4126
Sök

V70 - VolvoGuard - Felsöka/Kontrollera

63 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
Hej!

Har införskaffat mig en V70 -99 som det står VolvoGuard på. Sitter en tuta på torpedväggen som larmet går till.

Läste i manualen/pappren dom olika triggerpunkterna som alarmet reagerar på. Det är inte utrustat med rörelsedetektorer.

Har försökt flera olika sätt att trigga igång alarmet. Har lämnat en ruta nere, larmat, väntat ca 30sek så blockerat låslåge slagit i, sedan har jag:

- Ruskat bilen åt alla håll
- Slagit på rutorna
- Ryckt i motorhuven
- Låst upp inifrån
- Låst upp med nyckel utifrån
- Startat bilen

Inget triggar alarmet, inget ljud, inget som blinkar. BLL funkar dock som det ska, efter att BLL slagit i tar man sig inte ut ur bilen.

Min första tanke var ju att alarmet inte funkar, nånting är knäppt.
Tills alldeles nyss, sitter på jobbet, börjar höra något som tutar, reagerar inte mer än så, lyssnar efter igen, tittar ut, då är det ju MIN bil som blinkar och tjuter?

Rusar ut och kollar dörrar osv, allt är ordentligt stängt och ser inga problem med bilen. Tutandet upphör efter en stund men fortsätter blinka. Jag larmar av, och larmar på. Och hittils har det varit tyst i ca 30min iaf.

Kan inte komma på vad som kan ha triggat alarmet nu när jag själv inte kunnat trigga igång det?
Går det att lita på larmet som det är nu? Någon som känner igen detta? Är det något jag inte vet om?

Edit:
Har nu provat lite mer. Larmet larmar när jag låser upp med nyckel och öppnar dörren. Och mycket riktigt glappar dörr VB. Stänger man den inte riktigt (får ta i bara en liten aning mer än normalt) så larmar inte bilen korrekt.
Får dock bara till larmet när man låser upp nyckeln. Inte om jag skakar bilen eller rycker i dörrar, motorhuv osv, men kanske inte har någon sådan funktion? Blir iaf att fixa microbrytaren i dörr VB. Den verkar vara största boven nu.

Mvh
Mogge
Senast redigerat av morgan_aman (3 september 2012)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
3 september 2012
låsa upp dörren med nyckel å sedan öppna skall omedelbart trigga larmet...

men det sitter små microbrytare i låskistorna som kan bli slitna med tiden, så kolla ifall tex golvbelysningen lyser på någon av förardörrarna efter att du stängt bilen (så märkte jag att brytaren på min passagerar dörr va sliten, men jag ladade den genom att ta ur låskistan å sedan limma på en tunn distans där microbrytaren löper...

ett annat sätt att kolla dörrarna är tex att ha alla dörrar stängda utom förardörren, larma med dosan (antar att du har en dosa) slå sedan igen dörren, då skall blinkersarna blinka att bilen larmas, de blinkar nämnligen inte innan du slår igen dörren... gör så på alla dörrar så ser du vilka larmet reagerar på, ifall larmet blinkar innan dörren slås igen tror den att dörren är stängd hela tiden, ifall den dock inte ens blinkar när dörren slås igen tror den att dörren är öppen hela tiden...

Jag är 99% säker på detta, men tyvär är batteriet slut i min bil så jag kan inte gå ut å prova själv...
Senast redigerat av Xoff (3 september 2012)

63 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
Läste lite om dom där microbrytarna. Jag vet att dörr VB kan glappa, så man får stänga och trycka till lite extra för att den ska reagera som stängd. Märks att den inte är riktigt stängd med tanke på att innerbelysningen lyser tills man stängt den. Även att den inte larmar när den är "fusk-stängd". Men de märker jag och stänger den riktigt, så bilen larmar som den ska.

Kan testa de du skrev med alla dörrar, men då den signalerar att den larmar, samt att den blinkar larmat i framrutan, så verkar inte larmet funka när jag själv ska trigga de? Trots att jag kollat dörr VB är stängd ordentligt. För om någon annan dörr skulle glappa också, skulle den väl inte larma på och visa det?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
3 september 2012
kan ju vara så att förardörren aldrig fattar att den öppnas? att microbrytaren sitter fast på fel håll, kanske larmar bilen trotts att den dörren är öppen? sedan kan det ju vara ett glapp i VB som fick larmet att gå?

sedan finns det ett knep att lura fönsterkrossen, men det blir PM på det...

Sök