Har ett par 12" som jag skulle behöva optimera lådan till för den jag har just nu e inte helt optimal till dem visst. Så skulle vilja bygga en ny för o se om det kan bli bättre tryck o ljud. Vet att måtten e mycke mer än behövligt men det e måtten på bilen.
Max Höjden : 340 mm till gardinen Max bredare : 1120 mm mellan hjulhusen Djup : 450 mm till steget. Vill ha den portad.
Jag vet inte alla yttermått på basen, men har utgått ifrån högst 25 cm inbyggnadsdjup med tanke på att tex Orion HCCA 12" har 27 cm och den är ju rejäl kan man säga. Lådans yttermått med 22 material blir:
Bredd: 890 mm Höjd: 340 mm Djup: 450 mm
Slotporten sitter i mitten och vinklas åt båda håll inuti lådan, innerbredden ska vara 90 mm hela vägen. Första portväggarna görs 316 mm långa, sedan sätts 1 st 288 mm lång portvägg på varsin "utsida" av första portväggarna så att allting bildar ett "T".
Om allt är rätt uträknat så ska de andra portväggarna sluta precis 90 mm från lådans sidoväggar. Beräknad avstämning är ca 36 Hz. Hoppas att det blev begripligt. Om basarnas inbyggnadsdjup är större än 25 cm så blir det knepigare.
Senast redigerat av Drönirettab (9 september 2012)
Ja det var lite klurigt men läsbart.. Men ska rita ner det för o sen få det ut sågat på ett trävaruhus. Men e 36 hz optimalt o spela musik med då. Men vad e bäst o bygga i. MDF eller spån? Kommer nog måla hela lådan inne i.
Jag tänkte först ha någon Hz högre avstämning, men när alla mått "syddes ihop" så blev det ca 36 Hz istället. Lådan ska väl antagligen sitta i en kombi, då tycker jag att 36 Hz borde funka. MDF eller spånskiva diskuteras det ofta om och det är nog ofta en fråga om vilka saker man prioriterar (tex lättsågat, vibrationer, ytfinish), jag brukar iaf använda spånskiva.
Jo den ska ju sitta i 855:an. Jag tror att jag kommer o använda spån jag med. Hoppas att det kommer bli bättre. Verkar inte som om jag blir av med lådan så lika bra o bygga bättre..
Det verkar som att jag räknade lite fel på dina gröna portväggar, de ska vara 266 mm istället för 288 mm. Sedan ska de gröna väggarna sitta "utanför" de första portväggarna så att avståndet mellan bakre väggen och de gröna väggarna är 90 mm. Första portväggarna ska som sagt vara 316 mm långa.
Ber om ursäkt för felräkningen, tur att du visade en ritning så att felet blev upptäckt.
Det verkar som att jag räknade lite fel på dina gröna portväggar, de ska vara 266 mm istället för 288 mm. Sedan ska de gröna väggarna sitta "utanför" de första portväggarna så att avståndet mellan bakre väggen och de gröna väggarna är 90 mm. Första portväggarna ska som sagt vara 316 mm långa.
Ber om ursäkt för felräkningen, tur att du visade en ritning så att felet blev upptäckt.
Tack för du tar dig tid o räknar på det i alla fall. Tacksam för det. Ja det var skönt att det blev upptäckt i tid. Så ska göra om ritningen lite efter det du beskrev. Men det borde gå snabbt eftersom det bara var dem gröna som var fel.
Den gröna delen av porten blir ju 2 gånger 266,4cm2
Medan den röda delen bara är 266,4cm2 ???????
Borde inte måttet mellan den gröna biten och bakre väggen vara 4,5cm så arean är lika över hela porten?? Men då måste den röda biten bli lite längre o då sjunker avstämningen liiiite.
Den gröna delen av porten blir ju 2 gånger 266,4cm2
Medan den röda delen bara är 266,4cm2 ???????
Borde inte måttet mellan den gröna biten och bakre väggen vara 4,5cm så arean är lika över hela porten?? Men då måste den röda biten bli lite längre o då sjunker avstämningen liiiite.
Enligt vad jag har lärt mig så ska vardera grön portdel ha samma area som den röda portdelen, men jag har dock inte gjort egna mätningar för att se hur den verkliga avstämningen blir när man bygger porten på det sättet.
Enligt vad jag har lärt mig så ska vardera grön portdel ha samma area som den röda portdelen, men jag har dock inte gjort egna mätningar för att se hur den verkliga avstämningen blir när man bygger porten på det sättet.
Men sitter inte den gröna biten där för att den röda biten är för kort??? Så bitarna tillsammans gör hela portlängden?? Ca 59cm? Eller vad har den gröna delen för funktion??
Jag har aldrig sett en port som blir hälften så stor efter nästan halva röret!