3464
Sök

Viken utav basarna ska jag satsa på

40 Inlägg
1 oktober 2006
Trådstartare
#1
Är på gång att köpa ett par nya 12 Kicker eller Pioneer,
men har ett par funderingar...

*Med vilken bas spelar man högst med ??*
*Och vilken utav basarna låter bäst - ljudmässigt...??

Med 2st
Pioneer 306 Dvc "12" 
http://www.pioneer.se/se/product_detail … _id=25-130


eller med 2st Kicker comp Vr "12"
www.Dbakuten.se
www.Kicker.com

Ska driva basarna med ett Monoblock i en portad låda

smile
Senast redigerat av T_Gugge (10 september 2008)

21 761 Inlägg
1 oktober 2006
#2
3 st 306DVC har tillsammans ca 7dB högre känslighet än 1 st 3004SPL, det innebär att vid samma effekt(tex 1000W)så spelar 3 st 306DVC 7dB högre än 1 st 3004SPL. Men det är rent teoretiskt, det beror på hur man gör lådan och hur den avstäms.

3004SPL kräver hyffsat liten basreflexlåda och det går att få till en ganska stor baspeak med rätt avstämning, 306DVC är mer gjord för sluten låda och den kräver ganska stor basreflexlåda(åtm 4ggr så stor med 3 st) för att få till en stor baspeak och den peaken blir lite mer utbredd. Men det står inte hur stor konarea och hur stort X-max 3004SPL har, då är det lite svårare att försöka jämföra dem med varandra.

De lådor som jag har räknat på är lite mer åt "spela högt" hållet, inte finlir med bra transientförmåga och sådant.
Senast redigerat av Drönirettab (1 oktober 2006)

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
1 oktober 2006
#3
jag hade köpt en styck TS-W3004 SPL utan tvekan. den är garanterat bättre och om du ska spela högt är det inte en jäklans massa effekt som gäller utan att dämpa upp runt om riktigt och bra. dessutom lär ljudkvaliten vara mycket bättre!

man lever bara en gång så lev väl!

SSS -12
3 217 Inlägg
1 oktober 2006
#4
Det är väl egentligen svårt att säga innan man provat sig fram... Men det mesta talar nog för att 3 st smäller dig hårdare i ryggen än en ensam!

Sen provar man sig väl inte direkt fram med 4 st basar... Kan bli dyrt som bara den!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

1 196 Inlägg
1 oktober 2006
#5
jag kan rekomendera mds X-max basar

494 Inlägg
1 oktober 2006
#6
skuer_08 skrev:
jag kan rekomendera mds X-max basar
hehe smyg reklam:P jobbar på mds lr vad:D

aja utan för att ha några direkt vetnskapliga belläg borde de väll vara så att tre basar kan flytta större volymer luft i ett slag  vilket borde resultera i att ljudet blir högre(inte bättre:P) men sen beror de ju på steget de kanske hanterar den ensamma basen så mycket bättre att det blir mer ljudtryck från den iaf.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!


Sök