3224
Sök

Obefintlig bas efter byte till kenwood 6051u från orginal stereo i min saab 9-3

320 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
Har ett litet problem då min bas så gott som försvann ur mina 6,5or som sitter i dörrarna fram när jag bytte stereon idag.. Dom funkar men det är mycket lägre volym på dom än vad det va innan.. Kör med en så kallad Saab4 adapter som gör om 8din kontakten till rca som jag sen kopplade in i front utgången i stereon..

Har kollat igenom alla inställningar i stereon men hittar inget som löser mitt problem och känns lite pyrt när jag ändå har ett par 1500kr högtalare fram som kapt går att använda med nya stereon

Så är det ngn som vart med om samma sak eller bara vet vad som kan vara fel?

320 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
DanneSundin skrev:
Kolla om dom är fasvända.

Själva adaptern eller? För högtalarna har jag inte rört när jag bytte stereon

682 Inlägg
16 augusti 2012
Högtalarna kan ha blivit fasvända med adaptern! smile

Ställ in t.ex. höger/vänster allt till vänster, blir det bättre bas? om det är samma, ställ in faden på allt framåt; bättre bas? isåfall, så är någon av dem fasvända.

vänd nu till mitten, blir det sämre bas när båda fram är igång.. då är antagligen vänster fram fasvänd! 

Får testa dig fram lite så, det blir verkligen ingen bas om det är fasvänt! smile

320 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
DanneSundin skrev:
Högtalarna kan ha blivit fasvända med adaptern! smile

Ställ in t.ex. höger/vänster allt till vänster, blir det bättre bas? om det är samma, ställ in faden på allt framåt; bättre bas? isåfall, så är någon av dem fasvända.

vänd nu till mitten, blir det sämre bas när båda fram är igång.. då är antagligen vänster fram fasvänd! 

Får testa dig fram lite så, det blir verkligen ingen bas om det är fasvänt! smile

asså saken är den att adaptern är bara till högtalarna fram i dörrarna som sitter i original slutsteg och dom funkar helt felfritt bara att dom är på mycket lägre volym än resterande högtalarna.. det jag gjorde nu va att jag kopplade in dom på rear out på baksidan av stereon istället för front och drog ut 6x9orna bak och sedan tog jag ca 70% bak och då låter det som det ska.. men ska väll inte behöva göra så för att det ska funka?

och om dom är fasvända så har det väll inget med hur högt dom spelar?

3 295 Inlägg
16 augusti 2012
varför kör du inte i vanliga högtalarutgången på stereon?

682 Inlägg
16 augusti 2012
Om dom drivs av slutsteg så kan du ju testa att vrida upp gainen på steget. smile

320 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
Slave_joe skrev:
varför kör du inte i vanliga högtalarutgången på stereon?

för att där sitter 3,5orna som sitter i instrumentpanelen och vill inte kapa kablarna till steget.

320 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
DanneSundin skrev:
Om dom drivs av slutsteg så kan du ju testa att vrida upp gainen på steget. smile

finns inget sånt då det är orginal steg =/ ända som finns på steget är 8din ut, plus å minus samt 2x plus å minus till högtalarna

Hjultomte
1 500 Inlägg
16 augusti 2012
Finns ju så jäkla många inställningar o den satans stereon ^^ Har märkt att den även drar ner basen jämfört min andra stereo. Men in och pilla bland biltyp samt släng igång bassbostern i stereon. Hjälpte lite som en "loud"
Mer har jag inte kommit på men som sagt. Den drar ner lite på bas överlag. Även mot en helt nollad Stereo

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

320 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
TooS skrev:
Finns ju så jäkla många inställningar o den satans stereon ^^ Har märkt att den även drar ner basen jämfört min andra stereo. Men in och pilla bland biltyp samt släng igång bassbostern i stereon. Hjälpte lite som en "loud"
Mer har jag inte kommit på men som sagt. Den drar ner lite på bas överlag. Även mot en helt nollad Stereo

Mjoo men asså det är inte bara basen utan ljudet överlag i dörrhögtalarna är bra mycket lägre än 3,5orna i instrumentpanelen. som det är nu så är det kanske 70-80% volym "bak" (där jag har kopplat in steget å högtalarna fram samt dragit ur 6x9orna) och 20-30% fram (3,5orna i instrumentpanelen).

liksom det låter vettigt nu men vill även kunna använda 6x9orna också..

Hjultomte
1 500 Inlägg
16 augusti 2012
Sätt position fram och se vad som händer tongue Koppla ut ena sidan om du kan i dörren och se om den andra sidan börja spela satan då smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

320 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
TooS skrev:
Sätt position fram och se vad som händer tongue Koppla ut ena sidan om du kan i dörren och se om den andra sidan börja spela satan då smile

har jag dom fram så funkar dom men det är mycket lägre volym på dom än på dom andra högtalarna.. och att prova koppla ur en skulle jag kunna men det får bli i helgen eller nästa vecka då jag måste plocka bort hela dörrsidan för det.

1 400 Inlägg
16 augusti 2012
Hur har du HIGHWAY-SOUND inställt ?
Har du  2Zone aktiverat ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

320 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
micke7406 skrev:
Hur har du HIGHWAY-SOUND inställt ?
Har du  2Zone aktiverat ?

tror ejj det.. allt är stock förutom att det är 70-80% ljud "bak"

Edit: men inget av dom 2 ska väll påvärka så att dom vanliga högtalarna låter högre än vad dom som går via rca kontakterna är?
Senast redigerat av Norrby89 (16 augusti 2012)

Sök