2585
Sök

Inkoppling av flera strömkrävande slusteg

113 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#1
har en BMW E34 som jag har ett st mono steg, MDS twelvehundred kopplat i 1ohm till 2st 12" carpower blackbass basar.

Batteriet sitter under baksätet och har dragit plus (21mm) och jord (21mm) ca 2-2,5meter långa direkt från batteriet till slusteg (önödigt långa).

Pioneer DEH-8300SD huvudenhet som driver orginalhögtalarna och när man drar på blinkar framlyktorna, nu ska jag uppgradera framsystemet och kommer få in ett till steg (audiobahn a6004t) som jag fattar också tar 21mm kabel och ska behöva mycket ström det också.. värre framhögtalare ska in också!

Så vad göra, har mätt strömmen på steget vid max spelande och det får skaplig stöm, min tanke är väl att korta ner längden på kablarna iaf och börja där, kanske 50mm kabel från batteri och sen dela av till 2st 21mm eller köra korta 21mm direkt från batteri eller? tack på förhand


42 Inlägg
6 september 2012
#2
Tjenare, du har inte funderat på att köpa en kondensator? sätt i ett till skapligt batteri och dra kablar ifrån generatorn. smile

2 024 Inlägg
6 september 2012
#3
En kondensator ger inte mer ström. Ett extra batteri kan vara en bra idé men börja med att kika över jordpunkter och orginalkablaget runt batteriet. Kika lite på youtube efter the big three, det är en bra början.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

42 Inlägg
6 september 2012
#4
kondensatorn laddar ju upp och skjuter på ström till slutsteget... men skaffa fler batterier och vettiga sådana

2 024 Inlägg
6 september 2012
#5
Som någon annan här har uttryckt sig, en kondensator för att lösa strömproblem är som att försöka hindra en artärblödning med ett plåster. Har man blinkande lampor så har man problem med strömförsörjningen, då börjar man med att åtgärda det. Vill man sen ha en kondensator så kan man prova en sen när man löst alla problem.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

MR
295 Inlägg
6 september 2012
#6
Håller med Expoze där, börja med o kolla jordpunkter. Större/bättre batteri sen en enkel grej är att byta kablar från gen o till batteri och jordbunkter till större. Samt byta till större gen. från en v8 typ på 150ah.

1 435 Inlägg
6 september 2012
#7
Kortare kablar mellan steg och batteri kommer inte åtgärda ditt lampblink nämnvärt. Hur stor generator har du? Är ditt batteri fräscht? Det går att få tag på 140A generatorer till M50 motorn som du har för några hundringar.


742 Inlägg
6 september 2012
#8
Blinkar framlyserna så har du strömproblem i bilen! Det du bör börja med har inget med bilstereo att göra!

Kolla detta!
* Jordpunkt mellan batteri och kaross, rent?
* Anslutningarna bra mellan batteri och bilen, + och - pol på batteriet, rent!
* Jordfläta mellan motor och kaross, rent? Bägge sidor!
* Konditionstesta batteriet
* Laddspänning?

Ditt fel är nog någon av ovanstående!
Bra att göra
* Byta ut + kabeln från generatorn till batteri till en grövre
* Byta ut jordfläta från motor till kaross till grövre
* Byta ut jordfläta från batteri till kaross till grövre
* Byta till ett bättre batteri, typ AGM

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 september 2012
#9
AndrAAx skrev:
Blinkar framlyserna så har du strömproblem i bilen! Det du bör börja med har inget med bilstereo att göra!

Kolla detta!
* Jordpunkt mellan batteri och kaross, rent?
* Anslutningarna bra mellan batteri och bilen, + och - pol på batteriet, rent!
* Jordfläta mellan motor och kaross, rent? Bägge sidor!
* Konditionstesta batteriet
* Laddspänning?

Ditt fel är nog någon av ovanstående!
Bra att göra
* Byta ut + kabeln från generatorn till batteri till en grövre
* Byta ut jordfläta från motor till kaross till grövre
* Byta ut jordfläta från batteri till kaross till grövre
* Byta till ett bättre batteri, typ AGM

Du glömmer en sak........en ganska viktig sak.....

Kolla upp hur generatorn mår.
Är kolen slitna? Byt dem då (eller ja hela regulatorn då de oftast sitter som en enhet som är (enligt mig) enkel att byta).

Om kolen är rejält nerslitna......hur mår då släpbanorna för dem på generatorn? Detta är lite värre att kolla upp då det oftast innebär att man får lossa bakstycket för att se riktigt. Men är både kol och släpbanor utslitna så hjälper det inte hur mkt man än uppgraderar kablaget.....

Du nämner väldigt bra och viktiga saker.....jag kände bara att det behövdes kompleteras då detta är ngt MÅNGA glömmer. Skulle säga att det är bara ett fåtal som faktiskt tänker på det wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök