Rquired skrev:
Jag hade personligen velat ha en rejäl bil och inte en småbil för den typen av körning, och tycker att BMW 3-serie är en modell som uppfyller de kraven (Komfort (Både fjädring och ljudnivå), stabilitet och säkerhet) väl utan att vara en klumpig bil. 5-serie är större och "stor" enligt många, men jag hade personligen ännu hellre valt en sådan eftersom den i sin tur är ett steg mer rejäl än trean.
Det finns motsvarande bilar från andra märken, men BMW har jag bra erfarenhet av och tycker om. En 316i eller 318i med facelift, alltså en bil tillverkad sent 2001 eller framåt, tror jag du trivts alldeles utmärkt med. Jag rekommenderar en efter facelift, för den fick en ny 4cyl. då som är bättre och snålare.
5-serie är som sagt mer bil, men där gäller en sexa och då kan du lika gärna sikta mot en 523i (Innan facelift), 525i, 528i (Innan facelift) eller 530i istället för den svagare 520i (Finns både före och efter facelift) med samma ägandekostnader som de starkare. Här spelar facelift mindre roll, den fick visserligen en uppdaterad motor men den tidigare var lika bra. Högre ägandekostnader än för en 4cyl. 3-serie, men också mer bil för pengarna.
Diesel tror jag inte är någon idé på 2000mil/år (Har jag räknat rätt, du kör väl inte 8mil, 365dagar/år?), det lilla du sparar äts upp av högre skatt och underhållskostnader bland annat.