3943
Sök

Köpa bil ca. 30-50k. Köras 8mil/dag, hjälp uppskattas!

14 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hallå hallå Garaget.
First post här smile

Som rubriken lyder så är jag nu ute efter (min första) bil.
Sträckan som körs till jobbet är 80km/8mil tur och retur. Jag är ute efter en bil som har god komfort och är isolerad så gott det går då medelhastigheten hela sträckan är runt 100-120km/h (Sträckan består av 90% motorväg).
Min budget sträcker sig till 50 skulle jag nog säga men allting under uppskattas såklart smile
Men som sagt, en bil som har god komfort och inte drar mer än 0,8l/milen.
Bilar jag tittat på hittills:

Golf MK4/5, Bora, Passat.
Audi A2/A3/A4
BMW 316-318

Av den research jag lyckats göra så känns dessa som, givetvis servade och omhändertagna, stabila bilar som håller måttet.

Men jag vänder mig nu till de med mer erfarenhet efter tips! smile
Senast redigerat av TheDud3 (30 augusti 2012)

14 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#2
Hur är det med denna? Verkar vara en fin V50 som är billigare än resten med tanke på sina mil samt endast 3st ägare.
http://www.blocket.se/halland/Volvo_v50 … 11&w=3

7 120 Inlägg
30 augusti 2012
#3
Nej, köp ingen V50! Det är en Ford under skalet och de är inte direkt kända för att hålla god kvalité..

Hade gärna tipsat om något japanskt för hållbarhet men det finns inte mycket bra "motorvägsbilar" i den prisklassen tyvärr.
Annars kan jag tipsa om SAAB då de är väldigt prisvärda i dagsläget. Väldigt god komfort med sköna stolar och bra omkörningsegenskaper. Drar ju en del men under 0,8 på motorvägen bör inte vara något bekymmer!

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=sa … &md=th
Senast redigerat av Aerodynamik (30 augusti 2012)

RobinMoberg
30 augusti 2012
#4
bmw 530d

7 120 Inlägg
30 augusti 2012
#5
RobinMoberg skrev:
bmw 530d

En motivering kanske skulle uppskattas?

7 274 Inlägg
30 augusti 2012
#6
Varför inte en Lupo 3L? Ligger på 0.3L/mil och skatten blir billig om man reggar den som miljöbil.
Kanske inte den roligaste bilen eller snyggaste men du sparar enorma mängder pengar på att pendla i den!


6 631 Inlägg
30 augusti 2012
#7
Alfa 166!

De/Dem

2 337 Inlägg
30 augusti 2012
#8
Volkswagen Passat TDI 130 går billigt och bekvämt. Dyr i skatt såklart, men det vägs ju upp om man åker tillräckligt mycket. Inga problem att prata normalt i höga hastigheter, drar runt 0,65 om du snittar 130 km/h.

RobinMoberg
30 augusti 2012
#9
Aerodynamik skrev:
RobinMoberg skrev:
bmw 530d

En motivering kanske skulle uppskattas?

hög komfort, stor rymlig tyst. riktigt lok med hög effekt förhållandevis för vad dem drar, min tar 0,6 vid 120kmh, haft 3st.
mycke bil för pengarna, hög kvalitét.
minus för dyr skatt på tung dieslelbil.

mvh robin

251 Inlägg
30 augusti 2012
#10
Brains skrev:
Varför inte en Lupo 3L? Ligger på 0.3L/mil och skatten blir billig om man reggar den som miljöbil.
Kanske inte den roligaste bilen eller snyggaste men du sparar enorma mängder pengar på att pendla i den!

Tänkte rekommendera den jag med! Vad menar du med att regga den som miljöbil?? Det är ju en miljöbil och
kostar ca 1400 om året i skatt!!

Har 61 Hk, drar ca 0.3 liter milen och går att chippa till strax över 80 Hästar!! big_smile

/TiGgR.

Trucker
2 710 Inlägg
30 augusti 2012
#11
Som tidigare nämnt så kan jag, efter att ha haft 4 saabar med denna, rekommendera en Saab. 9-3 eller 9-5, aero.
Går otrolig bra o ligger som fan på vägen på landsväg. Farthållare, laglig fart, så är du nere i låg förbrukning!

Fart missbrukare

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 augusti 2012
#12
Jag hade personligen velat ha en rejäl bil och inte en småbil för den typen av körning, och tycker att BMW 3-serie är en modell som uppfyller de kraven (Komfort (Både fjädring och ljudnivå), stabilitet och säkerhet) väl utan att vara en klumpig bil. 5-serie är större och "stor" enligt många, men jag hade personligen ännu hellre valt en sådan eftersom den i sin tur är ett steg mer rejäl än trean.

Det finns motsvarande bilar från andra märken, men BMW har jag bra erfarenhet av och tycker om. En 316i eller 318i med facelift, alltså en bil tillverkad sent 2001 eller framåt, tror jag du trivts alldeles utmärkt med. Jag rekommenderar en efter facelift, för den fick en ny 4cyl. då som är bättre och snålare.

5-serie är som sagt mer bil, men där gäller en sexa och då kan du lika gärna sikta mot en 523i (Innan facelift), 525i, 528i (Innan facelift) eller 530i istället för den svagare 520i (Finns både före och efter facelift) med samma ägandekostnader som de starkare. Här spelar facelift mindre roll, den fick visserligen en uppdaterad motor men den tidigare var lika bra. Högre ägandekostnader än för en 4cyl. 3-serie, men också mer bil för pengarna.

Diesel tror jag inte är någon idé på 2000mil/år (Har jag räknat rätt, du kör väl inte 8mil, 365dagar/år?), det lilla du sparar äts upp av högre skatt och underhållskostnader bland annat. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

6 631 Inlägg
31 augusti 2012
#13
Malheus skrev:
Alfa 166!


De/Dem

One Man Clan
4 287 Inlägg
31 augusti 2012
#14
volvo s70-v70 är de rätt bra komfort i och tar du sista årsmodellen med nya motorn dricker dom inte så fasligt heller.  jag kör min till jobbet på 0.8 å då ligger jag mer i vänsterfilen än högerfilen på väg till jobbet, mestadels 100väg.  du hittar en lågmilare för runt 30-40 000kr. dom kostar runt 4-7000kr  helförsäkrat.
jag är nöjd med min, tillräckligt med "Lyx" innuti för en vanlig brukis.


4 146 Inlägg
31 augusti 2012
#15
I den prisklassen så hade jag nog som tidigare folk sagt köpt mig en saab 9-5 eller 9-3. Väldigt mycket bil för pengarna i dagens läge.

Ligga ock köra med en lupo på 3500? varv i 110 känns väll sådär.

Småbilar kan man ha i stan men ska man köra motorväg så hade jag velat ha något större.

Vill du ha bakhjulsdrivet som man kan leka lite med osv så är väll bmw 3 serien det som känns vettigast.

Vill du ha en bil som startar och går billigt och aldrig är några problem med så skulle jag ha köpt en yaris. Men då hade jag nog haft självmordstankar varje dag påväg till och från jobbet.

Men billigt går dom och dom är väldigt pålitliga.

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_95 … 11&w=2
Senast redigerat av zemet (31 augusti 2012)


14 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#16
Rquired skrev:
Jag hade personligen velat ha en rejäl bil och inte en småbil för den typen av körning, och tycker att BMW 3-serie är en modell som uppfyller de kraven (Komfort (Både fjädring och ljudnivå), stabilitet och säkerhet) väl utan att vara en klumpig bil. 5-serie är större och "stor" enligt många, men jag hade personligen ännu hellre valt en sådan eftersom den i sin tur är ett steg mer rejäl än trean.

Det finns motsvarande bilar från andra märken, men BMW har jag bra erfarenhet av och tycker om. En 316i eller 318i med facelift, alltså en bil tillverkad sent 2001 eller framåt, tror jag du trivts alldeles utmärkt med. Jag rekommenderar en efter facelift, för den fick en ny 4cyl. då som är bättre och snålare.

5-serie är som sagt mer bil, men där gäller en sexa och då kan du lika gärna sikta mot en 523i (Innan facelift), 525i, 528i (Innan facelift) eller 530i istället för den svagare 520i (Finns både före och efter facelift) med samma ägandekostnader som de starkare. Här spelar facelift mindre roll, den fick visserligen en uppdaterad motor men den tidigare var lika bra. Högre ägandekostnader än för en 4cyl. 3-serie, men också mer bil för pengarna.

