25 augusti 2012
Trådstartare
God Kväll. Under min färd hem under dagen så inträffade något mycket ovanligt, nämligen så tändes kolla motorn lampan i min instrumentpanel. Jag vart orolig och svängde genast in till vägrenen på höger sida och dödade motorn.
Jag tog och telefonera till min vän som har mer kunskap än mig om bilar. Han gav mig order om att lätta på ena batteripolen under 60s. När jag utfört denna handling så placerade jag mig bakom ratten igen och startade bilen, och till min föga förvåning så lös inte kolla motorn lampan. När jag for vidare så tändes lampan återigen. Iakttagelsen som jag gjorde var att lampan tändes efter att jag kört om 4 långtradare på rad på en 2/1 väg med kraftig backe. När jag skulle köra om så var den högra pedalen intryckt till max.
Jag stannade nu min bil igen och utförde en släckning av lampan på samma sätt som tidigare, samtidigt som alla lastbilarna passerar mig.
Jag starta upp igen och rulla iväg. lampan slocknade denna gången också. Nu fick jag börja på att köra om igen och jag pressade ner den högra pedalen ännu en gång och började motorn lampan började lysa.
Denna gång orkade jag inte kliva ur och släcka lampan utan jag åkte ungefär 174,2 km som var resterande sträcka till mig hus.
Inga felkoder finns (Avläst av kunnig tjej på Volvoverkstaden som hjälpte mig med detta.) så verkstaden undersökte men kunde inte hitta något fel, så jag åkte hem igen.
Är det någon som besitter några idéer om vad felet kan ligga eller har likande erfarenheter kring detta.
Senast redigerat av volvosugisrules (25 augusti 2012)