2785
Sök

angående VADIS (Volvo)

ingen aning
687 Inlägg
2 oktober 2006
Trådstartare
vilka funktioner finns det i VADIS??

håller på å tankar hem det, endast 5% kvar...

även zebran har sina fläckar

151 Inlägg
2 oktober 2006
vadis är ett diagnostik verktyk som du kan släcka lampor och sånt med och se fel i bilens elektriska system etc...

4 822 Inlägg
2 oktober 2006
ARPAnet skrev:
vadis är ett diagnostik verktyk som du kan släcka lampor och sånt med och se fel i bilens elektriska system etc...

Nja inte riktig, man behöver ett par grejer till.
Vadis som numera är utbytt till Vida (som är webb baserat) innehåller bla. hela rederdelskatalogen över samtliga volvo modeller, instruktioner hur man byter vissa delar mm. sen kan man mycket riktigt läsa felkoder och så samt ladda mer mjukvara.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

151 Inlägg
2 oktober 2006
lite mer som autodata då....

personbilstekniker
147 Inlägg
2 oktober 2006
Christian S skrev:
ARPAnet skrev:

Nja inte riktig, man behöver ett par grejer till.
Vadis som numera är utbytt till Vida (som är webb baserat) innehåller bla. hela rederdelskatalogen över samtliga volvo modeller, instruktioner hur man byter vissa delar mm. sen kan man mycket riktigt läsa felkoder och så samt ladda mer mjukvara.

För att kunna andvända diagnos funktionerna dvs. koppla upp bilar måste du ha ett interface, annars kan du inte komunicera med bilen. Men som sagt vadis inehåller oxå en stor mängd data över alla volvo modeller dock inte de nyaste.

8 156 Inlägg
2 oktober 2006
Christian S, Vadis och Vida täcker väl inte Volvo PV och äldre modeller?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Saab nörd
224 Inlägg
2 oktober 2006
Phaetoon skrev:

Vida funkar inte ens på gamla Volvo v70. På en gammal pv så finns de väl ingen elektronisk motorstyrning ens?, och då blir de väl lite svårt...

Saab For Life!

4 822 Inlägg
3 oktober 2006
olssson skrev:
Vida funkar inte ens på gamla Volvo v70. På en gammal pv så finns de väl ingen elektronisk motorstyrning ens?, och då blir de väl lite svårt...

Jasså? vad använder man att ladda ner mjukvaran till ex. färddatorn osv. då? det gjorde dom i alla fall när jag moterade förddatorn på C70:n (99:a) jag hade för ett par år sedan (var fortfarande vadis då), satte bara i knappen till den och laddade ner mjukvaran och vipps så var den där.

Phaetoon skrev:

kommer inte ihåg om PV & 140 är med men 240 är med i alla fall (var ett tag sen jag använde det)

Mvh Christian

Saab nörd
224 Inlägg
3 oktober 2006
Christian S skrev:
olssson skrev:

Jasså? vad använder man att ladda ner mjukvaran till ex. färddatorn osv. då? det gjorde dom i alla fall när jag moterade förddatorn på C70:n (99:a) jag hade för ett par år sedan (var fortfarande vadis då), satte bara i knappen till den och laddade ner mjukvaran och vipps så var den där.

Phaetoon skrev:

kommer inte ihåg om PV & 140 är med men 240 är med i alla fall (var ett tag sen jag använde det)

Jag skrev Vida, inte vadis...

Saab For Life!

4 822 Inlägg
3 oktober 2006
olssson skrev:
Christian S skrev:
olssson skrev:

Phaetoon skrev:

Jo men vadis & vida är samma sak bara det att vida är en "nyare version" och är webb baserat vilket vadis inte är.

Mvh Christian

personbilstekniker
147 Inlägg
4 oktober 2006
Christian S skrev:
olssson skrev:
Christian S skrev:
olssson skrev:

Jo men vadis & vida är samma sak bara det att vida är en "nyare version" och är webb baserat vilket vadis inte är.

Vida och vadis är inte riktigt samma sak. Som sagt vida ligger online och vadis på disk. Vadis var det gamla diagnos/verkstads programmet. Har man en äldre bil tex första moddelerna av v70 och äldre funkar vadis bra. Vidan är gjord till att andvändas till nyare modeller tex diagnos funkar inte på äldre volvo bilar tex de första modellerna av s40/v70 och databasen av de gammla volvo bilarna är begränsad.
Programmet är helt nytt och bygger inte på vadis plattform eller nåt sådant så programen skiljer skiljer sig väldigt mycket i både utformning och funktion.

Så kortfattat: Vadis till äldre bilar, vida till nya bilar (värdelöst till gammla)

14 Inlägg
2 januari 2007
någon som vet hur man får tag i lösenorden till vadis
o användarnanm???

har ptogramet men får inte det o funka med dom upgifterna som fick till.

volvo

4 822 Inlägg
2 januari 2007
chilli_82 skrev:
någon som vet hur man får tag i lösenorden till vadis
o användarnanm???

har ptogramet men får inte det o funka med dom upgifterna som fick till.

?
Man loggar ju in som admin. och skapar en ny användare som du själv bestämmer användarnamn och lösenord för.

Mvh Christian

191 Inlägg
2 januari 2007
240 är äldsta bil i vadis

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
2 januari 2007
vida är en förnyad webbversion av vadis... alltså all info är i princip kopierad, men själva datasystemet är nytt. och den fungerar ner till 240.

problemet är att du måste ha en koppling mellan datorn (serieporten) och bilens CAN-system (OBD uttaget) en sådan box (t.ex. VCT2000) är inte så lätt att få tag på, men du kan ju fortfarande använda informationen, men inte felsökning via bilens diagnostikuttag.

man lever bara en gång så lev väl!

dalmasens
2 januari 2007
olssson skrev:
Phaetoon skrev:

Hmm okey. tror du har rätt fel på den punkten.
Jobbar på Volvo firma och vi har då vida till gamla V70n där. Som sagt jag har en sådan jag med å den funkar då mot Vida.
Du får nog förklara dig lite mera

4 822 Inlägg
2 januari 2007
dalmasens skrev:
olssson skrev:
Phaetoon skrev:

Jobbar på Volvo firma och vi har då vida till gamla V70n där. Som sagt jag har en sådan jag med å den funkar då mot Vida.

Exakt, tror inte han riktigt vet vad han pratar om.

Jag har använt Vadis en heldel dåck har jag ingen direkt vana vid uppkoppling mot bilen men där imot resevdelskatalogen har man ju suttit och letat artnr osv rätt mycket.

Mvh Christian

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
3 januari 2007
dalmasens skrev:
olssson skrev:
Phaetoon skrev:

Rätta mig om jag har fel men första års modellen av gammla V70 går inte koppla upp mot VIDAN. Jobbar också mycket med VIDAN och vid flera tillfällen vill VIDAN inte koppla upp sig med dom första V70:arn. Utan då får vi läsa dom med volvos gammla diagnos verktyg (den som liknar saabs tech X)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

83 Inlägg
1 september 2008
Har också fått tag i Vadis men har varken användar Id eller password.
Man skall ju kunna logga in som administrator men då måste man också ha användar Id?

Hur fixar man detta?

Mackan

4 822 Inlägg
1 september 2008
Efter att du startat programet så loggar du in som admin efter det skapar du ett användar namn samt lösenord wink

Mvh Christian

Sök