2558
Sök

740 -90 Problem att få i växlar. *LÖST*

21 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tjenare alla på garaget!

Va och köpte en 740 GLE 8v -90 igår kväll och allt gick skitbra. Tills jag kom hem till tjejen och la i backen. Det är i princip omöjligt att få i någon växel alls förutom backen när man står still. När man väl är i farten så funkar allt som det ska. Det är alldeles som att kopplingen inte går i när jag pressar pedalen. När jag försöker få i 1/2an eller nån annan växel så går den lite framåt fast växeln hoppar inte i. Alldeles som att kopplingen inte är i och man försöker pressa i växeln ändå. Funderar på om det kan va lamellerna men då brukar den väll slira? Har slirat 1 gång ytterst lite när jag kört men 99% felfritt från å slira. Sitter och funderar och läst på forumet om en del saker man skulle kunna göra.

1. Byta lameller
2. Lufta kopplingen
3. Nå o-ringar eller dylikt i växellådan
4. Byta olja i växellådan

Någon som har något förslag?

Bör tillägga att jag är väldigt nybörjare med att mecka. Så försök att förklara så lätt som möjligt, eventuellt länka till någon bild/"guide" på hur man kan lösa problemet.

Ha en fin helg! Mvh LLP smile
Senast redigerat av lowlifeparasite (19 september 2012)


514 Inlägg
25 augusti 2012
#2
Låter som dålig koppling


21 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
#3
volvochefen skrev:
Låter som dålig koppling

Jo, ringde en kompis nyss som har lite bättre koll. Han sa prova byt kopplingslamell och eventuellt utrampningslager.


31 Inlägg
26 augusti 2012
#4
Är det inte wirestyrd koppling på dom med manuell justering? Om så är fallet är det ju värt att prova att justera den lite om det blir nån skillnad.
Senast redigerat av Driver89 (26 augusti 2012)


21 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#5
Driver89 skrev:
Är det inte wirestyrd koppling på dom med manuell justering? Om så är fallet är det ju värt att prova att justera den lite om det blir nån skillnad.

Är hydraulisk.


31 Inlägg
26 augusti 2012
#6
okej

kolla att det är tillräckligt med vätska i systemet, annars är det nog bara att gilla läget och plocka ner lådan och kolla lamellen och urtrampningslagret.


21 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#7
Driver89 skrev:
okej

kolla att det är tillräckligt med vätska i systemet, annars är det nog bara att gilla läget och plocka ner lådan och kolla lamellen och urtrampningslagret.

Ska prova byta olja menar du? Tänkte göra det så fort jag kommer hem!


31 Inlägg
27 augusti 2012
#8
Tänkte mer på nivån i kopplingsbehållaren med bromsvätska, om det är lite i den så han har kyvat luft in i systemet kan kopplingen bli konstig.


21 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#9
Driver89 skrev:
Tänkte mer på nivån i kopplingsbehållaren med bromsvätska, om det är lite i den så han har kyvat luft in i systemet kan kopplingen bli konstig.

Ska kollas upp! Tack för tipset!


766 Inlägg
27 augusti 2012
#10
lagret i svänghjulet kan ju ha skurit då stannar inte lådan när du kopplar ur och det blir svårt att lägga i växlarna

21 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#11
cpu1337 skrev:
lagret i svänghjulet kan ju ha skurit då stannar inte lådan när du kopplar ur och det blir svårt att lägga i växlarna

Okej tackar för tips! smile


169 Inlägg
27 augusti 2012
#12
lowlifeparasite skrev:
cpu1337 skrev:
lagret i svänghjulet kan ju ha skurit då stannar inte lådan när du kopplar ur och det blir svårt att lägga i växlarna

Okej tackar för tips! smile

Även vanligt med lagrena i spaken som brukar kunna strula.inte helt ovanligt..Lätt att byta släpp på spacken underifrån bilen en liten Insex.peta ur sprinten och lyft spaken och givetvis låsringar och allt inne i bilen..

Lagrena finns att köpa på Rejmes/volvo för ett par hundra.
oftast det felet när det börjar strula med 1/2ans växel..smile

Mvh

21 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#13
burre91 skrev:
lowlifeparasite skrev:
cpu1337 skrev:
lagret i svänghjulet kan ju ha skurit då stannar inte lådan när du kopplar ur och det blir svårt att lägga i växlarna

Okej tackar för tips! smile

Även vanligt med lagrena i spaken som brukar kunna strula.inte helt ovanligt..Lätt att byta släpp på spacken underifrån bilen en liten Insex.peta ur sprinten och lyft spaken och givetvis låsringar och allt inne i bilen..

Lagrena finns att köpa på Rejmes/volvo för ett par hundra.
oftast det felet när det börjar strula med 1/2ans växel..smile

Mvh

Okej! Är inte bara 1an/2an är omöjligt att få i nån växel utom backen när man står still. Får hålla på som satan.
Men tack för tipset! smile Ska hissa upp bilen och kolla hos en kompis om några dagar.


V O L V O
401 Inlägg
27 augusti 2012
#14
Hade liknande problem på min 90:a när jag köpte den, men har bytt komplett kopplingssats på Bilia och det blev mycket bättre. Kopplingen går mjukt och lätt att få i växlar.

Jag hade slitet urtrampningslager och koppling smile

V O L V O 7 4 0
_____________________________

4 162 Inlägg
27 augusti 2012
#15
kolla så det inte är något fel på slavcylindern/kopplingsgaffeln också. Så att den verkligen trycker fram kopplingsgaffeln så långt som den ska.


766 Inlägg
27 augusti 2012
#16
med alla tips så är det lika bra att slita ner lådan och en totalservice på allt:)

4 162 Inlägg
27 augusti 2012
#17
cpu1337 skrev:
med alla tips så är det lika bra att slita ner lådan och en totalservice på allt:)

Om det nu inte skulle vara så att felet ligger i slavcylinder/bromsvätskan:)


21 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#18
Får slita ner skiten och kolla med kompisen om några dagar. Han har hiss så slipper man ligga under å slita hehe smile


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
27 augusti 2012
#19
byt koppling så ska det lösa sig ser du


21 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#20
Alex-s skrev:
byt koppling så ska det lösa sig ser du

Tänkte prova det och beställa hem följande: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … KIT-73966/ och även gå in på Volvo och köpa o-ringar till växellådan och bussningar. Duger kopplingskit från Biltema vid "normal" körning? Eventuellt lite små bus.



Sök