2780
Sök

Växellådsbyte Volvo 140

21 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
Jag har en Volvo 144Sport -74 med automatlåda och är på gång att byta ut lådan till en m40 4 petad.

Det jag är på jakt efter är 8-bultat svänghjul, kopplingsvajer och kardan.
Har jagat efter begagnade svänghjul men det är svårt att få tag i verkar det som.
Finns ju nya lättade svänghjul att få tag i för en tusing men motorn är orginal. Har i och för sig planer på att trimma men vad händer med ett lättat svänghjul på orginalmotorn? Något att rekomendera?

Jag har hittills fått ihop:

Växellåda m40 (kortspak)
Pedalställ
koppling, lamell och tryckplatta

Är det någonting mer som behövs? Har aldrig utfört denna operation förr tongue

Tacksam för svar.

151 Inlägg
9 september 2012
Urtrampningslager, gummidamask (runt spaken), kopplingsgaffel, svänghjulskåpan....

21 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
Utramningslager och kopplingsgaffel finns, osäker på skicket men de blir nog nytt för o ha fräsha delar smile
Passar inte sprängkåpan från BW35?

2 266 Inlägg
9 september 2012
Växellådan lär väl ha sprängkåpa monterad redan va?

Kopplingsvajer
Framre delen av kardan kanske? kan skilja i längden på lådorna.
Växellådsbalken om den skiljer

Sen är de väl bara att ta upp dom hålen i karossen som behövs där växelspaken ska upp och sen vid pedalstället.

svetsdiff !!!

12 Inlägg
9 september 2012
jag har svänghjul 8bultat och en helt ny kopplingsvajer liggandes..

21 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
PmPerformence: Ja, sprängkåpan sitter ju på, att jag inte tänkte på de tongue haha.

Blir nog att besöka skroten o se om de har de kardan delar som behövs.
Balken har jag inte kollat över än men vissa säger att den borde passa.

Mercedespilsner: Är svänghjulet orginal eller är de lättat? Vad skulle du tänka dig för pris på delarna och om du kan skicka? Bor i LKPG.

Otroligt tacksam för er hjälpsamhet big_smile

151 Inlägg
9 september 2012
Mig veterligen ingen skillnad i kardantunneln map hålet för spaken på man resp aut.

12 Inlägg
10 september 2012
144sport-74 skrev:
PmPerformence: Ja, sprängkåpan sitter ju på, att jag inte tänkte på de tongue haha.

Blir nog att besöka skroten o se om de har de kardan delar som behövs.
Balken har jag inte kollat över än men vissa säger att den borde passa.

Mercedespilsner: Är svänghjulet orginal eller är de lättat? Vad skulle du tänka dig för pris på delarna och om du kan skicka? Bor i LKPG.

Otroligt tacksam för er hjälpsamhet big_smile

det är original svänghjul ,  kardan har jag liggandes oxå.. det finns två olika , stora o lilla medbringaren på dom bara..  kan vä tänka mig 400 för vajer och svänghjul, det är väl vad bara vajern kostar så.
jag ska ner och jobba i linköping på torsdag, kan ta med grejerna då om de passar

21 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
Okej. Hur vet man om man har lilla eller stora medbringaren? Har ej delat på't än.
Det är väldigt intressant, men har inga kosing förns vid löning hmm Du är inte här nere på jobb vid senare tillfällen?

Edit: Man får mäta fästet på lådan för o räkna ut om man har lilla eller stora medbringaren va? Är visst lite trött tongue
Men vad är det för mått på de olika?
Senast redigerat av 144sport-74 (10 september 2012)

12 Inlägg
11 september 2012
144sport-74 skrev:
Okej. Hur vet man om man har lilla eller stora medbringaren? Har ej delat på't än.
Det är väldigt intressant, men har inga kosing förns vid löning hmm Du är inte här nere på jobb vid senare tillfällen?

Edit: Man får mäta fästet på lådan för o räkna ut om man har lilla eller stora medbringaren va? Är visst lite trött tongue

ja har nog både och så de löser sig nog,  jodå jag är där nere lite då o då bara du hör av dig

21 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
mercedespilsner skrev:
144sport-74 skrev:

ja har nog både och så de löser sig nog,  jodå jag är där nere lite då o då bara du hör av dig

Men va kalas big_smile. Ja men absolut, hör av mig runt löning så får vi se hur det ligger till smile

21 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
144sport-74 skrev:
mercedespilsner skrev:
144sport-74 skrev:

Men va kalas big_smile. Ja men absolut, hör av mig runt löning så får vi se hur det ligger till smile

Tjenare. har visst gått ett tag sedan vi pratade om delarna, har haft fullt upp med jobb och annat. Men tänkte höra om delarna fortfarande fanns kvar och om du har vägarna förbi Linköping?

Automat lådan har rasat för mig nu så nu blev de lite mera brådis att få i M40 lådan tongue.

Mvh Erik

Sök