2534
Sök

Vw golf v6 4-motion turbobygge (hjälp)

3 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
#1
Någon som kan ge lite tips och råd angående mitt nya bygge?
Jag håller på att bygga in turbo i min golf4 v6 4-motion. Det som är på plats nu är intercooler, grenrör och turbo, nästa steg är att inhandla spridare, någon som har nått bra förslag på vilka spridare man ska ha och gärna komma med mer tips på vad man ska tänka på innan man vrider om nyckeln?
Hörde rykten om att kolvarna ska hålla men är lite osäker.

Är tacksam för all hjälp jag kan få. lol


Meck
51 Inlägg
2 september 2012
#2
Hej

Nu kommer ett par föjd frågor direkt:

Vilken effekt siktar du på?
Beräknat ladd tryck?
vilket bränsle skall du köra på?
vilket styrsystem skall du använda? (inte för att det spelar så stor roll för spridarna men
kan ju vara bra att veta om man skall ha hög eller låg omiga så man slipper spridar motstånd.)

När jag väljer spridare så brukar jag ta ett par som är lite större än vad som behövs för stunden för är det nått jag har märkt genom åren så är det att man alltid vill ha mer efter en liten tid.

Maila mig kan jag berätta mer tipps för detta bygge om du vill.

Mvh Adde

man bygger inte Rom på en dag så borta bra men verkstan bäst..

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
2 september 2012
#3
gå in på vr6.nu smile finns väldigt mycket kunnigt folk där !

för att kunna svara på dina frågor här behövs svaren på det han ovan frågade smile


31 Inlägg
2 september 2012
#4
Om du inte har sänkt kompressionen i motorn så kan du inte ladda så mycket, då är det bättre med en mindre turbo som börjar ladda tidigare o få en mera körbar motor(kraft på lägre varv)!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 september 2012
#5
Adde_e46 skrev:
Maila mig kan jag berätta mer tipps för detta bygge om du vill.

Mvh Adde

Finns bara ett tips till motorstyrning när man bygger VR-turbo:

Ring eller maila chris på C2motorsport, Hans stage IV fungerar precis som OEM utan att röra en enda kabel och innan du bottnar den har du andra problem att tänka på, vet flera 650AWHP som gått problemfritt med fungerande obd II läsning och färddatorer. Och du behöver ingen besiktnings mapp heller när du kränger av turbokitet..

PS Stage IV med usa box går ca 1200$ bolt-on med spridare,styrbox och LMM..
Senast redigerat av MeloveGolf (2 september 2012)


Meck
51 Inlägg
3 september 2012
#6
Hej igen

Ja smaken är ju som baken och då vi har monterat dessa kit på Golf och testat dom ganska utförligt så måste jag ju säga att det inte är mitt förstahands val när det gäller mjukvaran.

Det är inga problem att bibehålla alla orginal fungtioner så som Anti spin, fart hållare, färddator OBD 2 läsning och e-gas (på dom bilar där detta finns) m,m,m,m, i din bil med ett eftermarknads sprut eller att köra igenom SBP utan anmärkning.

Vi har gjort detta på ett antal bilar i samband med annan trimning bla följande:
Audi S3 turbo
Audi RS4 turbo
BMW E34 525 turbo
BMW E34 540 kompressor
BMW E34 M5 turbo
BMW E36 325 turbo
BMW E36 325 Kompressor
BMW E36 328 turbo
BMW E36 328 Kompressor
BMW E36 M3 turbo
BMW E36 M3 Kompressor
BMW E39 520 turbo
BMW E39 520 Kompressor
BMW E39 523 turbo
BMW E39 523 Kompressor
BMW E39 525 turbo
BMW E39 525 Kompressor
BMW E39 528 turbo
BMW E39 528 Kompressor
BMW E46 320 turbo
BMW E46 320 Kompressor
BMW E46 323 turbo
BMW E46 323 Kompressor
BMW E46 325 turbo
BMW E46 325 Kompressor
BMW E46 328 turbo
BMW E46 328 Kompressor
BMW E46 330 turbo
BMW E46 330 Kompressor
BMW E46 M3 turbo
BMW E46 M3 Kompressor
Ford Probe Kompressor
GMC Cylone turbo
Hyundai Coupe FX turbo
MB E55 AMG Kompressor
MB 190 Turbo
Nissan 200 S13 turbo
Nissan 200 S14 turbo
Nissan Skyline turbo
Opel calibra turbo
Opel corsa turbo
Opel vectra turbo
Subaru impreza turbo
Toyota celica turbo
Toyota Supra Singel turbo
Volvo 240 turbo
Volvo 740 turbo
Volvo 760 turbo
Volvo 940 Turbo
Volvo 850 Turbo
Volvo S40 Turbo
Volvo V70 turbo
Volvo S60 turbo
Vw Corrado kompressor
Vw Golf 2 g60 kompressor
Vw golf 3 VR6 turbo
Vw golf 4 VR6 turbo
Vw golf 5 turbo

Detta är bara ett litet urval av dom bilarna som vi har gjort denna lösning med eftermarknads system och alla fungtioner är kvar som jag kan komma på nu och många av modellerna har vi ju kört en hel uppsjö av.

Jag kan varmt rekomendera ett styrsystem som gör jobbet bra och som öppnar upp möjligheter för framtiden om du önskar detta.

Mvh Adde

man bygger inte Rom på en dag så borta bra men verkstan bäst..

Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 september 2012
#7
Adde_e46 skrev:
Hej igen

Detta är bara ett litet urval av dom bilarna som vi har gjort denna lösning med eftermarknads system och alla fungtioner är kvar som jag kan komma på nu och många av modellerna har vi ju kört en hel uppsjö av.

Mvh Adde

Chris sysslar endast med VR motorer och motronic och har gjort så sedan många många år tillbaks, att du satt eftermarknads system på en 740 är irrelevant och ren och skär reklam för skr vilket är ditt egna företag...


Meck
51 Inlägg
3 september 2012
#8
MeloveGolf skrev:
Adde_e46 skrev:
Hej igen

Detta är bara ett litet urval av dom bilarna som vi har gjort denna lösning med eftermarknads system och alla fungtioner är kvar som jag kan komma på nu och många av modellerna har vi ju kört en hel uppsjö av.

Mvh Adde

Chris sysslar endast med VR motorer och motronic och har gjort så sedan många många år tillbaks, att du satt eftermarknads system på en 740 är irrelevant och ren och skär reklam för skr vilket är ditt egna företag...

Detta är inte reklam för SKR utan en reflektion från egna erfarenheter som jag har byggt på mig under senaste 14-15 åren som jag själv har varit intresserad av detta.

Att sätta ett styrsystem på en BMW M3 E46 så att alla OME fungtioner är intakta och OBD2 läsning, färd dator tracktion control, SMG låda, fart hållare och allt fungerar kan knappast jämnföras med vare sig en en 740 eller en VR6..

Men det är som du säger att är man inkörd på en motor och ett system så är det man fördelaktigen bygger på... alla har ju sina favorit styrsystem även jag..

Så nog om detta och tillbaka till Topic .. För att kunna svara på spridarna så behöver vi nog veta lite mer vad du tänkt dig som sagt och mitt råd är att prata med dem som du har tänkt skall mappa bilen och se vad dom rekomenderar för uppsättning av delar oavset om det är OME eller eftermarkands sprut så har ju alla som sagt sina favoriter.

Mvh Adde
Senast redigerat av Adde_e46 (3 september 2012)

man bygger inte Rom på en dag så borta bra men verkstan bäst..

Vw trimmare
2 995 Inlägg
4 september 2012
#9
TS

Du har uppenbarligen inte mega koll, lyd mitt råd som VR-6 Turbo byggaren sen långt tillbaks

Ring eller maila chris säg att du vill ha stage 3,betala,vänta,Montera delarna på 30 minuter ut och njut..

Mindre pengar, mindre problem och sakerna fungerar utan att stycka hela bilen eller lämna iväg den..



Sök