Rquired skrev:
Jag respekterar att du vill ha en diesel, det är dock värt att nämna att 325TDS har exakt samma vridmoment som en 328i (280Nm) som däremot är tillgängligt i ett betydligt kortare intervall på dieselmotorn. Endast runt 2-2500rpm vaknar den till liv men är i övrigt bra sävlig jämfört med bensinmotorn som har 85% av maxvrid tillgängligt över större delen av varvtalsregistret.
Dessutom är vridmoment egentligen ingen viktig siffra för en bilmotor, det som för en bil framåt är energi och det är precis det som effekt motsvarar. Vridmoment anger inte på något vis hur mycket energi motorn kan alstra, utan snarare vart man kan hämta effekten.
Man hör ibland de som menar att de kör gamla dieselbilar på siffror inte ens moderna motsvarigheter kommer i närheten av, jag skulle vilja hävda att det är önsketänkande. Och med skatten på 4500:- extra per år inräknad skall det till många långa europaresor innan ditt köp går plus/minus noll. Kör du 4-5.000mil/år?
Och det förutsätter att motorn verkligen är i kanonskick, diesel som kompressionständer kräver detta. Sedan måste turbo, dieselpump och så vidare vara i bra skick. Även ett lätt slitet ställverk ger knepig tomgång, startproblem och hög förbrukning på dessa, eller ok de flesta äldre diesel, och trim driver iväg förbrukningen ordentligt samtidigt som M51D25 är känslig för sådant. Och en original, frisk M51 presterar inga svarta rökiga sensationer om du gillar sådant.
Jag får ändå intrycket av att du har ekonomi som en faktor i detta köpet, och att importera en 325TDS för dyra pengar som innebär en besparing först vid 4-5.000mil om och endast om motor, dieselpump och turbo vid köp är och sedan förblir i bra skick. Annars dricker den klart mer än en bensinbil och kräver dyra reparationer, M51 håller om den sköts väl och körs försiktigt men är absolut inte skottsäker.
Missförstå mig inte utan köp diesel om du vill ha en, jag försöker bara visa på hur mycket du behöver köra och på vilken skör tråd besparingen i en sådan diesel hänger. Vill du däremot ha en diesel även om det så kostar mer, slå till.
Nu tycker jag du svartmålar dieseln lite väl här.. Kan erkänna att jag inte har koll på momentkurvorna i 325tds resp 328i, men jag vet det att du erhåller max vridmoment i dieseln vid 2200 rpm, och på bensinaren vid 4000 rpm, alltså behöver du varva betydligt mindre med dieseln för att "få fart" på bilen, och den karaktären gillar jag!
Och vad gäller moment och effekt, tror jag du får kolla i fysikboken en gång till ;P Moment är lika viktigt som effekt, men det beror ju också på körstilen, vilket motorkaraktären som jag nämnde tidigare påverkar en del. Vridmomentet är den kraft som motorn genom transmissionen för över på drivhjulen, alltså den kraft som driver hjulen runt, och bilen framåt. Effekt är måttet på hur mycket energi/tidsenhet du kan plocka ur motorn. Exakt hur kraften och effekten samverkar, har jag dock inte koll på, men jag vet det (och det tror jag du gör med) att en diesel med lägre effekt och större vridmoment än i en motsvarande bensinare, blir prestandan hyfsat lika
Tex tidigare nämnda 325 tds, som inte var trimmad, drog ungefär lika med en V70 2.4T, som har nästan samma vrid (270 Nm) men betydligt högre effekt (193(?) hk). Visst, volvon väger ca 50 kg mer, men det har nog mindre betydelse i sammanhanget.
Nu vet jag ju inte hur andra gör när de mäter förbrukning, men jag tankar alltid fullt, och räknar ut förbrukningen. Visst kan det slå någon dl hit och dit, men det blir ganska exakt, och jag körde som sagt min golf tdi -97 på 0,43-0,47 blandad körning, någon cl mer på vintern. Även en gammal diesel går billigare än en bensinare, det är inget önsketänkande! Plus att förbrukningen inte skjuter i höjden på dieseln om man kör med släp eller gasar mer, som den kan göra i en bensinare. Självklart måste motorn vara i bra skick för att man ska kunna köra snålt, men det tror jag inte är mindre viktigt i ottomotorn, tex ett par graders fel inställd tändning, eller ett kass (eller bara något feljusterat) tändstift drar lätt iväg förbrukningen flera cl/mil, ibland en dl! Min erfarenhet är att dieselmotorn är mindre känslig för småsaker när den har gått många mil, än vad ottomotorn är. Man får se efter pumpen och lite sånt istället, men det är inget jag oroar mig för.
Nu till ekonomin......jag har redan klargjort att jag inte bryr mig ifall dieseln skulle kosta några kr mer/år, men vi räknar på det.
Fordonsskatten ligger på 5815 resp 2058 kr/år, diff = 3757 kr (inte 4500)
Både i blandad körning och landsväg drar dieseln ca 1,5 dl mindre per mil än 328an enligt BMWs bränsledeklaration (erfarenheten är att iaf dieseln går billigare än BMW påstår). Soppapriset kan vi säga är 15 kr/liter, då blir kostnaden för bensinen 2,25 kr mer per mil än för dieseln (rätta mig var som helst ifall jag har fel)
För att gå +- noll, behöver jag följaktligen köra 1670 mil/år (3757/2,25=1669,77...) INTE 4000-5000 mil! Och att dieseln kosta några ören mer än bensinen bortser jag ifrån då många "mack-kort" ger 10-15 öre mer i rabatt på diesel än bensin (mitt ger 50 öre resp 25 öre i rabatt, alltså 25 öre mer). Och efter en europaresa sparar man ännu lite mer, eftersom där är dieseln billigare än bensinen (iaf senast jag kollade).
Det är en myt som många kommer med att man måste köra flera tusen mil om året för att det ska löna sig med diesel! Skulle vi snacka om en liten bil istället, räcker det ofta att köra 1000 mil eller ännu mindre, och hur många kör mindre än 1000 mil om året, av oss som tex arbetspendlar med bil? Sen har du väl i regel längre serviceintervall på en diesel, vilket man inte ska bortse ifrån. (kanske dyrare service tar ut det, lär väl variera).
Så kom inte o tala om för mig hur mycket jag måste köra för att spara på diesel, det har jag räknat på ett antal olika bilar de senaste 5 åren, så jag vet vad jag snackar om. Och de där svarta rökmolnen, ja de är väl mer neg än pos, men ofta något som följer med när man trimmar dieseln, vilket jag ju har för avsikt att göra.
Men jag tackar för rådet att tds:en är känsligare för trim än tex 330d, blir väl att överväga en sådan lite tidigare än jag först tänkte.