2341
Sök

Problem med handbroms på Volvo 740

744 Inlägg
1 oktober 2006
Trådstartare
Handbromsen på min 740 88:a tog dåligt så jag justerade så mycke de gick på skruven under mittkonsollen vilket hjälpte lite men inte mycke... Men så va jag och besiktade bilen och då stod det att handbromsen tog inte alls på vänster bak sen så va beläggen slut också så nu har jag bytt belägg och nu tar inte handbromsen överhuvud taget... Kan man justera handbromsen på oken eller går det bara att justera vid spaken?

[Turbolover]

2 652 Inlägg
1 oktober 2006
enbart vid spaken .

har du kollt på den leden inte kärvad som drar ut beläggen ?

OutRage DriftTeam
181 Inlägg
1 oktober 2006
har för mej att det går att justera bakom bromskivorna direkt på bromsbackarna

Zlizco

2 652 Inlägg
1 oktober 2006
men så var de väl på gammla 240in men sen på 740 blev det justering vid mittkonsolen,

151 Inlägg
1 oktober 2006
Om du bytt handbromsbackarna så såg väl om det satt en justering där? Eller var det dom vanliga beäggen du bytte?? Jag har allt för mig att det ska sitta justering innanför skivorna bak.  Men först måste justeringen bakom tunnelkonsolen (bakom/under bakre askkoppen) skruvas in. Justeringen vid hjulet justeras genom att stoppa in en skruvmejsel i det lilla hålet i skivan, mejselspetsen ska ligga horisontellt. Hålet ska stå nånstans runt kl 12.  En "kugghjul" sitter innanför, stoppa in mejseln mellan "kuggarna" och flytta kugg för kugg tills skivan börjar gå trögt, skruva tillbaka ett par kugg. Nu har du "grundinställt" handbromsen. Nu kan du justera wiren i bilen.
Mvh Mats S

744 Inlägg
2 oktober 2006
Trådstartare
msjoholm skrev:
Om du bytt handbromsbackarna så såg väl om det satt en justering där? Eller var det dom vanliga beäggen du bytte?? Jag har allt för mig att det ska sitta justering innanför skivorna bak.  Men först måste justeringen bakom tunnelkonsolen (bakom/under bakre askkoppen) skruvas in. Justeringen vid hjulet justeras genom att stoppa in en skruvmejsel i det lilla hålet i skivan, mejselspetsen ska ligga horisontellt. Hålet ska stå nånstans runt kl 12.  En "kugghjul" sitter innanför, stoppa in mejseln mellan "kuggarna" och flytta kugg för kugg tills skivan börjar gå trögt, skruva tillbaka ett par kugg. Nu har du "grundinställt" handbromsen. Nu kan du justera wiren i bilen.
Mvh Mats S

Det va de vanliga beläggen jag bytte... Okey får kolla om jag kan se det där hålet då annars är det väl bara att försöka få bort skivan...

[Turbolover]

21 761 Inlägg
2 oktober 2006
Har för mig att det bara är 240 som har denna justerkuggmutter, 740 har väl bara vid handbromsspaken. Tror att precision har rätt där.
Senast redigerat av Drönirettab (2 oktober 2006)

744 Inlägg
2 oktober 2006
Trådstartare
msjoholm skrev:
Mvh Mats S

Jag såg då inget kugghjul i alla fall... BLir väl o plocka ner hela skiten i helgen och se vad man kan göra åt saken... Får väl byta backarna i värsta fall...

[Turbolover]

Kontot inaktivt
104 Inlägg
5 oktober 2006
Bör sitta en liten kuggkrans innanför trumman för handbromsen. Den är självjusterande till en viss gräns, och då får man spänna i mittkonsollen.
Denna kuggkrans brukar man få lossa på genom trumman, för att kunna få bort trumman om den är väldigt sliten, så det är en skarp kant på insidan.

Byt backarna när du ändå har skiten öppet. Kostar ju inte många kr, så behöver du inte bry dig om backarna sen.

Mvh/ Adde

Servicetekniker
235 Inlägg
6 oktober 2006
okej ska vi reda upp allt detta nu här.
på 740 så finns det endast en justering och den sitter inne i bilen som ni säger.

Ditt problem är nog att beläggen från handbromsbackarna har släppt eller så har armen som trycker mot backarna rostat fast eller så är festet för wairana på bakaxlen sönder rostat. Du får nog riva bort bromsok och bromskivan o kolla hur det ser ut ute vid handbromsbackarna.

lycka till nu... 
Mvh// ralle
Senast redigerat av _ralle_ (6 oktober 2006)

Team Chevy740

140 Inlägg
7 oktober 2006
ÖÖÖHHHH ja jag kan vell, säga som så att jag och en kompis hade varsin 744 glt 16v-88 för, och när vi bytte handbroms backar på våra handbromsar sammtidigt (för att optimera för has åkning wink så va de som så här, jag hade inga kugsjusterare på min uttan två platjärn med två spår i medans han hade desa justerbarar distanser så mitt tipps är åk till en skrot och köp ett par sjusterbara distanser det gjorde jag från en tidigt produserad 740 för dom verkade ha dessa justerare. lycka till wink

3 Inlägg
23 januari 2008
tjena fan big_smile vart kan jag spännahandbroms + bromsar, jagh ar iaf bytt bromsklossar med. och kika i mitt konsol och spänt skruv tongue tips ?

Rapidoz
688 Inlägg
23 januari 2008
Det är inte som om det är en sån stor operation precis det är ju bara att ta ner och kolla
jag bytte för ca 2 veckor sedan
och köpte nya klossar och satte dit.
wiren(eller hur man stavar det) går ju till en "brytled" som drar isär båda klossarna så dom trycker imot
kanterna och passade på att ta bort den också och göra rent och smörja upp samt där wiren går in..
Efter det var det inga problem fick bara släppa på skruven igen som sitter som alla sagt vid handbromsen.
Sen var det bara spänna till önskat ändamål.
Kolla bara så att wiren inte är sönderrostad där bak vid sammankopplingen till Vänster och Höger broms så den inte går av som min gjorde roll

annars är det ju inga problem alls smile

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
23 januari 2008
daaaniel skrev:
tjena fan big_smile vart kan jag spännahandbroms + bromsar, jagh ar iaf bytt bromsklossar med. och kika i mitt konsol och spänt skruv tongue tips ?

Hur fan ska man kunna det?
du har inte skrivit något om vilken bil du kör eller något tidigare som ger en ledtråd till vilken bil du har?

Men om det är en 740 som i detta fall så läs vad folk har skrivit?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Janas! lattmask
177 Inlägg
4 mars 2008
_ralle_ skrev:
på 740 så finns det endast en justering och den sitter inne i bilen som ni säger.

Ditt problem är nog att beläggen från handbromsbackarna har släppt eller så har armen som trycker mot backarna rostat fast eller så är festet för wairana på bakaxlen sönder rostat. Du får nog riva bort bromsok och bromskivan o kolla hur det ser ut ute vid handbromsbackarna.

lycka till nu... 
Mvh// ralle

MItt fäste har lossnat från bakaxeln så tänkte kolla om man kan fixa det på nå annat sätt? för det e väll multilink med den pch ska finnas utan på biltema? lr e jag ute och cyklar ordentligt nu?..Hur ska man kunna laga fästet lixsom? svetsa fast det igen enda alternativet lr?

den rullar^^

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 mars 2008
?
ThimNyberg skrev:
_ralle_ skrev:

lycka till nu... 
Mvh// ralle

MItt fäste har lossnat från bakaxeln så tänkte kolla om man kan fixa det på nå annat sätt? för det e väll multilink med den pch ska finnas utan på biltema? lr e jag ute och cyklar ordentligt nu?..Hur ska man kunna laga fästet lixsom? svetsa fast det igen enda alternativet lr?

? har du stel eller link axel?  har du stel så finns det renoveringssats på biltema som du säger

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Janas! lattmask
177 Inlägg
5 mars 2008
turboforssen skrev:
?
ThimNyberg skrev:
_ralle_ skrev:

lycka till nu... 
Mvh// ralle

? har du stel eller link axel?  har du stel så finns det renoveringssats på biltema som du säger

det är en liten gång mojäng på bakaxeln så går det en wire från handbromsen bakigenom den till vänster och sen på den en wire till höger

den rullar^^

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
29 november 2008
ThimNyberg skrev:
_ralle_ skrev:

lycka till nu... 
Mvh// ralle

på 740 sitter det ingen multilänk, om inte någon varit och bytt.
du behöver inte ha fästet i bakaxeln för att det ska funka, min wire hängde helt löst där bak och låste på torr asfalt med svetsad bakaxel. dock vet jag ju inte om det kanske bara var jag som hade tur, men enligt min vetskap så har du något annat fel om inte handbromsen tar.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

238 Inlägg
6 september 2009
Smörj upp länksystemet som sitter på bakaxeln och smörj upp länken som sitter innanför skivan, så ska de funka. kan ju oxå vara wiren som spökar, att den är på väg att gå av och är där med för lång, byt wire från kryckan o hela vägen bak, kostar 270 spänn på biltema om din bil är äldre än -87, så ska de nog hjälpa dig.

Lycka till! Mvh

238 Inlägg
6 september 2009
PWalliN skrev:
Smörj upp länksystemet som sitter på bakaxeln och smörj upp länken som sitter innanför skivan, så ska de funka. kan ju oxå vara wiren som spökar, att den är på väg att gå av och är där med för lång, byt wire från kryckan o hela vägen bak, kostar 270 spänn på biltema om din bil är äldre än -87, så ska de nog hjälpa dig.

Lycka till! Mvh

Såg att du hade en -88:a då kostar de lite mer, 520 spänn från kryckan å bak..

Sök