2474
Sök

Får inte i växlarna på SAAB 9-3 aero?!

21 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hejsan hoppsan!

Min kompis får inte i växlarna på sin SAAB 9-3 aero, igår så fick han inte i backen medans han fick i alla andra växlar... Och idag så är det tvärtom, nu går ingen växel i om man inte mordar i 4:an allt vad man har... Kvittar om bilen är på eller avstängd. Vad kan felet bero på, växellådan åt fanders eller kopplingen som är helt slut?

Han heter: Mulle__92 här på garaget.

Hjälp sökes fort!

Tack på förhand!smile

Dåliga damer är inte de sämsta!

Dodge Dart 1967
2 Inlägg
31 augusti 2012
#2
Har Mulle__92 provat att trycka ner kopplingen ?
MVH


21 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
#3
Japp;)!

Dåliga damer är inte de sämsta!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
31 augusti 2012
#4
kan va koppling, dålig olja i lådan, feljusterat växellänkage, slitna synk ringar


78 Inlägg
21 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
#6
Okej men borde ju va kopplingen då man fått i en växel o har kopplingen fullt nedtryck så driver han framåt eller bakåt ändå utan gas :p!

Dåliga damer är inte de sämsta!

Hemmainstruktör
641 Inlägg
1 september 2012
#7
Vanligare att bilen inte driver alls om kopplingen gått. Du borde ju få in växlarna ganska lätt med motorn avstängd om det bara vore kopplingsfel.
Om det inte går att frikoppla så är det vanligare med huvud eller slavcylinder som strular, kopplingspedalen känns inte konstig alls?
Men att man inte får in växlar borde sitta i länkaget eller lådan.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Saab älskare!
4 597 Inlägg
Tvivlare
2 266 Inlägg
1 september 2012
#9
Funkiee skrev:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=304793

hur du justerar växellänkage!

Jag håller med här, börja med länkaget smile de händer att muttern lossnar.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

21 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
#10
Japp får börja med länkaget men det borde väl inte ha nått att göra med att bilen driver med kopplingen nere eller tongue?

Dåliga damer är inte de sämsta!

Reparatör
306 Inlägg
1 september 2012
#11
Tycker han ska kolla slavcylindern.


21 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
#12
okej, vet du var den sitter på saab:)?

Dåliga damer är inte de sämsta!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
1 september 2012
#13
Wistroem skrev:
okej, vet du var den sitter på saab:)?

I växellådan, så det är lite svårt o kolla den... börja med växellänkaget istället, funkar det inte efter det, känn efter hur pedalen är om den är "geggig" eller om den är mer fast o inte slapp.


Reparatör
306 Inlägg
1 september 2012
#14
Sitter nere i sprängkåpan vid kopplingen.
Så det är inte så kul om det är den som gett upp då man får plocka ner växellådan för att byta den.

(Funkiee var snabbare)
Senast redigerat av Jerry (1 september 2012)


78 Inlägg
2 september 2012
#15
Ja slaven suger totalt o byta på 900/93 iaf...Men ptja behöver du hjälp så finns vi saabgalningar i tornby wink


21 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
#16
Får hoppas på de bästa, han ska kollla vad det är först och främst! Tack du, jo de vet jag ju:)! Såg att låda o de gett upp på din hmm

Dåliga damer är inte de sämsta!

513 Inlägg
3 september 2012
#17
Chaoticc skrev:
Ja slaven suger totalt o byta på 900/93 iaf...Men ptja behöver du hjälp så finns vi saabgalningar i tornby wink

900 har vajer och inte hydralkoppling.
Problemet ligger inte i själva lamellen eller tryckplattan utan mest troligt i primär eller slavcylinder.
Kan man inte koppla ur blir det jävligt att få i växlarna, det man kan göra är att lägga i ettan och starta motorn med växel i så kan man köra runt men inte koppla ur. Växla går med lite tålamod.
Vanligast är att slaven går nere i växellådan, så kolla i luftningshålet ovanpå lådan ner på slaven och se om den läckt. Prova och se vad som händer när man trycker ner kopplingspedalen, funkar det ska slaven trycka ihop tryckplattan. Och till skillnad mot tidigare inlägg så har man alltid drivning på en manuell låda när kopplingen är uppe, lite meningen med att kunna frikoppla.

21 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
#18
Ska testa varenda metod som finns, ska få igång på aset igen nu när han har kostat på sig ett extraktor grenrör så den går ännu värr smile

Dåliga damer är inte de sämsta!

10 Inlägg
15 september 2012
#19
hej jag tänkte låna tråden och fråga en sak om växelådan då jag har en mazda 323f - 93 när jag tog dagmasken och kåpan så ser det ut som växelådan liger på avgasröret och den bara åker fram icg tilbaka när man leker med spaken men det går och växla men den sitter inte riktig i det runda hålet utan bara ligger där på avgasröret vad ska jag göra?

509 Inlägg
15 september 2012
#20
varför inte skapa en ny tråd istället för att låna en saab och en volvo tråd?
emilio154 skrev:
hej jag tänkte låna tråden och fråga en sak om växelådan då jag har en mazda 323f - 93 när jag tog dagmasken och kåpan så ser det ut som växelådan liger på avgasröret och den bara åker fram icg tilbaka när man leker med spaken men det går och växla men den sitter inte riktig i det runda hålet utan bara ligger där på avgasröret vad ska jag göra?


Sök