2520
Sök

940-98 B230 fk slö och svårstartad

604 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
#1
Somrubriken säger. Bytt lmm stift rotor kablar och lock samt bränslefilter. Kntroll mätt spridare bränsletryck tändspole spridarmotstånd. Kompprov ok och kamrem kollad. Tempgivare och läckageprov på trycksidan efter turbo. Inget glapp i turbo samt puffar bra i avgasröret. Bilfan är ibland svarstartad som att tändningen står åt h**vete. Slö som att det inte finns turbotryck men ekonomimätare går upp ordentligt. Märkte idag att det verkar vara dåligt vacuum då bromspedalen är ganska stum. Har skapar maskin vacuum när turbotrycket kommer. Även kollat wastegaten?
HJÄLP!!!

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Tekniker
624 Inlägg
3 september 2012
#2
Är du säker på att alla slangarna i motorn är kollade de. tänkte på det med vaccum.
har du kollat tändinställning (Grader)


604 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#3
Ravi skrev:
Är du säker på att alla slangarna i motorn är kollade de. tänkte på det med vaccum.
har du kollat tändinställning (Grader)

Trycksatt från luftfiltret och sköt ut oljestickan.
Tändning ca 10 grader föd

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Tekniker
624 Inlägg
4 september 2012
#4
bronco_z skrev:
Ravi skrev:
Är du säker på att alla slangarna i motorn är kollade de. tänkte på det med vaccum.
har du kollat tändinställning (Grader)

Trycksatt från luftfiltret och sköt ut oljestickan.
Tändning ca 10 grader föd

nått galet är det ju smile


604 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#5
Hitta en givare på insugningsslangen volvo art#1357352. Laddtrycksgivare enl googel. Är den felbenämnd eller hur kan man mäta laddtryck innan turbon?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

490 Inlägg
4 september 2012
#6
felkoder?

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

604 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#7
sonaxvax skrev:
felkoder?

inte nån sen bytet av lmm

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

490 Inlägg
4 september 2012
#8
Iigensatt avgas? katten kanske?

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

604 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#9
sonaxvax skrev:
Iigensatt avgas? katten kanske?

skruvarna ser ut som skit så vill helst inte skruva loss i onödan då den puffar bra längst ut i röret.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

490 Inlägg
4 september 2012
#10
Okej men om du står på tomgång och trycker gasen i botten snabbt varvar den då upp segt eller låter det som den hellre vill lägga av än varva upp?

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

604 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#11
sonaxvax skrev:
Okej men om du står på tomgång och trycker gasen i botten snabbt varvar den då upp segt eller låter det som den hellre vill lägga av än varva upp?

den varvar upp helt "normalt" när man torrvarvar men har ingen ork vid belastning.
kör man bilen som en tjackpundare med en tegelsten fastknuten på högerfoten så kan man nästan tro att den är ok men vid normal gubbkörning så är den riktigt trött

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

604 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#12
Den lilla brickan till wastegateventillen är lite lös (inne i avgashuset). Ska den vara det???????????? Den är stilla när ventilen är stängd men går att snurra på om man drar i armen. Någon som har en lös turbo och kan kolla?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

9 Inlägg
5 september 2012
#13
Om du menar locket som täcker hålet inne i avgashuset, så var min också lös smile

Den kläms ändå fast när armen trycker

604 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#14
Mange192 skrev:
Om du menar locket som täcker hålet inne i avgashuset, så var min också lös smile

Den kläms ändå fast när armen trycker

Tack!

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

604 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#15
Kamaxelns drev har en lite kil. Med brusten sådan gick den inge bra men nu så.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!


Sök