2604
Sök

Val av kam i två 940 Turbo.

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tja.

Har lite bekymmer har två st 940 LTT med lite smått höjd ladd i turbon ca 0.6.

Iaf med ena bilen drar jag nästan bara uteslutande en stor och tung husvagn och släp. Annars går den bara på 50-70väg för det mesta. sällan 110 etc.

Sen har jag den andra. Den kör man lite hetsigt med men vill inte ha all effekt runt varvstoppet redigt häller.

Jag har följande kam axlar till mitt förfogande. A, A, M, M, T, T, VX3, VX3, VX3, Y.
Jag själv anser att VX3an är överskattad. T kammen sitter ju orginal. M kammen är lite snällare och A kammen drar tidigt men sllutar fort? turbon kanske kompenserar dock? Y  verkar även den vara snällare än A kammen.

Iaf vad hade ni valt för sorts kam i mina två bilar på just dessa användnings områden?


A 10,5 10,5 241 14bt-45ab 240 50bb-10at 27 104 110

M 9,5 10,5 232 0bt-52ab 230 44bb-6at 6 116 109

T 9,94 9,9 225 9bt-36ab 218 39bb-0at 9 103,5 109,5

VX ?? VX3?? 11,37 10,65 245 12bt-52ab 236 50bb-6at 18,5 110 112

Y 10,35 10,35 232 11bt-41ab 232 41bb-11at 22 105 105


179 Inlägg
17 augusti 2012
#2
Turbon kommer troligtvis inte kompensera särskillt mycket då det redan är trångt i både topp, turbons avgashus, samt avgassystemet om du inte bytt. Det går att kompensera lite med laddtryck.

VX3an verkar tråkig enligt de som kör med den, jag har bara provat V o den är grym, det är dock stor skillnad på V o VX/VX3. (V drar från ca 2200-varvstoppet.)

Prova Y kammen o känn efter hur karaktären är, annars hade jag kört på A som är trevlig.

T o M kan du kasta på skroten.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

TBM NINJA
917 Inlägg
17 augusti 2012
#3
jag gjorde bordsben av min M å T kammar

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

258 Inlägg
17 augusti 2012
#4
Finns på klracing.se 3st turbo kammar för en billig peng, kanske nåt att ha ta en tit.

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

498 Inlägg
17 augusti 2012
#5
V-kam rocks!!!!!!!!!!!!!!

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

258 Inlägg
18 augusti 2012
#6
SLG skrev:
V-kam rocks!!!!!!!!!!!!!!

Det är inte så lätt längre få tag i en sån eller ?

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

179 Inlägg
18 augusti 2012
#7
Sett många till salu på olika forum brukar ligga på runt 400:–

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

179 Inlägg
18 augusti 2012
#8
Sett många till salu på olika forum brukar ligga på runt 400:–

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

1 146 Inlägg
18 augusti 2012
#9
jag kör med v-kamen hade dock promblem om man skulle köra a eller v kam
men v-kamen fick det bli efter det var bättre smile


258 Inlägg
18 augusti 2012
#10
aqulio skrev:
jag kör med v-kamen hade dock promblem om man skulle köra a eller v kam
men v-kamen fick det bli efter det var bättre smile

hur känns bilen med v-kammen ? om vi tar en original LTT med T-kam och om vi byter till V-kam, käns skillnaden eller det är ungefär samma ?

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

1 146 Inlägg
18 augusti 2012
#11
det känns bra den går fint genom varje växel som man växlar smile
det känns lite skillnad fast då böt jag ju toppen till en 531 i ställe för en 530


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#12
Det är inte någon som sitter på några typ registerkurvor med olika kammar så man kan få sig en uppfattning om var kraften finns etc?

En V kam har jag kollat lite efter men har inte pengarna för det just nu då skatten kom på 2 bilar sad


Tvivlare
2 266 Inlägg
19 augusti 2012
#13
V-kam är kul, speciellt om den är backad lite lagom också smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

179 Inlägg
19 augusti 2012
#14
V är död i botten men sen drar den på som fan.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#15
För att backa kammen så behöver man ett ställbart kamdrev va?


Tvivlare
2 266 Inlägg
19 augusti 2012
#16
phille18 skrev:
V är död i botten men sen drar den på som fan.

Hur långt ner i botten? Man kan ju inte direkt gå iväg på hjulspinn från 800 varv nej, men runt 2-2500 om allt annat lirar ok. Japp, ställbart drev smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

258 Inlägg
19 augusti 2012
#17
Nån som testat det med automat låda, för jag själv har automat så är lite fundersam, det är jo inte riktigt samma växlingar, men det borde jo vara lika bra eller ?

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

1 146 Inlägg
19 augusti 2012
#18
vägrar köra en bil med automat gjort det en gång var en volvo 745 ladddade 1,3 bar fy fan vad den gick när man tryckte lite lätt på gasen haha tongue
men föredrar manuell i ställe smile

jag tro inte det ska vara något skillnad för det är ju automat eller manuell?
det är ju x - kam liksom alla kamar har ju olika utveckling


179 Inlägg
19 augusti 2012
#19
TireSlayer skrev:
phille18 skrev:
V är död i botten men sen drar den på som fan.

Hur långt ner i botten? Man kan ju inte direkt gå iväg på hjulspinn från 800 varv nej, men runt 2-2500 om allt annat lirar ok. Japp, ställbart drev smile

Nä precis, vissa ogillar en kam som är seg under ~2000 rpm som V kammen är, o det är viktigt att få fram så ingen blir missnöjd vid eventuellt köp! smile

Min personliga åsikt är ska man busköra så finns det ingen större anledning att ha en kam med bra bottendrag (alltså inga 800 rpm burnouts wink

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

12 086 Inlägg
20 augusti 2012
#20
V-kammen sitter i alla B230E motorer vad jag vet, finns massor av dom med andra ord.
Du ska absolut inte ha en V-kam om du ska dra husvagn.

V-kammen gör sig inte bra med automat, en polare satte i denna i sin 945 och den växla ju aldrig över 5000 rpm oavsätt hur mycket man gasade tongue


Sök