3238
Sök

Servo slutar fungera _ibland_. BMW 540iM E39. MYCKET tacksam för idéer.

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#21
caromania skrev:
I värsta fall får du väl bekosta en felsökning på BMW-verkstad? Det bör inte bli mer än 1200-1500kr?

Har redan haft den på BMWverkstad. Det var där jag bytte servotronicventilen men det var mitt förslag efter att jag läst på amerikanska forum.
Verkstaden hittade inget fel och har inga gissningar om vad det kan vara.

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 oktober 2012
#22
TCG skrev:
caromania skrev:
I värsta fall får du väl bekosta en felsökning på BMW-verkstad? Det bör inte bli mer än 1200-1500kr?

Har redan haft den på BMWverkstad. Det var där jag bytte servotronicventilen men det var mitt förslag efter att jag läst på amerikanska forum.
Verkstaden hittade inget fel och har inga gissningar om vad det kan vara.

Frågan är ju vad de ska ha för att sonika lösa problemet och hur de gör det. Sannolikt byter de komponent för komponent tills det fungerar?

Vet du att den begagnade styrväxeln fungerar? Tänker närmast om det är en ventil som spökar i den och denna har samma fel. Kan man testa styrväxeln på bänken är då frågan? (Tänker om du kan funktionstesta din gamla)

Är det en renoverad eller en ny som kostar 16.000? Jag tycker fortfarande att det är en ansenlig summa med 16.000 för en ny, och helt stört om den är renoverad? Min gammalmodiga syn har varit att BMW är dyra i sina delar men efter diverse otrevliga påhopp från personer som borde veta att sköta sig bättre så har jag förstått att de har billiga delar? Stämmer det verkligen med den prisuppgift du fått? Det ter sig orimligt då min styrväxel kostar 800kr och den då är ny?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#23
caromania skrev:
TCG skrev:
caromania skrev:
I värsta fall får du väl bekosta en felsökning på BMW-verkstad? Det bör inte bli mer än 1200-1500kr?

Har redan haft den på BMWverkstad. Det var där jag bytte servotronicventilen men det var mitt förslag efter att jag läst på amerikanska forum.
Verkstaden hittade inget fel och har inga gissningar om vad det kan vara.

Frågan är ju vad de ska ha för att sonika lösa problemet och hur de gör det. Sannolikt byter de komponent för komponent tills det fungerar?

Vet du att den begagnade styrväxeln fungerar? Tänker närmast om det är en ventil som spökar i den och denna har samma fel. Kan man testa styrväxeln på bänken är då frågan? (Tänker om du kan funktionstesta din gamla)

Är det en renoverad eller en ny som kostar 16.000? Jag tycker fortfarande att det är en ansenlig summa med 16.000 för en ny, och helt stört om den är renoverad? Min gammalmodiga syn har varit att BMW är dyra i sina delar men efter diverse otrevliga påhopp från personer som borde veta att sköta sig bättre så har jag förstått att de har billiga delar? Stämmer det verkligen med den prisuppgift du fått? Det ter sig orimligt då min styrväxel kostar 800kr och den då är ny?

Byta komponent för komponent på BMW är inte aktuellt. Det blir löjligt mycket pengar. sad
Eftersom de tog ut pantavgift om jag inte lämnade in min gamla styrservo så antar jag att det är en renoverad jag skulle få för drygt 16.000.-.
Det är väldigt mycket pengar för en styrväxel i mina ögon.

Har ägt denna 540 sedan februari 2003 och innan dess en E34 535i medans jag gick i gymnasiet.
Min familj har aldrig gillat BMW och nästan inga av mina vänner eller bekanta heller så jag hade inget medfött hjärta hos BMW. smile Mycket skitsnack har jag fått höra om att de är svårmekade, att allt måste lämnas till verkstad och de är dyra.
Mitt ex hade flera bilar, bla. hade hon BMW E34 och E28. Tycker samtliga modeller varit lättmekade och de flesta delar har varit rimligt prissatta jämfört med andra bilar jag mekat med.
Tycker E34/E39 är enklare att meka med än Volvo 740. Det som är enklare i en 740 är att komma åt då det bara sitter en halv motor i dem. wink

EDIT: Får väl säga att detta fel är ett undantag som bekräftar regeln eftersom jag inte lyckats lösa det på så lång tid. wink
Senast redigerat av TCG (2 oktober 2012)

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 oktober 2012
#24
TCG skrev:
caromania skrev:
TCG skrev:

Har redan haft den på BMWverkstad. Det var där jag bytte servotronicventilen men det var mitt förslag efter att jag läst på amerikanska forum.
Verkstaden hittade inget fel och har inga gissningar om vad det kan vara.

