4493
Sök

4WD vs. 2WD

2 046 Inlägg
29 augusti 2012
#121
Den sista är skumm. Sådär beter sig inte min Audi alls

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

215 Inlägg
29 augusti 2012
#122
kannebanne skrev:
Den sista är skumm. Sådär beter sig inte min Audi alls

Inte min heller, inte ens nära. Dags för lite justeringar på den bilen eller nya däck.

Första filmen vet heller inte vad den tillför. Är slutsatsen att ingen behöver 4WD om man söndagskör i 50km/h inne i city på torr asfalt ?

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

202 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#123
Nitromast skrev:
Nu har jag läst igenom båda trådarna.. Ibland undrar jag varför folk skriver på forum då de varken har argumentation eller kunskap att läsa och förstå.

Det är bättre drivning på 4-hjulsdrift, inget snack om saken.
Att fyrhjulsdrivt skulle vara säkrare på något vis stämmer ju inte alls.
Det talades om omkörning? Att man accelererar vid omkörning. Ja självklart, men betyder det att du måste upp från 100-120 på 2s? (nej)
Att göra en säker omkörning handlar knappast om acceleration.

Jag kör själv en sladdrig 740 med halvkassa och näst intill odubbade vinterdäck, inte en enda gång har jag blivit stillastående. Så vart ni får ert 2-hjulsdrivningshat ifrån förstår jag inte och att bilar står stilla beror knappast på drivningen, snarare ett körkort i flingpaketet.

Om du hade läst förra tråden ordentligt så hade du sett att exemplet med omkörning handlade om vintertid på snömoddig väg med snömodd i mittlinjen.

Där har 4 drivand hjul betydligt mkt bättre grepp än 2 när man går över mittlinjen. Oavsett om de är fram eller bakdäcken som driver.
Håller du inte med så har du ingen erfarenhet av situationen.

Mercedes C 350 AMG

Turbo lover
555 Inlägg
29 augusti 2012
#124
Om 4WD per automatik är bättre, varför plockar då Porsche bort det från sina mer banorienterade modeller som GT2 och GT3, ja även Carrera GT? Ja, tekniken har de ju. Bortsett från Lamborghini är det inte speciellt många supersportbilar genom tiderna som haft 4WD.

T.o.m. Audi har ju fattat på senare år att man måste eftersträva en mer bakhjulsdriven balans för att få en rolig bil, därför de gjort så pass omfattande förändringar på de senaste generationerna av den rakställda quattron. Det är först efter de förändringarna som de börjat få mindre besk kritik av journalister som Chris Harris mfl.


Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 augusti 2012
#125
SE skrev:
Nitromast skrev:
Nu har jag läst igenom båda trådarna.. Ibland undrar jag varför folk skriver på forum då de varken har argumentation eller kunskap att läsa och förstå.

Det är bättre drivning på 4-hjulsdrift, inget snack om saken.
Att fyrhjulsdrivt skulle vara säkrare på något vis stämmer ju inte alls.
Det talades om omkörning? Att man accelererar vid omkörning. Ja självklart, men betyder det att du måste upp från 100-120 på 2s? (nej)
Att göra en säker omkörning handlar knappast om acceleration.

Jag kör själv en sladdrig 740 med halvkassa och näst intill odubbade vinterdäck, inte en enda gång har jag blivit stillastående. Så vart ni får ert 2-hjulsdrivningshat ifrån förstår jag inte och att bilar står stilla beror knappast på drivningen, snarare ett körkort i flingpaketet.

Om du hade läst förra tråden ordentligt så hade du sett att exemplet med omkörning handlade om vintertid på snömoddig väg med snömodd i mittlinjen.

Där har 4 drivand hjul betydligt mkt bättre grepp än 2 när man går över mittlinjen. Oavsett om de är fram eller bakdäcken som driver.
Håller du inte med så har du ingen erfarenhet av situationen.

Du får väl ändå inte bättre grepp av att ha drivning på fler däck?

2 046 Inlägg
29 augusti 2012
#126
Turbovin skrev:
Om 4WD per automatik är bättre, varför plockar då Porsche bort det från sina mer banorienterade modeller som GT2 och GT3, ja även Carrera GT? Ja, tekniken har de ju. Bortsett från Lamborghini är det inte speciellt många supersportbilar genom tiderna som haft 4WD.

T.o.m. Audi har ju fattat på senare år att man måste eftersträva en mer bakhjulsdriven balans för att få en rolig bil, därför de gjort så pass omfattande förändringar på de senaste generationerna av den rakställda quattron. Det är först efter de förändringarna som de börjat få mindre besk kritik av journalister som Chris Harris mfl.

Dom flesta Porsche har motorn längst bak vilket resulterar till perfekt grepp. Även för att 4WD väger väldigt mycket

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

huh?
10 427 Inlägg
29 augusti 2012
#127
kannebanne skrev:
Den sista är skumm. Sådär beter sig inte min Audi alls

Jämfört med en motsvarande bakhjulsdriven bil så bör den nog göra så eftersom den delvis just är framhjulsdriven.

damn_fast skrev:
kannebanne skrev:
Den sista är skumm. Sådär beter sig inte min Audi alls

Inte min heller, inte ens nära. Dags för lite justeringar på den bilen eller nya däck.

Första filmen vet heller inte vad den tillför. Är slutsatsen att ingen behöver 4WD om man söndagskör i 50km/h inne i city på torr asfalt ?

Nja, slutsatsen är nog att bakhjulsdrift är smidigast att köra runt med i kurvor och vid undanmanöver i 80km/h eftersom man har mer koll på vad som händer.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 augusti 2012
#128
Nitromast skrev:
SE skrev:
Nitromast skrev:
Nu har jag läst igenom båda trådarna.. Ibland undrar jag varför folk skriver på forum då de varken har argumentation eller kunskap att läsa och förstå.

Det är bättre drivning på 4-hjulsdrift, inget snack om saken.
Att fyrhjulsdrivt skulle vara säkrare på något vis stämmer ju inte alls.
Det talades om omkörning? Att man accelererar vid omkörning. Ja självklart, men betyder det att du måste upp från 100-120 på 2s? (nej)
Att göra en säker omkörning handlar knappast om acceleration.

Jag kör själv en sladdrig 740 med halvkassa och näst intill odubbade vinterdäck, inte en enda gång har jag blivit stillastående. Så vart ni får ert 2-hjulsdrivningshat ifrån förstår jag inte och att bilar står stilla beror knappast på drivningen, snarare ett körkort i flingpaketet.

Om du hade läst förra tråden ordentligt så hade du sett att exemplet med omkörning handlade om vintertid på snömoddig väg med snömodd i mittlinjen.

Där har 4 drivand hjul betydligt mkt bättre grepp än 2 när man går över mittlinjen. Oavsett om de är fram eller bakdäcken som driver.
Håller du inte med så har du ingen erfarenhet av situationen.

Du får väl ändå inte bättre grepp av att ha drivning på fler däck?

Jag förklarade hur fysiken bakom fungerar i ett flertal inlägg tidigare i tråden, damn_fast, SE med flera väljer dock att ignorera detta och fortsätta påstå att man har bättre grepp eller högre friktion med fyrhjulsdrift.

Som sagt det är fel, grepp utgörs av däcken mot väglaget och inte antalet drivaxlar. Och att fördela kraften på alla hjul istället för endast två ger inte heller en tryggare bil. Eftersom alla drivande hjul dels belastar hjulet och dels lägger på en kraft i sidled, har en 4WD vid acceleration i halka således fyra däck som riskerar att släppa istället för två och fyra däck som vill dra bilen i sidled istället för två.

Tryggare? Nja det skulle jag inte påstå, men som dom påpekat flera gånger. "Tycker du inte som vi har du ingen erfarenhet av att köra bil". roll
Senast redigerat av Rquired (29 augusti 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 046 Inlägg
29 augusti 2012
#129
steifan skrev:
kannebanne skrev:
Den sista är skumm. Sådär beter sig inte min Audi alls

Jämfört med en motsvarande bakhjulsdriven bil så bör den nog göra så eftersom den delvis just är framhjulsdriven.

nu kommer du med ditt bullshit igen. Min bil ligger perfekt på vägen och har bättre väghållning än många bakhjulsdrivet bilar.

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 augusti 2012
#130
kannebanne skrev:
steifan skrev:
kannebanne skrev:
Den sista är skumm. Sådär beter sig inte min Audi alls

Jämfört med en motsvarande bakhjulsdriven bil så bör den nog göra så eftersom den delvis just är framhjulsdriven.

nu kommer du med ditt bullshit igen. Min bil ligger perfekt på vägen och har bättre väghållning än många bakhjulsdrivet bilar.

Och nu till huvudfrågan, är du helt säker på och kan bevisa att det beror på fyrhjulsdrift?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 046 Inlägg
29 augusti 2012
#131
Rquired skrev:
kannebanne skrev:
steifan skrev:

Jämfört med en motsvarande bakhjulsdriven bil så bör den nog göra så eftersom den delvis just är framhjulsdriven.

nu kommer du med ditt bullshit igen. Min bil ligger perfekt på vägen och har bättre väghållning än många bakhjulsdrivet bilar.

Och nu till huvudfrågan, är du helt säker på och kan bevisa att det beror på fyrhjulsdrift?

Vet jag inte. Tänker inte ändra något på min bil. Men jag är rätt säker. Kan du bevisa anledningen till att hans bil är understyrd?

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

202 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#132
Nitromast skrev:
SE skrev:
Nitromast skrev:
Nu har jag läst igenom båda trådarna.. Ibland undrar jag varför folk skriver på forum då de varken har argumentation eller kunskap att läsa och förstå.

Det är bättre drivning på 4-hjulsdrift, inget snack om saken.
Att fyrhjulsdrivt skulle vara säkrare på något vis stämmer ju inte alls.
Det talades om omkörning? Att man accelererar vid omkörning. Ja självklart, men betyder det att du måste upp från 100-120 på 2s? (nej)
Att göra en säker omkörning handlar knappast om acceleration.

Jag kör själv en sladdrig 740 med halvkassa och näst intill odubbade vinterdäck, inte en enda gång har jag blivit stillastående. Så vart ni får ert 2-hjulsdrivningshat ifrån förstår jag inte och att bilar står stilla beror knappast på drivningen, snarare ett körkort i flingpaketet.

Om du hade läst förra tråden ordentligt så hade du sett att exemplet med omkörning handlade om vintertid på snömoddig väg med snömodd i mittlinjen.

Där har 4 drivand hjul betydligt mkt bättre grepp än 2 när man går över mittlinjen. Oavsett om de är fram eller bakdäcken som driver.
Håller du inte med så har du ingen erfarenhet av situationen.

Du får väl ändå inte bättre grepp av att ha drivning på fler däck?

Självklart får jag det! Varför är traktorer 4WD?

...

Mercedes C 350 AMG

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 augusti 2012
#133
Rquired skrev:
Nitromast skrev:
SE skrev:

Om du hade läst förra tråden ordentligt så hade du sett att exemplet med omkörning handlade om vintertid på snömoddig väg med snömodd i mittlinjen.

Där har 4 drivand hjul betydligt mkt bättre grepp än 2 när man går över mittlinjen. Oavsett om de är fram eller bakdäcken som driver.
Håller du inte med så har du ingen erfarenhet av situationen.

Du får väl ändå inte bättre grepp av att ha drivning på fler däck?

Jag förklarade hur fysiken bakom fungerar i ett flertal inlägg tidigare i tråden, damn_fast, SE med flera väljer dock att ignorera detta och fortsätta påstå att man har bättre grepp eller högre friktion med fyrhjulsdrift.

Som sagt det är fel, grepp utgörs av däcken mot väglaget och inte antalet drivaxlar. Och att fördela kraften på alla hjul istället för endast två ger inte heller en tryggare bil. Eftersom alla drivande hjul dels belastar hjulet och dels lägger på en kraft i sidled, har en 4WD vid acceleration i halka således fyra däck som riskerar att släppa istället för två och fyra däck som vill dra bilen i sidled istället för två.

Tryggare? Nja det skulle jag inte påstå, men som dom påpekat flera gånger. "Tycker du inte som vi har du ingen erfarenhet av att köra bil". roll

Jo mitt förstånd säger mig också att i ett sånt läge är det bara positivt med 2 hjul som styr..
Men jag kan ha fel. Fast jag har väl inte heller någon erfarenhet antar jag.

huh?
10 427 Inlägg
29 augusti 2012
#134
kannebanne skrev:
steifan skrev:
kannebanne skrev:
Den sista är skumm. Sådär beter sig inte min Audi alls

Jämfört med en motsvarande bakhjulsdriven bil så bör den nog göra så eftersom den delvis just är framhjulsdriven.

nu kommer du med ditt bullshit igen. Min bil ligger perfekt på vägen och har bättre väghållning än många bakhjulsdrivet bilar.

Jo men eftersom du har drivning på framhjulen (som du även styr med) så får du ju ett mer "kasande" beteende än andra bilar som inte har drivning på framhjulen.


Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 augusti 2012
#135
SE skrev:
Nitromast skrev:
SE skrev:
Om du hade läst förra tråden ordentligt så hade du sett att exemplet med omkörning handlade om vintertid på snömoddig väg med snömodd i mittlinjen.

Där har 4 drivand hjul betydligt mkt bättre grepp än 2 när man går över mittlinjen. Oavsett om de är fram eller bakdäcken som driver.
Håller du inte med så har du ingen erfarenhet av situationen.

Du får väl ändå inte bättre grepp av att ha drivning på fler däck?

Självklart får jag det! Varför är traktorer 4WD?


...

Ja inte är det för att dom får grepp vid höga hastigheter i snömodd vid omkörning.
Du får inte sladd med en traktor....
Senast redigerat av Nitromast (29 augusti 2012)

202 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#136
Rquired skrev:
Nitromast skrev:
SE skrev:
Om du hade läst förra tråden ordentligt så hade du sett att exemplet med omkörning handlade om vintertid på snömoddig väg med snömodd i mittlinjen.

Där har 4 drivand hjul betydligt mkt bättre grepp än 2 när man går över mittlinjen. Oavsett om de är fram eller bakdäcken som driver.
Håller du inte med så har du ingen erfarenhet av situationen.

Du får väl ändå inte bättre grepp av att ha drivning på fler däck?

Jag förklarade hur fysiken bakom fungerar i ett flertal inlägg tidigare i tråden, damn_fast, SE med flera väljer dock att ignorera detta och fortsätta påstå att man har bättre grepp eller högre friktion med fyrhjulsdrift.

Som sagt det är fel, grepp utgörs av däcken mot väglaget och inte antalet drivaxlar. Och att fördela kraften på alla hjul istället för endast två ger inte heller en tryggare bil. Eftersom alla drivande hjul dels belastar hjulet och dels lägger på en kraft i sidled, har en 4WD vid acceleration i halka således fyra däck som riskerar att släppa istället för två och fyra däck som vill dra bilen i sidled istället för två.

Tryggare? Nja det skulle jag inte påstå, men som dom påpekat flera gånger. "Tycker du inte som vi har du ingen erfarenhet av att köra bil". roll

Men varför är inte traktorer 2WD? Varför kan jag stanna i en riktigt isig och brant backe med min 4WD och sedan enkelt åka upp? Jo för att jag har bättre grepp! Fler däck som driver åt samma håll = jag får bättre grepp! Inte vid inbromsning men vid gaspådrag!
Vad är det att förneka? Otroligt...

Mercedes C 350 AMG

202 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#137
Nitromast skrev:
SE skrev:
Nitromast skrev:
Du får väl ändå inte bättre grepp av att ha drivning på fler däck?

Självklart får jag det! Varför är traktorer 4WD?


...

Ja inte är det för att dom får grepp vid höga hastigheter i snömodd vid omkörning.
Du får inte sladd med en traktor....

Höga hastigheter har ingen förrutom du skrivit. Mitt exempel (i den förra tråden som du så noggrant läste) beskrev en situation där du hamnar bakom en traktor i 40km/h och där du sedan ska köra om den i snömodd. Där har 4WD bättre grepp.

Precis, jag får inte sladd med en traktor p.g.a. 4WD. Tack.
Senast redigerat av SE (29 augusti 2012)

Mercedes C 350 AMG

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 augusti 2012
#138
SE skrev:
Nitromast skrev:
SE skrev:

Självklart får jag det! Varför är traktorer 4WD?


...

Ja inte är det för att dom får grepp vid höga hastigheter i snömodd vid omkörning.
Du får inte sladd med en traktor....

Höga hastigheter har ingen förrutom du skrivit. Mitt exempel (i den förra tråden som du så noggrant läste) beskrev en situation där du hamnar bakom en traktor i 40km/h och där du sedan ska köra om den i snömodd. Där har 4WD bättre grepp.

Precis, jag får inte sladd med en traktor p.g.a. 4WD. Tack.

Jag tror du har missat poängen här... Du får inte sladd med en traktor pga att den går sakta. De flesta "traktorer" har 2hjulsdrift. Beroende vad du betraktar som "traktor" också.
Du har inte bättre grepp i något för att du har drivning på det.
Anledningen till att du tar dig upp är för att du har fördelat drivkraften på 4 hjul, mao inte pga att du har bättre grepp.....

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 augusti 2012
#139
SE skrev:
Rquired skrev:
Nitromast skrev:

Du får väl ändå inte bättre grepp av att ha drivning på fler däck?

Jag förklarade hur fysiken bakom fungerar i ett flertal inlägg tidigare i tråden, damn_fast, SE med flera väljer dock att ignorera detta och fortsätta påstå att man har bättre grepp eller högre friktion med fyrhjulsdrift.

Som sagt det är fel, grepp utgörs av däcken mot väglaget och inte antalet drivaxlar. Och att fördela kraften på alla hjul istället för endast två ger inte heller en tryggare bil. Eftersom alla drivande hjul dels belastar hjulet och dels lägger på en kraft i sidled, har en 4WD vid acceleration i halka således fyra däck som riskerar att släppa istället för två och fyra däck som vill dra bilen i sidled istället för två.

Tryggare? Nja det skulle jag inte påstå, men som dom påpekat flera gånger. "Tycker du inte som vi har du ingen erfarenhet av att köra bil". roll

Men varför är inte traktorer 2WD? Varför kan jag stanna i en riktigt isig och brant backe med min 4WD och sedan enkelt åka upp? Jo för att jag har bättre grepp! Fler däck som driver åt samma håll = jag får bättre grepp! Inte vid inbromsning men vid gaspådrag!
Vad är det att förneka? Otroligt...

Nej, läs på om vad grepp betyder. Det är ett förhållande mellan två ytor, och 4WD påverkar åter igen inte detta.

Det du beskriver, fler däck som driver, kan innebära att du får ner mer kraft i backen (Som ett exempel, i halka) men detta har jag förklarat tidigare och det heter inte grepp. Men ja det innebär en fördel vid acceleration oavsett om det är på plan yta eller i uppförsbacke, men den ger inte bättre grepp, väghållning, stabilitet eller liknande förklarat enligt tidigare inlägg.

För övrigt är 4WD inte standard på traktorer, och kan du stanna i en hal backe och komma igång igen utan problem? Det har jag kunnat med alla mina bilar oavsett drivning, vad är så speciellt med det?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

202 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#140
Nitromast skrev:
SE skrev:
Nitromast skrev:

Ja inte är det för att dom får grepp vid höga hastigheter i snömodd vid omkörning.
Du får inte sladd med en traktor....

Höga hastigheter har ingen förrutom du skrivit. Mitt exempel (i den förra tråden som du så noggrant läste) beskrev en situation där du hamnar bakom en traktor i 40km/h och där du sedan ska köra om den i snömodd. Där har 4WD bättre grepp.

Precis, jag får inte sladd med en traktor p.g.a. 4WD. Tack.

Jag tror du har missat poängen här... Du får inte sladd med en traktor pga att den går sakta. De flesta "traktorer" har 2hjulsdrift. Beroende vad du betraktar som "traktor" också.
Du har inte bättre grepp i något för att du har drivning på det.
Anledningen till att du tar dig upp är för att du har fördelat drivkraften på 4 hjul, mao inte pga att du har bättre grepp.....

Ska du tala om för mig hur en traktor drivs? haha, tillåt mig att skratta.. Vi har 6 traktorer på min svärfars gård, SAMTLIGA är 4WD. Så jag är ordentligt intresserad över vad du betraktar som ''traktor''... 1940-tal?
Om du vill så kan du sladda med en traktor utan några större problem.
MEN du kör aldrig fast med en traktor. Du tappar aldrig greppet om du inte vill. Även om du monterat en effektbox som ger en ordentlig effekthöjning. Allt har du att tacka 4WD för.

Mercedes C 350 AMG


Sök