SE skrev:
Rquired skrev:
Jaha, jag vet inte hur jag skall kunna övertyga dig. Men jag tycker inte det är otäckt att gå över mittremsan med två drivande hjul, trots att jag gillar bakhjulsdrift kan jag erkänna att här har den drivningen sin största nackdel gentemot de andra om antisladdsystem saknas. Men likväl tycker jag inte ens en gammal RWD blir otäck.
Att ta debatten känns dock inte smidigt, inget illa menat men har vi behövt diskutera så här länge för att synbart komma överens om att 2WD inte är farligt i halka så tror jag inte det är någon idé att fortsätta. Två drivande hjul i en Celica fungerar vintertid, det var allt som var aktuellt i den här tråden och allt jag personligen ville få fram.
Haha,
fakta är fortfarande att du inte har speciellt mkt grepp på bilen när du går över en snömoddig mittremsa vilket resulterar i att du inte har samma kontroll över bilen som du annars har. Det blir bara patetiskt när du ska hävda något annat. Du behöver nog komma ner lite på jorden
Rquired.
Nu lämnar jag denna diskussion.
Nej, ett exempel på fakta vore att det är däcken som per definition utgör greppet (kontakt och friktion mellan däck och underlag). Friktionskraft=friktionskoefficienten gånger normalkraften, det är vad som fysiskt håller kvar din bil på vägen och som du ser ingår i eller påverkar 4WD inte den ekvationen. Att du vid acceleration kan utnyttja friktionen på fyra däck istället för två, innebär inte att du har bättre grepp i alla lägen.
Det har ingenting med fyrhjulsdrift att göra, men väljer du att återvända får du gärna förklara hur 4WD bryter mot fysikens lagar. Ta ett extremt exempel, lägg bilen i neutral och gå över mittsträngen med en 2WD och en 4WD bil, varför skulle den fyrhjulsdrivna bilen bete sig bättre?
När det är ni som försvarar 4WD med en fanatism som nästan kan liknas vid den kring religion, och tar varenda liten antydan mot att 4WD är guds gåva till bilismen som en personlig förolämpning, tror jag inte att det är jag som behöver komma tillbaka ner på jorden.
Det värsta är, även om ni redan förnekat det i ord, är att ni med största sannolikhet tillhör de idioterna som kör omdömeslöst i halka. Det syns ganska tydligt i ert resonemang, 4WD gör att ni kan köra om snabbare, accelerera snabbare hävdar ni glatt samtidigt som ni vägrar inse att fyra drivande hjul inte hjälper er att bromsa, göra en undanmanöver eller hantera en sladd hur jag än försöker påpeka det.
Men det kommer ni aldrig att erkänna eller inse, eller hur? För ni påstår att ni brinner varmt för fyrhjulsdriftens överlägsenhet men kör trots den övertygelsen lika försiktigt med era 4WD som ni gjort i en livsfarlig 2WD?
Nåja du har helt rätt på en punkt, det vore lämpligt att lämna den här diskussionen nu. Eller för att vara ärlig, för ett tiotal inlägg sedan.