3938
Sök

Nytt ljud/stereo till E46 -02a. Tips & erfarenhet sökes!

14 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
Hallå där!

Som nybliven ägare till en Bmw 316 Sedan så är det ända jag vill göra med bilen är att uppgradera stereon och ljudet smile
Kanske finns någon här som kan tipsa om bra kit till just en E46a?
Vet dock inte hur stort behovet av en sub är men till en början så blir det nog att byta ut samtliga 5.25" i bilen mot något betydligt mycket bättre, samt hitta en schysst stereo som passar in.
Hur är det med "ISO" kontakter, har alla nyare stereos det?

Är det blocket.se som gäller eller lönar det sig att beställa från UK eller Tyskland?
Nuvarande budget ligger väl runt 1500-2000kr för 4st högtalare samt 1000-1500kr för stereo.

Tack på förhand!

452 Inlägg
12 september 2012
Tjena

Visst finns det både iso kablage och monteringsram till din bil som passar utan bekymmer.
Med den budgeten du har hade jag sätt ett kitsystem fram, ett Hertz ESK130.3 för 1395kr
och ett par enklare koaxial bak Hertz DCX130.3
och en Pioneer DEH-6400BT som ljudkälla. Bra produkter som även klarar din budget

mvh mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

14 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Team_Bilradiohuset skrev:
Tjena

Visst finns det både iso kablage och monteringsram till din bil som passar utan bekymmer.
Med den budgeten du har hade jag sätt ett kitsystem fram, ett Hertz ESK130.3 för 1395kr
och ett par enklare koaxial bak Hertz DCX130.3
och en Pioneer DEH-6400BT som ljudkälla. Bra produkter som även klarar din budget

mvh mackan

Tackar för tipset, ser fint ut smile

Får beställa hem en monteringsram och köra helt enkelt.
Senast redigerat av TheDud3 (13 september 2012)

1 926 Inlägg
14 september 2012
Är det inte bättre att du satsar på ett rejält framsystem istället för 4st halvdana högtalare? Just my five cents smile

1 727 Inlägg
14 september 2012
Spelis skrev:
Är det inte bättre att du satsar på ett rejält framsystem

Den håller jag med om.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

16 197 Inlägg
14 september 2012
ska du byta ut högtalarna i bilen så skulle jag lägger mer pengar än så annars är det bara bortkastat..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

14 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
Spelis skrev:
Är det inte bättre att du satsar på ett rejält framsystem istället för 4st halvdana högtalare? Just my five cents smile

Vad rekommenderar du för högtalare? smile
Vet inte än vilka högtalare det blir men senare blir det sub i bagageluckan i alla fall så är inte jätteviktigt att högtalarna som man köper nu har överdrivet kraftiga element.

Edit: Undrar även hur jag kan vara 100% på att kopplingen till nya stereon fungerar med bilen? Alltså med multifunktionsratten samt annat kablage?
Senast redigerat av TheDud3 (14 september 2012)

1 727 Inlägg
14 september 2012
TheDud3 skrev:
Vet inte än vilka högtalare det blir men senare blir det sub i bagageluckan i alla fall så är inte jätteviktigt att högtalarna som man köper nu har överdrivet kraftiga element.

Edit: Undrar även hur jag kan vara 100% på att kopplingen till nya stereon fungerar med bilen? Alltså med multifunktionsratten samt annat kablage?

Det är just det som är viktigt för att få det bra, underskatta inte framsystemets funktion.

CD:n du köper måste ha möjlighet för t.ex SWRC(Alpine, rattstyrningsfunktion)

Vänd dig till rätt handlare i Stockholmstrakten som HAR speciell koll på VW och BMW.
(flera som fått fel grejjor på annat håll har kommit hit och är nu mer än nöjda)

Pierre

1 926 Inlägg
15 september 2012
TheDud3 skrev:
Spelis skrev:

Vad rekommenderar du för högtalare? smile

Jag kör med dls i min bil och det gillar jag, men smaken är ju som baken! Åk till en bilstereohandlare och lyssna på olika högtalare.
Ett sjysst framsystem som möter upp basen är ju bra.

Du kommer behöva en isokontakt till din bil, för att ha kvar rattknapparna behöver du ha en stereo som är rattkompatibel och rätt isokontakt.

Edit: Typ allt jag skrev hade redan Horsyhorse skrivit.. Tror jag ska lägga mig.. roll
Senast redigerat av Spelis (15 september 2012)

14 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
Ska ta en runda i veckan och lyssna på lite olika högtalare smile

Men har nu tittat lite på följande stereo: Alpine iDA-X305S

Vilket kablage är det jag behöver? En ISO adapter och en Fakra antenn kabel?

Har hittat den ISO kabeln hittills http://www.docent-decibel.se/store/till … d_589.html
men hittar inte denna Fakra kabel - http://i42.photobucket.com/albums/e308/ … A16__1.jpg

Någon som kan hjälpa mig lite?
Senast redigerat av TheDud3 (17 september 2012)

1 727 Inlägg
17 september 2012
TheDud3 skrev:

Jag skriver nog FÖR otydligt.

Besök Seastreams Garage så du får rätt ISO-kabel(för rattknappsstyrning) INTE den du länkade till.

Pierre

14 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
TheDud3 skrev:

Besök Seastreams Garage så du får rätt ISO-kabel(för rattknappsstyrning) INTE den du länkade till.

Pierre

Jaha! haha.. fan va dumt.
Läste inte alls det som att jag skulle besöka stället, suck. Miss från min sida!

Det är alltså endast öppet på onsdagar 18-21? smile

1 727 Inlägg
17 september 2012
TheDud3 skrev:
Horsyhorse skrev:
TheDud3 skrev:

Pierre

Jaha! haha.. fan va dumt.
Läste inte alls det som att jag skulle besöka stället, suck. Miss från min sida!

Det är alltså endast öppet på onsdagar 18-21? smile

Jag driver Seastreams Garage och tipsar gärna om/hur/vad inom billjud, men direktlänkning till
egna produkter tycker jag är fel, lite ok i informationssyfte.

Därför blir det bara (för)försiktiga hintningar om att shopen finns.

Standard öppettider ja, men läser man lite till så finns viss flexibillitet. wink

Interfacet är inte lagervara här(inte någon annanstans heller), och så hänvisar jag till mitt tidigare inlägg.

Vare sig man vill ta en fika, spåna setup, bilstereokurs, tävling, ja eller t.o.m handla, så är det väl värt
ett besök, då shopen och produkterna inte är "som alla/allt annat".

Välkommen!

Pierre

Sök