Hej!
Jag har börjat slipa bort rosten på min bil nu och ska sedan spackla.
Grejen är bara att dörren som jag slipar på har blivit rostig helt igenom märker jag.
Insidan av dörren är lite annorlunda formad och om jag slipar bort nederdelen (som tenderar att ramla av om jag fortsätter slipa) så tror jag inte att jag kan återskapa det med spackel. Jag ska ju spackla för att "laga" bilen, inte "bygga ut den" där det inte finns något längre.
Här är en bild på insidan av min bildörr:
Jag undrar först: Vågar jag verkligen ta bort all rost? (Jag vet att man ska det egentligen!!)
I detta fallet är jag rädd för att nederdelen av dörren ska falla bort och att det inte kommer gå att återskapa en så stor bit med spackel! (även om det är glasfiberspackel).
Så jag tänker såhär (nu måste ni ge feedback på detta):
1. Kör på rostätare. Den kommer med rosten bilda en ny kemisk förening och förhindra fortsatt rost.
2. kör hela proceduren (rostskyddsprimer - glasfiberspackel - finspackel - filler - lack)
Resultat enligt min tes: Inte så bra som man vill eftersom det inte var plåtrent. Rosten kommer komma tillbaka. MEN: Det kommer dröja längre tid än innan för dörren att rosta sönder och jag har hindrat den hyfsat bra från att fortsätta rosta. Dessutom ser det snyggare ut (iallafall under en viss tid innan rosten börjar komma tillbaks igen). Men även när rosten börjar komma tillbaks så kommer det åtminstånde dröja igen tills det ser ut såhär (som det gjorde innan)
Såhär ser nerslipningen ut nu: