3439
Sök

Saab 9-5 2,3t dör under körning

1 777 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tjena (kanske inte skulle placerat tråden här, då får gärna mod flytta)
Har en 9-5a automatare från 99a som det blivit lite problem med. Som rubriken lyder så dör han ibland precis efter att man gasat upp och lättar helt på gasen. Det är inga problem att lägga i neutral och starta igen direkt. Lådan är bytt för cirka 2 år sedan, då till en helt ny från fabrik. Motorn har gått dryga 30tusen.

Pratade med en vän som sa att det kunde vara en backventil till vevhusventilationen som inte är tät. Rengjorde spjällhuset idag innan jag åkte, då stannade den inte lika ofta, men problemet finns likväl kvar..


Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 augusti 2012
#2
testa o byta tändkasett o tändstift


1 777 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
#3
Funkiee skrev:
testa o byta tändkasett o tändstift

Det e bytt och ser bra ut:-(
Fick nåt tips om att man tydligen kan ställa in kontakten på spjällhuset, något som känns bekant?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 augusti 2012
#4
nja, spjällhuset är elektroniskt styrt! vad är det för tändstift i bilen? smile


1 777 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
#5
Funkiee skrev:
nja, spjällhuset är elektroniskt styrt! vad är det för tändstift i bilen? smile

Kollade med förra ägaren o de e inköpta på mekonomen, kanske skulle testa att byta de ?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 augusti 2012
#6
det ska vara NGK BCPR7ES-11 rätt viktigt på våra saabar med rätt stift. Men om du står i ett rödlyse, kan motorn gå fint o sen dippa i tomgång o dö, eller om du kör, o trycker ner kopplingen så kan det vara ojämn tomgång o sen dö?


1 777 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
#7
Funkiee skrev:
det ska vara NGK BCPR7ES-11 rätt viktigt på våra saabar med rätt stift. Men om du står i ett rödlyse, kan motorn gå fint o sen dippa i tomgång o dö, eller om du kör, o trycker ner kopplingen så kan det vara ojämn tomgång o sen dö?

Det e en automat, står vid rött e tomgången perfekt och kör jag lugnt och släpper gasen så e det ingen fara heller men om jag gasar till lite mer och släpper helt då dör han ibland oftast i låg hastighet.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 augusti 2012
#8
aha, kolla efter någon läcka någon stans, vacumslang osv! brukar torka sönder med åren


1 777 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
#9
Funkiee skrev:
aha, kolla efter någon läcka någon stans, vacumslang osv! brukar torka sönder med åren

Oki tack för svaren. Ska kolla stift o lite slangar:-)


Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 augusti 2012
#10
Gör så! smile


Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
1 777 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
#12
WolleJR skrev:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-98-10/motor/motorkropp/vevhusventilation/531200.html
Kanske är vevhusventilationen som är igensatt? smile

Får kolla den också. Kollade stiften o det var inga NGK stift utan något som hette brisk?? Aldrig hlrt talas om.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 augusti 2012
#13
birsk är dåliga, byt direkt, kan hjälpa om du har tur! somsagt NGK BCPR7ES-11, finns på mekonomen osv!


Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
23 augusti 2012
#14
ts007 skrev:
WolleJR skrev:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-98-10/motor/motorkropp/vevhusventilation/531200.html
Kanske är vevhusventilationen som är igensatt? smile

Får kolla den också. Kollade stiften o det var inga NGK stift utan något som hette brisk?? Aldrig hlrt talas om.

Brisk? har aldrig hört talas om de :S


1 777 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
#15
Funkiee skrev:
birsk är dåliga, byt direkt, kan hjälpa om du har tur! somsagt NGK BCPR7ES-11, finns på mekonomen osv!

Hittade ngk på ok/q8 så det blir till att byta inatt o hoppas på lite tur. Googlade lite på brisk o läser man o.dem så e det ett under att bile överhuvudtaget går framåt hehe. Man e ju inbiten volvo ägare men ganska kul att lära sig lite om saab.:-)


1 777 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
#16
Tändstiften bytta men det hjälpte inte:-( Hittade en tunn gummislang det e tokhål på, den går från dumpventilen till någon ventil vid torpedväggen. Ska byta den imorgon men kan den slangen påverka mitt problem?


* Voff voff *
10 588 Inlägg
24 augusti 2012
#17
Hade exakt samma fel som du på en 945:a Turbo jag hade för 7-8 år sedan och där var det en vakuum-läcka som ställde till det.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 augusti 2012
#18
ja, den vacumslangen lär det vara! passa på o byt alla när du håller på, men ta en i taget så du inte sätter nån slang fel!


305 Inlägg
24 augusti 2012
#19
Brisk stift är det som biltema säljer kan jag ju bara upplysa om.

Skulle jag ge mig på en gissning så låter det som vakumläckage någonstans, som sagt slangarna blir dåliga med åren och det är många slangar i våra saabar.

Köp inte vakumslang på biltema för övrigt, det höll inte änns ett år(till och med stumpen som legat i garaget under det året hade torkat och sprukkit).


1 777 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
#20
Slangarna bytta och ingen förändring:-(  (tur att man e envis). De som byttes var den som går från dumpvetilen mot nån vetil vid torpedväggen samt den som går från spjällhuset mot sammma vemtil vid torpedväggen. L¨ste på ett saab forum att någon bytt bromsservon och problemet försvunnit, kan det verkligen stämma???  Nåja nu väntar jag på backventilen till vevhusventilationen och efter det har jag inga ider:-(
Några andra slangar man ska kolla, gärna om någon har en bild då man e novis på saab motorer:-)



Sök