Diesel tror jag inte är någon idé på 2000mil/år (Har jag räknat rätt, du kör väl inte 8mil, 365dagar/år?), det lilla du sparar äts upp av högre skatt och underhållskostnader bland annat. smile

Tack för alla svar hittills! smile

Är som sagt ute efter en stabil bil som håller 0.6-0.8L/milen på motorväg.
Jobbar väl en cirka 200 dagar om året skulle jag gissa (någon dag mer hit och dit) så det blir ju bara 1600mil där.
Har möjligtvis blivit erbjuden en Golf (MK5) sen 2003a Diesel för 60tusen, den har gått 15t mil så håller på att tänka över det.

406 Inlägg
5 september 2012
#17
Skoda Felicia diesel. Billigt billigt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 september 2012
#18
TheDud3 skrev:
Rquired skrev:
Jag hade personligen velat ha en rejäl bil och inte en småbil för den typen av körning, och tycker att BMW 3-serie är en modell som uppfyller de kraven (Komfort (Både fjädring och ljudnivå), stabilitet och säkerhet) väl utan att vara en klumpig bil. 5-serie är större och "stor" enligt många, men jag hade personligen ännu hellre valt en sådan eftersom den i sin tur är ett steg mer rejäl än trean.

Det finns motsvarande bilar från andra märken, men BMW har jag bra erfarenhet av och tycker om. En 316i eller 318i med facelift, alltså en bil tillverkad sent 2001 eller framåt, tror jag du trivts alldeles utmärkt med. Jag rekommenderar en efter facelift, för den fick en ny 4cyl. då som är bättre och snålare.

5-serie är som sagt mer bil, men där gäller en sexa och då kan du lika gärna sikta mot en 523i (Innan facelift), 525i, 528i (Innan facelift) eller 530i istället för den svagare 520i (Finns både före och efter facelift) med samma ägandekostnader som de starkare. Här spelar facelift mindre roll, den fick visserligen en uppdaterad motor men den tidigare var lika bra. Högre ägandekostnader än för en 4cyl. 3-serie, men också mer bil för pengarna.

Diesel tror jag inte är någon idé på 2000mil/år (Har jag räknat rätt, du kör väl inte 8mil, 365dagar/år?), det lilla du sparar äts upp av högre skatt och underhållskostnader bland annat. smile

Tack för alla svar hittills! smile

Är som sagt ute efter en stabil bil som håller 0.6-0.8L/milen på motorväg.
Jobbar väl en cirka 200 dagar om året skulle jag gissa (någon dag mer hit och dit) så det blir ju bara 1600mil där.
Har möjligtvis blivit erbjuden en Golf (MK5) sen 2003a Diesel för 60tusen, den har gått 15t mil så håller på att tänka över det.

Jo det blir 1600mil, men jag tänkte att du inte bara kör till och från jobbet utan kanske till affären någon gång, på någon semesterresa och liknande? Det brukar vara bättre att räkna för högt än för lågt!

Golf V är en bra bil, men en från 2003 måste ha hört till de allra första exemplaren då?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
5 september 2012
#19
Rquired skrev:
Det finns motsvarande bilar från andra märken, men BMW har jag bra erfarenhet av och tycker om. En 316i eller 318i med facelift, alltså en bil tillverkad sent 2001 eller framåt, tror jag du trivts alldeles utmärkt med. Jag rekommenderar en efter facelift, för den fick en ny 4cyl. då som är bättre och snålare.

Jag hade nog seriöst kikat på en 318 2001+ med N42B20-motorn om jag skulle börja pendla igen.
2liters motor på 143hk och liknande prestanda som en Lexus IS 200 är väl inte så illa pinkat smile

Edit:

0,78 i 130km/h är inte så illa smile
Senast redigerat av steifan (5 september 2012)


Ford fantast
1 607 Inlägg
5 september 2012
#20
en ford ka och två låder ljudisolering smile ligger på 0.5 på motorväg. hadde en som drog 10 liter på 20 mil med hastigheten runt 100 - 120 kmh

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den


Sök