3330
Sök

Funderingar om Water/Methanol-Injection

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 september 2012
#21
Ctr07 skrev:
UhrJr skrev:
Ctr07 skrev:

Det sliter mer är väl en nackdel  samt att det är jobbigt att tanka varje dag man ska till jobbet. Det kostar väl inte mer att köra e85 direkt. Men det är mer jobb om man ska installera det i mitt fall och jag ska inte upp i dom effekterna där ja har användning av e85 och då avstår ja och väljer metanol som passar mig bättre.

Nej ja skulle säkert köpa det om ja inte behöve det smile har du testat metanol själv?

Jag kan ju tycka att montering av metanolsprut låter både dyrare och bra mycket mer avancerat än att få bilen att drivas på e85.

Ja installera det mest för att skydda motorn vid hård körning. Så det är ett bra alternativ  då ja inte vill köra e85 :-)

Vad är det som hindrar din effekt på 95oktan? Funderade inte på att byta den kompontenten istället?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

904 Inlägg
5 september 2012
#22
JIMMY85 skrev:
Jag funderade på varför detta är mera vanligt i tex USA,ENGLAND dom kanske är lite mer för att exprimentera rollbig_smilebig_smile

Det är väldigt dålig tillgång på E85 i både England och staterna.
Metanol/vatteninspturning känns lite snålbygge om jag ska vara säga vad jag tycker, nått man kanske gör på en gammal Volvo 240 turbo eller en Audi 100 turbo

De ska va gött å leva

Tattoo
5 september 2012
#23
Tänkte tillägga att det finns nivå sensor och en massa andra roliga produkter till sprutet så det sköter sej sj.
Tankar finns det för 2liter till 60 liter och uppåt så inte behöver man vara rätt för att det ska ta slut.

Jag rekomenderar det till dieslar det har visat sej att det ger bra mycket effekt och nm om man man ställer in allt korekt som med allt annat i livet.

Om jag skulle vara dej så skulle jag filura på vad jag ska använda bilen till och vad jag vill uppnå. 
Det finns många på vår planet som vet en massa men få som verkligen vet.
Du kan ringa mej så kan jag förklara mera ingånde och sen så får du sj avgöra hur du vill gå vidare eller ej.
Vi har öppet mellan 09.00-18.00 Måndag till Fredag.

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 september 2012
#24
Vatteninsprutning, eller metanol- vatteninsprutning anses ofta numera som lite bonna meck och är egentligen ofta en ersättning för dålig kylning (intercooler) eller för att motverka spikning om original styrsystem inte klarar av att leverera mer soppa. Det är nog inte många som i dagens läge skulle använda den lösningen på ett seriöst bygge just med tanke på tillgång till programmerbara sprut och E85. Däremot på en gammal häck så är det ju en utmärkt idé. Man snickrar ihop ett bra system för under 2-3K och kan göra det för 1500. Inte så exakt, inte så precist men effektivt för de som laddar mer och är oroliga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Livsnjutare
1 707 Inlägg
8 september 2012
#25
Vi kör med Methanol insprut tillsammans med E85.
Ger väldigt fin insugstemp, dvs högre effekt.

Kanske ni inte har samma problem med utrymme, men på en corvette får man
inte plats med hur stor intercooler som helst..

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 september 2012
#26
HereComesTrouble skrev:
Vi kör med Methanol insprut tillsammans med E85.
Ger väldigt fin insugstemp, dvs högre effekt.

Kanske ni inte har samma problem med utrymme, men på en corvette får man
inte plats med hur stor intercooler som helst..

Exakt! och trådens första inlägg där användaren vet varför han gjort sitt val. Då har jag heller inga synpunkter på att det skulle vara konstigt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

100 Inlägg
8 september 2012
Trådstartare
#27
Kommer att konvertera till e85.Var bara nyfiken på metanol- vatteninsprutning .
Ni som tittade på länken till bilen ser att jag har tillräkligt med recurser för att mappa bilen så att den funkar på alla plan.Och det gör den det kan jag lova big_smile
Nu behöver jag bara inhandla
Nya spridare 4st-1650cc st
två bränslepumpar DW300
bränsleledningar
till detta ny mappning
Senast redigerat av JIMMY85 (8 september 2012)

757 Inlägg
8 september 2012
#28
Jag kör E85 på min och har inga problem med hög insugstemp. och jag kommer till och med kompletera med vatteninsprut. desutom om det skulle ta slut i tanken finns det ju en varning för att det börjar ta slut som typ en lampa eller nått sånt. E85 är kul men det är ett bränsle som luktar illa, du lär ha större spridare osv.

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 september 2012
#29
robzter skrev:
E85 är kul men det är ett bränsle som luktar illa

Jag luktar aldrig på något av mina bränslen smile  Men det är nog minsta problemet om vi nu skall se det så. E85 ger helt klart fördelar, men samtidigt måste man även här veta vad man ger sig in på.  Mappningsörfarandet fungerar inte som på bensin, kallstarten är klurigare och man bör kunna växla över och köra på bensin då och då. Bilen kommer dra mera bränsle.

Men man vinner som sagt tidigare i driftsäkerhet med färre prylar som kan krångla.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

757 Inlägg
8 september 2012
#30
tänker mer på avgaser och allt runt omkring. sen har du ju problemet om inte slangarna tål E85
Senast redigerat av robzter (8 september 2012)

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 september 2012
#31
robzter skrev:
tänker mer på avgaser och allt runt omkring. sen har du ju problemet om inte slangarna tål E85

Det problemet har man ju även på bensin eftersom den innehåller etanol också smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

757 Inlägg
8 september 2012
#32
jo men inte lika höga halter tongue jag köpte själv dyra soppaslangar som skulle klara e85 men klarade inte e85 iaf. E85 är trevligt om man bygger ren busbil men inte som en busbil som brukas ofta.

100 Inlägg
8 september 2012
Trådstartare
#33
Mappning av bilen skall göras av firma som kan detta med mappning av e85

Avstängd
195 Inlägg
8 september 2012
#34
Har experimenterat en del med etanol på 940in, inget problem med att slangar eller pumpar inte tål etanol smile och då pratar vi om en fulkonverterad 20 år gammal bil dessutom

Livsnjutare
1 707 Inlägg
8 september 2012
#35
robzter skrev:
jo men inte lika höga halter tongue jag köpte själv dyra soppaslangar som skulle klara e85 men klarade inte e85 iaf. E85 är trevligt om man bygger ren busbil men inte som en busbil som brukas ofta.

Använder Corvetten i princip varje dag, kör ren etanol i både original och extra soppa system.
Aldrig några problem över huvudtaget..

757 Inlägg
8 september 2012
#36
vissa har tur och vissa har det inte. E85 löste upp mina Nylonomspunna Russel slangar. sen läs på lite mer. etanolen kan till och med fukta igenom gummit även om det inte löses upp.
Senast redigerat av robzter (8 september 2012)

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 september 2012
#37
Det är en mycket vitt spridd myt detta, att etanol är aggressivt mot gummi. Jag undrar vem som först kom på och spred detta så framgångsrikt? Det är som vissa av oss redan vet, som sagt en myt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök