Högt Tickande ventiler VOLVO s70 10ventils dohc 144

Martin92-
29 augusti 2012 · 59 Inlägg

Hej!

Har en Volvo s70 som tickar onormalt mycket från ventilerna, Bilen har stått i ca 2månader och innan dess lät det inte som det gör nu. Det tickande ljudet försvinner inte efter ett par vändor runt kvarteret där jag bor, ventilerna kan väl inte ha tagit skada p.g.a. att bilen stått still, oljenivån ligger perfekt, ca 1år sen oljan byttes. kan det vara farligt och köra med detta eller vad ska man göra, har aldrig varit med om detta innan, någon som har några råd att ge. eller kan det försvinna om man kör en längre sträcka, eller ska man avrådas från att göra detta.

skriv allt du vet om detta fenomen !

Tack på förhand! wink

sleepyoh
29 augusti 2012 · 1 319 Inlägg

Säker på att det är ventilerna? Spridarna kan väsnas en hel jäkla del på dom där, även tryckarna kan slamra en del om den gått långt..

_----------'
Martin92-
29 augusti 2012 · 59 Inlägg

det låter som ventilerna, nja den har gått ca 20500mil, men hörde med en på liljas som jag känner nu precis. han sa att det är bara och köra om oljelampan inte lyser, kan vara ventilerna som tappat oljan och då måste man varmköra motorn riktigt så släpper det sa han.smile

sleepyoh
29 augusti 2012 · 1 319 Inlägg

Ja gör det. Våran som iof gått 35k startar inte om den står ett tag, typ 2 veckor. Man får nöta på startmotorn ett bra tag innan den hoppar igång och börjar skramla. Sen tar det en tur på vägarna innan den tystnar. Men kör man regelbundet går den bra smile Har du möjlighet att kanske filma ljudet? Mycket lättare att avgöra precis vad det är för något då..

_----------'
Bmw_Bertil Ljud freak !
29 augusti 2012 · 928 Inlägg

På dessa motorer är de vanligt att lyftarna hänger sig å slamrar å låter illa

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Martin92-
29 augusti 2012 · 59 Inlägg

Ja jag har video på det smile
har läst om detta lite, men ska testa och köra den riktigt varm och se om det tystnar.

sleepyoh
29 augusti 2012 · 1 319 Inlägg

Gör det. Skriv gärna och berätta hur det går!

_----------'
Martin92-
2 september 2012 · 59 Inlägg

tjena igen!

Har nu varit och kört en långrunda med dom tickande ventilerna och efter ca 20min så blev ventilerna tysta, då var det som han sa på liljas att man skulle ut och varmköra bilen för att ventilerna skulle ställa om sig smile nu är problemet löst äntligen, nu blir det nästa problem, byte av skivor och klossar runt om smile


MVH wink

Bmw_Bertil Ljud freak !
2 september 2012 · 928 Inlägg

Martin92- skrev:
tjena igen!

Har nu varit och kört en långrunda med dom tickande ventilerna och efter ca 20min så blev ventilerna tysta, då var det som han sa på liljas att man skulle ut och varmköra bilen för att ventilerna skulle ställa om sig smile nu är problemet löst äntligen, nu blir det nästa problem, byte av skivor och klossar runt om smile


MVH wink

Som jag sa smile

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Martin92-
2 september 2012 · 59 Inlägg

ja det stämmer, thanks for the help wink

Xoff Volvo tönt... =)
3 september 2012 · 2 344 Inlägg

Som sagt, tryckarna bygger på att det är olja i dem som automatiskt ställer dem, (där av namnet hydraliska tryckare) står motorerna länge kan oljan rinna ur dem vilket gör att de väsnas, bara köra lungt tills de tystnar så är problemen borta sedan...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang