Tja!!
Läget?
Om du nu har grejat ,med Ljud ett tag varför rekomenderar du han då att Köra utan portar???
Vi har flera baslådor på jobbet (såkallade färdig lådor) och dem är det sällan det är aeroport inne i lådan och dem låter inget bra spelar ingen roll om du kör en bas för 800 kr eller en för 3500 jag tycker det låter mycket illa när det inte finns en Port på insidan....och självklart spelar effekten´roll men inte så stor roll så man kan säga att man inte skall ha port på Insidan..
Men jag har provat både och och port i båda ändar skall det vara vill inte använda min baslåda som en Hårtork..
Petig och petig killen är ju nybörjare så varför inte lära han de rätta trixen och sakerna direkt och att inte sätta dit porten ordentligt utan bara trycka dit porten kan resultera i att porten ramlar ut eller att det läcker ut luft imellan porten och lådan.....
Ja det är ett rent hel**om Dämpullen skule sätta sej i basen hehe det kommer ju bli som en spinn maskin för ullen när basen rör sej...Kan kanske bli ett fint täckte sen när man öppnar lådan och servad som hänt....
Men hallå det där med Optimalt ljud är vi väl alla ute efter eller??
Som sakt spelar ju ingen roll om han har köpt Ljudet från Biltema,mds BRL o,s,v, han skall ju fortfarande lära sej de rätta sakerna eller hur??
Sedan med portstorlek och rörlängd har du ju Probox eller ennu bättre Termlab som innehåller ett sjukt bra Lådprogram det har det flesta Bilstereo butiker i vårat land...
så visst kan man göra så som du säger men kortar du porten några mm så är det hyffsat svårt att höra för en nybörjare därför är ett Lådprogram att föredra och det får han Lätt hjälp med om han vänder sej till Några av de mer kända Bilstereo butikerna..
Drar killen dit så får han en exakt låda för sin Bas,Bil och Musik smak och portlängd och allt står där oxo..det har jag Använt många ggr och det funkar lika bra varje gång...
så det du har skrivit om att:
"Så man får hålla på om man ska ha optimalt ljud vilket jag inte tror denna pojke är ute efter men som du verkar tro."
Jag tror garranterat att han är ute efter det Optimala ljudet för Rätt pengar!!!och då behöver han också lära sej rätt saker,Förstå mej rätt...
Mvh Christian
Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se