3932
Sök

Köpa bil ca. 30-50k. Köras 8mil/dag, hjälp uppskattas!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 september 2012
#21
steifan skrev:
Rquired skrev:
Det finns motsvarande bilar från andra märken, men BMW har jag bra erfarenhet av och tycker om. En 316i eller 318i med facelift, alltså en bil tillverkad sent 2001 eller framåt, tror jag du trivts alldeles utmärkt med. Jag rekommenderar en efter facelift, för den fick en ny 4cyl. då som är bättre och snålare.

Jag hade nog seriöst kikat på en 318 2001+ med N42B20-motorn om jag skulle börja pendla igen.
2liters motor på 143hk och liknande prestanda som en Lexus IS 200 är väl inte så illa pinkat smile

Edit:

0,78 i 130km/h är inte så illa smile

7.8L/100km med lysande motorvarningslampa är inte så illa, undrar vad som kan ha varit trasig och om det påverkade förbrukningen? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

14 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#22
Rquired skrev:
TheDud3 skrev:
Rquired skrev:
Jag hade personligen velat ha en rejäl bil och inte en småbil för den typen av körning, och tycker att BMW 3-serie är en modell som uppfyller de kraven (Komfort (Både fjädring och ljudnivå), stabilitet och säkerhet) väl utan att vara en klumpig bil. 5-serie är större och "stor" enligt många, men jag hade personligen ännu hellre valt en sådan eftersom den i sin tur är ett steg mer rejäl än trean.

Det finns motsvarande bilar från andra märken, men BMW har jag bra erfarenhet av och tycker om. En 316i eller 318i med facelift, alltså en bil tillverkad sent 2001 eller framåt, tror jag du trivts alldeles utmärkt med. Jag rekommenderar en efter facelift, för den fick en ny 4cyl. då som är bättre och snålare.

5-serie är som sagt mer bil, men där gäller en sexa och då kan du lika gärna sikta mot en 523i (Innan facelift), 525i, 528i (Innan facelift) eller 530i istället för den svagare 520i (Finns både före och efter facelift) med samma ägandekostnader som de starkare. Här spelar facelift mindre roll, den fick visserligen en uppdaterad motor men den tidigare var lika bra. Högre ägandekostnader än för en 4cyl. 3-serie, men också mer bil för pengarna.

Diesel tror jag inte är någon idé på 2000mil/år (Har jag räknat rätt, du kör väl inte 8mil, 365dagar/år?), det lilla du sparar äts upp av högre skatt och underhållskostnader bland annat. smile

Tack för alla svar hittills! smile

Är som sagt ute efter en stabil bil som håller 0.6-0.8L/milen på motorväg.
Jobbar väl en cirka 200 dagar om året skulle jag gissa (någon dag mer hit och dit) så det blir ju bara 1600mil där.
Har möjligtvis blivit erbjuden en Golf (MK5) sen 2003a Diesel för 60tusen, den har gått 15t mil så håller på att tänka över det.

Jo det blir 1600mil, men jag tänkte att du inte bara kör till och från jobbet utan kanske till affären någon gång, på någon semesterresa och liknande? Det brukar vara bättre att räkna för högt än för lågt!

Golf V är en bra bil, men en från 2003 måste ha hört till de allra första exemplaren då?

Var nog lite otydlig där med körsträckan, menade mer att bara 1600mil blir fram och tillbaka till jobbet.
Sen tillkommer det säkert 400-800mil annat random/spontant.

Tror det är den första mk5an. 1.9TDI.

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
5 september 2012
#23
Golkf mk5 kom 2005.. golf mk4 (IV) hade dom mellan 98-04.. En golf mk4 för 60k tycker jag är dyrt, men mk5 för den summan är nog helt ok.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Saab 9000 Älskare!
175 Inlägg
5 september 2012
#24
Säger dock Saab 9000 Aero big_smile, ligger runt 0.7-0.8 i förbrukning, och sitter nå grymt skönt! och är tyst smile

Gillar att tvätta bilen...

14 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#25
Tobbetdi skrev:
Golkf mk5 kom 2005.. golf mk4 (IV) hade dom mellan 98-04.. En golf mk4 för 60k tycker jag är dyrt, men mk5 för den summan är nog helt ok.

Det är den nyare karossen i alla fall så inte MK4a

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 september 2012
#27
Tobbetdi skrev:
Golkf mk5 kom 2005.. golf mk4 (IV) hade dom mellan 98-04.. En golf mk4 för 60k tycker jag är dyrt, men mk5 för den summan är nog helt ok.

Femte generationens Golf började tillverkas 2003 som årsmodell 2004 så det kan absolut vara en sådan han fått erbjudande om.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

14 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#28
Rquired skrev:
Tobbetdi skrev:
Golkf mk5 kom 2005.. golf mk4 (IV) hade dom mellan 98-04.. En golf mk4 för 60k tycker jag är dyrt, men mk5 för den summan är nog helt ok.

Femte generationens Golf började tillverkas 2003 som årsmodell 2004 så det kan absolut vara en sådan han fått erbjudande om.

Tobbetdi skrev:
Golkf mk5 kom 2005.. golf mk4 (IV) hade dom mellan 98-04.. En golf mk4 för 60k tycker jag är dyrt, men mk5 för den summan är nog helt ok.

Fabrikat: VW GOLF TDI 105   
Fordonet tillverkat: 2003-12

Info från Transportstyrelsen. Det är en MK5a.

441 Inlägg
7 september 2012
#29
En Saab 9-3 1,9 TDI med runt 16-23000mil på mätaren finns ju för runt en 60000:-
Senast redigerat av dasboot (7 september 2012)


14 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#30
Woooh!
Det blev en BMW 316 Lim 2002 sedan smile
Har rullat just nu 14100mil och allting verkar schysst. Nya sommardäck måste köpas i veckan!
Fick ge 34tkr för bilen och då ingick nästan nya vinterdäck + takräcke.
Tack var all hjälp och tips!
Senast redigerat av TheDud3 (10 september 2012)

huh?
10 427 Inlägg
11 september 2012
#31
TheDud3 skrev:
Woooh!
Det blev en BMW 316 Lim 2002 sedan smile
Har rullat just nu 14100mil och allting verkar schysst. Nya sommardäck måste köpas i veckan!
Fick ge 34tkr för bilen och då ingick nästan nya vinterdäck + takräcke.
Tack var all hjälp och tips!

Hur snålt går den? wink


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 september 2012
#32
TheDud3 skrev:
Woooh!
Det blev en BMW 316 Lim 2002 sedan smile
Har rullat just nu 14100mil och allting verkar schysst. Nya sommardäck måste köpas i veckan!
Fick ge 34tkr för bilen och då ingick nästan nya vinterdäck + takräcke.
Tack var all hjälp och tips!

Grattis! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

14 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
#33
steifan skrev:
TheDud3 skrev:
Woooh!
Det blev en BMW 316 Lim 2002 sedan smile
Har rullat just nu 14100mil och allting verkar schysst. Nya sommardäck måste köpas i veckan!
Fick ge 34tkr för bilen och då ingick nästan nya vinterdäck + takräcke.
Tack var all hjälp och tips!

Hur snålt går den? wink

Den pendlar mellan 0.6-0.7L/milen om man lägger i Farthållaren och håller mellan 90-110 smile

Rquired skrev:
Grattis! smile

Tackar!

Seg bôvel
322 Inlägg
14 september 2012
#34
TiGgR skrev:
Brains skrev:
Varför inte en Lupo 3L? Ligger på 0.3L/mil och skatten blir billig om man reggar den som miljöbil.
Kanske inte den roligaste bilen eller snyggaste men du sparar enorma mängder pengar på att pendla i den!

Tänkte rekommendera den jag med! Vad menar du med att regga den som miljöbil?? Det är ju en miljöbil och
kostar ca 1400 om året i skatt!!

Har 61 Hk, drar ca 0.3 liter milen och går att chippa till strax över 80 Hästar!! big_smile

/TiGgR.

Nackdelen är att de är ganska sällsynta och dyra, samt att de bilar som finns oftast är långmilare.
Jag hade nog kikat på en Peugeot 107/Citroën C1/Toyota Aygo, drar inte mycket mer, är miljöbil och finns idag fina för under 50k.
Sedan vet jag heller inte hur det är med Lupo och rosten. Jag har en Polo från -96 och den rostar friskt, hade rosthål redan 2006 och då är inte bilen ens vanvårdad. I övrigt är Polon en bra bil, förutom förbrukningen i höga hastigheter som mer liknar den hos en större bil.

Fördelen med Polo är att den verkar ha förmågan att tänka. Bilen verkar nämligen tro att bensinen är gratis om man kör över 110-120 km/h. Åtminstone beter sig bilen som om det vore så.


huh?
10 427 Inlägg
14 september 2012
#35
DuelBall skrev:
Sedan vet jag heller inte hur det är med Lupo och rosten. Jag har en Polo från -96 och den rostar friskt, hade rosthål redan 2006 och då är inte bilen ens vanvårdad. I övrigt är Polon en bra bil, förutom förbrukningen i höga hastigheter som mer liknar den hos en större bil.

När Polo / Lupo var nya så fick de riktigt bra rostskyddsbetyg, typ bäst i klassen osv osv. Men det är väl lite
dyrare budgetbilar och det senare visar sig väl med tiden. Man ska nog helst jämföra med andra lite mindre och
billigare bilar från samma period. Om det är rosthål i en dörr på VW Polo så kanske en motsvarande Ford Escrot.. ööh Escort har stått på skroten i 5 år wink Grov generalisering, men kanske så man ska tänka smile


Seg bôvel
322 Inlägg
14 september 2012
#36
steifan skrev:
DuelBall skrev:
Sedan vet jag heller inte hur det är med Lupo och rosten. Jag har en Polo från -96 och den rostar friskt, hade rosthål redan 2006 och då är inte bilen ens vanvårdad. I övrigt är Polon en bra bil, förutom förbrukningen i höga hastigheter som mer liknar den hos en större bil.

När Polo / Lupo var nya så fick de riktigt bra rostskyddsbetyg, typ bäst i klassen osv osv. Men det är väl lite
dyrare budgetbilar och det senare visar sig väl med tiden. Man ska nog helst jämföra med andra lite mindre och
billigare bilar från samma period. Om det är rosthål i en dörr på VW Polo så kanske en motsvarande Ford Escrot.. ööh Escort har stått på skroten i 5 år wink Grov generalisering, men kanske så man ska tänka smile

Mycket möjligt att Polon delar Skoda Felicias dåliga rostskydd - de är ju koncernsyskon och har mycket gemensamt (motorer, inredningsdetaljer osv), förmodligen även rostskyddet.

Lupo är väl i stort sett samma bil som Seat Arosa, som verkar ha ett bättre skydd än Polo/Felicia. Dock kommer ju Lupo från samma tillverkare som Polo, vilket skulle få mig att vilja titta lite extra efter rost om jag nu skulle köpa en sådan.

Men visst blir det orättvist om man jämför med dyrare fordon, jag har trots allt bara jämfört min bil med farsgubbens två år äldre 850 som inte verkar rosta alls.
Senast redigerat av DuelBall (14 september 2012)


Trucker
2 710 Inlägg
14 september 2012
#37
TheDud3 skrev:
steifan skrev:
TheDud3 skrev:
Woooh!
Det blev en BMW 316 Lim 2002 sedan smile
Har rullat just nu 14100mil och allting verkar schysst. Nya sommardäck måste köpas i veckan!
Fick ge 34tkr för bilen och då ingick nästan nya vinterdäck + takräcke.
Tack var all hjälp och tips!

Hur snålt går den? wink

Den pendlar mellan 0.6-0.7L/milen om man lägger i Farthållaren och håller mellan 90-110 smile

Tycker den dricker mkt för att vara en sån liten motor.. hmm

Rquired skrev:
Grattis! smile

Tackar!

Fart missbrukare

huh?
10 427 Inlägg
15 september 2012
#38
trippelturbo skrev:
TheDud3 skrev:
Den pendlar mellan 0.6-0.7L/milen om man lägger i Farthållaren och håller mellan 90-110 smile

Tycker den dricker mkt för att vara en sån liten motor.. hmm

1,8l motor som ska dra en bil som väger över 1400kg trots allt tongue


Trucker
2 710 Inlägg
15 september 2012
#39
steifan skrev:
trippelturbo skrev:
TheDud3 skrev:
Den pendlar mellan 0.6-0.7L/milen om man lägger i Farthållaren och håller mellan 90-110 smile

Tycker den dricker mkt för att vara en sån liten motor.. hmm

1,8l motor som ska dra en bil som väger över 1400kg trots allt tongue

Det har jag förstått, just därför undviker jag små motorer..! smile

Fart missbrukare

Cadillac_The_King
15 september 2012
#40
Aerodynamik skrev:
Nej, köp ingen V50! Det är en Ford under skalet och de är inte direkt kända för att hålla god kvalité..

Hade gärna tipsat om något japanskt för hållbarhet men det finns inte mycket bra "motorvägsbilar" i den prisklassen tyvärr.
Annars kan jag tipsa om SAAB då de är väldigt prisvärda i dagsläget. Väldigt god komfort med sköna stolar och bra omkörningsegenskaper. Drar ju en del men under 0,8 på motorvägen bör inte vara något bekymmer!

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=sa … &md=th

Saab? Är ju bara skräp


Sök