid velat ha en sådan här bil men nu när jag väl har en så vet jag inte vad ja ska göra..
Senast redigerat av emel (15 augusti 2012)

Down n`out
514 Inlägg
15 augusti 2012
Sälja till mig? 8-D

Down n`out

Saabifierad
2 031 Inlägg
15 augusti 2012
Behåll den original, synd att tyskstuka en unik Golf. Kommer bli samlarobjekt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

huh?
10 427 Inlägg
15 augusti 2012
Tycker det låter som en unik bil smile Vårda den väl!

Men något vettigt chassikit eller så borde gå att montera utan att häda. Bör vara trevligt om man ska köra bilen smile

.. finns det några bilder?

77 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
tack för era svar, just nu står den i förvarningsgarage, va för mörkt för att ta bilder med bra kamera, men tog några med min iphone 3gs när ja va å kolla på den igår som jag kan lägga upp om intresse finns.
men det är inte mycket att se, den ser ut som en golf tongue

kommer åka till bilen igen först nästa fredag, har jour på brandkåren, jobbar kväll osv så kan inte åka dit innan.

http://i126.photobucket.com/albums/p117/terrariehobby/golf1.jpg

http://i126.photobucket.com/albums/p117/terrariehobby/golf2.jpg

http://i126.photobucket.com/albums/p117/terrariehobby/golf3.jpg

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 augusti 2012
Fantastisk vagn. Behåll den original och kör den med omsorg. Jag skulle påstå att du just skaffat dig en hobbybil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allfixare
1 475 Inlägg
15 augusti 2012
Fin bil! Hur långt har den gått totalt?

77 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
7200mil har den gått idag.
blir nog så att den får vara helt original, möjligtvis coilovers bara.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
16 augusti 2012
Snygga fälgar, sänka lite, ljudbygge som man håller gömd bakom org galler kanske tona rutorna lite skulle vara mitt val.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

16 197 Inlägg
16 augusti 2012
Crilly skrev:
Snygga fälgar, sänka lite, ljudbygge som man håller gömd bakom org galler kanske tona rutorna lite skulle vara mitt val.

enda orginalgaller som finns på golf2 är 3,5" på brädan.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Avstängd
1 714 Inlägg
16 augusti 2012
Det blir ändå svårt att "tyskstuka" den med tanke på att det inte finns något som heter tyskstuk längre smile

265 Inlägg
16 augusti 2012
100% original hade ju vart ball om den förblev. Men what the heck, det är din bil! smile

Hemmainstruktör
641 Inlägg
16 augusti 2012
evilaudio skrev:
Crilly skrev:

Bara haft en och där flög inredning ut innan jag han kolla nogrannare på det...
Men schyst HU, 3,5" koaxialer (om det inte går att få in större gömda) och aktiva smala baslådor under stolarna då. Om man vill hålla original look, borde väll räcka till för org system från 80-talet brukar inte bjuda på välljud.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

979 Inlägg
16 augusti 2012
coils & fälgar hade jag kört på. Då kan du åtgärda bilen till orginal när du vill eller när det behövs. En hög golf är oacceptabelt smile galet välvårdad iaf!

Hpc

Avstängd
1 714 Inlägg
16 augusti 2012
evilaudio skrev:
Crilly skrev:

Och 5.25" i dörrarna på nyare, tillval från fabrik.
Finns ju även 4x6 vid sidan av hatthyllan men vem vill ha sånt inkopplat..

77 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
Hej alla!

Nu har jag bestämt mig!
Det blir att hålla den helt original FÖRUTOM coilovers samt ett par fina fälgar. möjligtvis tona rutorna oxå men thats it.
tips uppskattas på fälgar!, sedan coilovers, kan man köpa vilket märke som helst eller spelar de någon roll? kan man köpa begagnat eller är de nytt som gäller?

I golfen sitter originalmonterade 5,25 i dörrarna samt 6x9or i hatthyllan. allt funkar.

ang ljud så lägger jag hellre dom pengarna på fixa ljud i min polo, måste bara hitta någon person/firma som kan dra alla kablar som behövs för inkoppling av steg då jag varken vill eller vet hur man skruvar bort paneler osv i nya polon.

Mvh

95 Inlägg
16 augusti 2012
ang fälgar så skulle det ju inte sitta fel med ett par 15" snowflake fälgar big_smile

http://images-cdn.ecwid.com/images/185392/25833533.jpg
Senast redigerat av BMW_ZACHE (16 augusti 2012)

huh?
10 427 Inlägg
16 augusti 2012
Ronal R10 tycker jag du ska köra på, om du vill ha lite old school-stuk wink

http://www.extremo.pl/felgi/9a1158154dfa42caddbd0694a4e9bdc8_full.jpg

http://i40.photobucket.com/albums/e237/JasonODB/DSC00156.jpg

Finns i 7x15" till Golf II.

"The wheel was originally produced over 30 years ago in secret by Ronal engineers who wanted to produce the wheel for the Group 5 Lotus to compete in the 1979 1000 km hour Nürburgring race. The project was completed without the consent of senior staff and so the R10 was born. Since then revisions have been made to the design to make a single piece wheel in 1983 and to its current form which was redeveloped in 1999."

cool

16 197 Inlägg
16 augusti 2012
15"?   är inte de lite "skottskärra"??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök