3275
Sök

Funderingar om Water/Methanol-Injection

100 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
Hel alla kunniga här på detta forum,jag har några funderingar angående Water/Methanol-Injection.
Vilka fördelar samt nackdelar finns det med att installera det på min lilla bil.
Tänker installera detta i så fall  http://www.snowperformance.net/mitsubis … -big-turbo
Har denna spec på min bil http://www.garaget.org/?car=85085
MVH/JIMMY
Senast redigerat av JIMMY85 (29 augusti 2012)

Meck
51 Inlägg
29 augusti 2012
Hej

Detta har vi installerat på bilar och det har fungerat väldigt bra, kan rekomenderas.

MEN man bör kompletera kitet med en solinoid lösning för att slippa bakfal och konstigheter om man monterar tanken i låg nivå eller långt bort..

kolla i mitt foto album så kan du se ett exempel på sådan installation i en BMW E92 där tanken sitter i reservhjuls baljan.

Vill du ha hjälp med att få fram kitet och solinoid så har vi detta på hyllan.

Mvh Adde

man bygger inte Rom på en dag så borta bra men verkstan bäst..

100 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
Kommer kanske att kontakta er.
Funderar lite vidare på detta
Senast redigerat av JIMMY85 (29 augusti 2012)

Meck
51 Inlägg
29 augusti 2012
du är så välkommen så :-)

man bygger inte Rom på en dag så borta bra men verkstan bäst..

Tattoo
4 september 2012
Hej
Vi har det hemma på Lager också finns en massa olika tillbehör att välja till som större tank mmm. Ett utmärkt allternativ om man inte vill byta till en större intercooler. Speciellt på Dieslar gör det en enorm skillnad. 

Mvh David
Senast redigerat av Tattoo (4 september 2012)

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 september 2012
Varför montera dit något extra krångel när du likväl kan tanka E85 och få samma resultat? mindre krångel, mindre kostnad och mera driftsäkert samt mindre underhåll.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Tattoo
4 september 2012
Håller in med dej där. e85 då måste du ställa in programvaran "mappa" för att det ska bli bra mm. Säg att du lägger ner 1 timmes jobb inte så mycket attt gnälla över. men visst allt handlar om vad man ska bilen till och vad för mål man har.

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 september 2012
Tattoo skrev:
Håller in med dej där. e85 då måste du ställa in programvaran "mappa" för att det ska bli bra mm. Säg att du lägger ner 1 timmes jobb inte så mycket attt gnälla över. men visst allt handlar om vad man ska bilen till och vad för mål man har.

Jo men mappa behöver du ju ändå om man nu skall vinna någonting på installationen(oavsett vad man väljer för nya motordelar i effekhöjande syfte).  Använder du en extern insprutning av någonting måste du ju dessutom ha två mappar som du skiftar mellan beroende på om insprutningen är aktiv eller ej.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Tattoo
4 september 2012
kontrollenhet finns med i paketet så det är bullt on plus att det går att sätta dit en knapp så du kan aktiverad det när du vill om du inte ställer in det för vissa varvtal mm. Men visst ska du få ut det mesta så måste du mappa men inget krävs med vatten metanol om du inte är vill.

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 september 2012
Tattoo skrev:
kontrollenhet finns med i paketet så det är bullt on plus att det går att sätta dit en knapp så du kan aktiverad det när du vill om du inte ställer in det för vissa varvtal mm. Men visst ska du få ut det mesta så måste du mappa men inget krävs med vatten metanol om du inte är vill.

Jag är fortfarande inte övertygad. I mina ögon kostar det mer än det smakar och är en konstgjord andning som kostar pengar och vikt. Bättre rätta till detaljen som inte är rätt dimensionerad.  En bil med GT35:a har förmodligen redan all funktionalitet inbyggd i sprutet för att komma runt problemet på rätt sätt om man byter flaskhalsen.

100 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
Har nog allt jag behöver i trimmväg big_smile
detta kan vara ett komplement till 95 oktanig bensin  (finns knappt 98oktan att få tag på på landsbyggden)
+att detta motverkar spikningar
+sänker tempen i motorn
+ mera pulver som bonus
mm  mm:Dbig_smilebig_smile

100 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
torpis skrev:
Tattoo skrev:

Jag är fortfarande inte övertygad. I mina ögon kostar det mer än det smakar och är en konstgjord andning som kostar pengar och vikt. Bättre rätta till detaljen som inte är rätt dimensionerad.  En bil med GT35:a har förmodligen redan all funktionalitet inbyggd i sprutet för att komma runt problemet på rätt sätt om man byter flaskhalsen.

Du verkar ha erfarenhet av detta med vatten metanol.
Kan du inte tala om hur det funkade för dig eller har du bara läst dig till dina kunskaper och tror som alla andra.
Vissa rallyförare använder detta på sina bilar tex mats jonsson på sin ford vunnit sm många gånger, med flera

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 september 2012
JIMMY85 skrev:
Kan du inte tala om hur det funkade för dig eller har du bara läst dig till dina kunskaper och tror som alla andra.
Vissa rallyförare använder detta på sina bilar tex mats jonsson på sin ford vunnit sm många gånger, med flera

Du frågar och du får svar, räcker inte motiveringen så säg det istället för att insinuera att jag gissar, för så är det inte.  Jag behöver inte ens gissa och inte du heller för den delen för det är väldigt enkelt.

Du kranar på effekt tills det spikar, adderar vatten/metanol och kranar på till det spikar igen och backar av en smula.  Nu går din bil med mer effekt än utan vattensprutet. Eller hur.

Du rejsar mot min S40 som går på E85 och vi drar lika, din metanol tar slut och du märker inte det i stridens hätta, vad händer då?  Inte heller här behöver vi gissa, du spikar sönder din motor i värsta fall.

Jag känner inte Mats och jag vet inget om hans Ford eller vad han tävlar i, men det är en himla skillnad att köra tävling och åka på vägen. En tävling har alltid en bestämd längd och allt är uträknat därefter. Det finns även regler att följa och man väljer de prylar som passar bäst just där och då.  På vägen är det annorlunda.

Tävlar du bara med bilen hamnar det i en annan dager men på gatan är det mycket smidigare att tanka rejssoppan direkt från macken i form av E85.

100 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
torpis skrev:
JIMMY85 skrev:

Du frågar och du får svar, räcker inte motiveringen så säg det istället för att insinuera att jag gissar, för så är det inte.  Jag behöver inte ens gissa och inte du heller för den delen för det är väldigt enkelt.

Du kranar på effekt tills det spikar, adderar vatten/metanol och kranar på till det spikar igen och backar av en smula.  Nu går din bil med mer effekt än utan vattensprutet. Eller hur.

Du rejsar mot min S40 som går på E85 och vi drar lika, din metanol tar slut och du märker inte det i stridens hätta, vad händer då?  Inte heller här behöver vi gissa, du spikar sönder din motor i värsta fall.

Jag känner inte Mats och jag vet inget om hans Ford eller vad han tävlar i, men det är en himla skillnad att köra tävling och åka på vägen. En tävling har alltid en bestämd längd och allt är uträknat därefter. Det finns även regler att följa och man väljer de prylar som passar bäst just där och då.  På vägen är det annorlunda.

Tävlar du bara med bilen hamnar det i en annan dager men på gatan är det mycket smidigare att tanka rejssoppan direkt från macken i form av E85.

Det ligger mycket i vad du skriver, jag ska nog börja tänka om då jag inte kör tävlingar med min bil.hmm
Tack för hjälpen
Senast redigerat av JIMMY85 (4 september 2012)

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 september 2012
JIMMY85 skrev:
Det ligger mycket i vad du skriver, jag ska nog börja tänka om då jag inte kör tävlingar med min bil.hmm
Tack för hjälpen

Man måste inte alltid tänka om, men man bör gräva lite djupare och få hela bilden inte bara lyssna på säljare. Allt går att sälja med mördande reklam, och det är sant.  smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 september 2012
Ctr07 skrev:
Kör bara , jag ska köra metanol (har det installerat nu) och jag kör dagligen med min bil.

Varför valde du just metanolinsprut?

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 september 2012
Ctr07 skrev:
torpis skrev:
Ctr07 skrev:
Kör bara , jag ska köra metanol (har det installerat nu) och jag kör dagligen med min bil.

Varför valde du just metanolinsprut?

För att det passar min bil bäst till den effekten och områden ja använder den till:) Det är skönt att kunna välja när man har det på eller inte och slippa köra med det när man åker till jobbet vilket e85 skulle innebära.

Vad är nackdelen med att ha det på hela tiden?  kostnaden?

Alltså, för mig spelar det egentligen ingen roll vad ni väljer, men det är trist i mina ögon när man köper något man inte behöver bara för att man inte är påläst nog.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
5 september 2012
torpis skrev:
Varför montera dit något extra krångel när du likväl kan tanka E85 och få samma resultat? mindre krångel, mindre kostnad och mera driftsäkert samt mindre underhåll.

Men att köra på etanol som drivmedel är ju inte samma sak som att använda sig av metanol/vatteninsprutning?

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
5 september 2012
Ctr07 skrev:
torpis skrev:
Ctr07 skrev:

För att det passar min bil bäst till den effekten och områden ja använder den till:) Det är skönt att kunna välja när man har det på eller inte och slippa köra med det när man åker till jobbet vilket e85 skulle innebära.

Vad är nackdelen med att ha det på hela tiden?  kostnaden?

Alltså, för mig spelar det egentligen ingen roll vad ni väljer, men det är trist i mina ögon när man köper något man inte behöver bara för att man inte är påläst nog.

Det sliter mer är väl en nackdel  samt att det är jobbigt att tanka varje dag man ska till jobbet. Det kostar väl inte mer att köra e85 direkt. Men det är mer jobb om man ska installera det i mitt fall och jag ska inte upp i dom effekterna där ja har användning av e85 och då avstår ja och väljer metanol som passar mig bättre.

Nej ja skulle säkert köpa det om ja inte behöve det smile har du testat metanol själv?

Jag kan ju tycka att montering av metanolsprut låter både dyrare och bra mycket mer avancerat än att få bilen att drivas på e85.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

100 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
Jag funderade på varför detta är mera vanligt i tex USA,ENGLAND dom kanske är lite mer för att exprimentera rollbig_smilebig_smile

Sök