Frågan är ju vad de ska ha för att sonika lösa problemet och hur de gör det. Sannolikt byter de komponent för komponent tills det fungerar?

Vet du att den begagnade styrväxeln fungerar? Tänker närmast om det är en ventil som spökar i den och denna har samma fel. Kan man testa styrväxeln på bänken är då frågan? (Tänker om du kan funktionstesta din gamla)

Är det en renoverad eller en ny som kostar 16.000? Jag tycker fortfarande att det är en ansenlig summa med 16.000 för en ny, och helt stört om den är renoverad? Min gammalmodiga syn har varit att BMW är dyra i sina delar men efter diverse otrevliga påhopp från personer som borde veta att sköta sig bättre så har jag förstått att de har billiga delar? Stämmer det verkligen med den prisuppgift du fått? Det ter sig orimligt då min styrväxel kostar 800kr och den då är ny?

Byta komponent för komponent på BMW är inte aktuellt. Det blir löjligt mycket pengar. sad
Eftersom de tog ut pantavgift om jag inte lämnade in min gamla styrservo så antar jag att det är en renoverad jag skulle få för drygt 16.000.-.
Det är väldigt mycket pengar för en styrväxel i mina ögon.

Har ägt denna 540 sedan februari 2003 och innan dess en E34 535i medans jag gick i gymnasiet.
Min familj har aldrig gillat BMW och nästan inga av mina vänner eller bekanta heller så jag hade inget medfött hjärta hos BMW. smile Mycket skitsnack har jag fått höra om att de är svårmekade, att allt måste lämnas till verkstad och de är dyra.
Mitt ex hade flera bilar, bla. hade hon BMW E34 och E28. Tycker samtliga modeller varit lättmekade och de flesta delar har varit rimligt prissatta jämfört med andra bilar jag mekat med.
Tycker E34/E39 är enklare att meka med än Volvo 740. Det som är enklare i en 740 är att komma åt då det bara sitter en halv motor i dem. wink

EDIT: Får väl säga att detta fel är ett undantag som bekräftar regeln eftersom jag inte lyckats lösa det på så lång tid. wink

Ja, det har alltid varit min bild av dessa bilar. Bra bilar, tillförlitliga och välbyggda, men om man har otur så får man ta banklån för att laga dem. sad Styrväxeln i din bil är väl en tillförlitlig källa på att det tyvärr är precis som jag alltså trott.

Men tillbaka till ritbordet nu. Har du googlat som en dåre på BMW-forum runt om i världen? Det måste finnas exempel på att det här hänt förut? Redan många som mycket hjältemodigt erbjuder sig att låna ut komponenter i felsökningssyfte, verkligen ädelt.

Hoppas verkligen du kan lösa det. hmm

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

24 Inlägg
3 oktober 2012
#25
har en beg pump på bänken på jobbet så de e lungt ska bara orka byta den......har du nivåreglering?


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#26
caromania skrev:
TCG skrev:
caromania skrev:

Frågan är ju vad de ska ha för att sonika lösa problemet och hur de gör det. Sannolikt byter de komponent för komponent tills det fungerar?

Vet du att den begagnade styrväxeln fungerar? Tänker närmast om det är en ventil som spökar i den och denna har samma fel. Kan man testa styrväxeln på bänken är då frågan? (Tänker om du kan funktionstesta din gamla)

Är det en renoverad eller en ny som kostar 16.000? Jag tycker fortfarande att det är en ansenlig summa med 16.000 för en ny, och helt stört om den är renoverad? Min gammalmodiga syn har varit att BMW är dyra i sina delar men efter diverse otrevliga påhopp från personer som borde veta att sköta sig bättre så har jag förstått att de har billiga delar? Stämmer det verkligen med den prisuppgift du fått? Det ter sig orimligt då min styrväxel kostar 800kr och den då är ny?

Byta komponent för komponent på BMW är inte aktuellt. Det blir löjligt mycket pengar. sad
Eftersom de tog ut pantavgift om jag inte lämnade in min gamla styrservo så antar jag att det är en renoverad jag skulle få för drygt 16.000.-.
Det är väldigt mycket pengar för en styrväxel i mina ögon.

Har ägt denna 540 sedan februari 2003 och innan dess en E34 535i medans jag gick i gymnasiet.
Min familj har aldrig gillat BMW och nästan inga av mina vänner eller bekanta heller så jag hade inget medfött hjärta hos BMW. smile Mycket skitsnack har jag fått höra om att de är svårmekade, att allt måste lämnas till verkstad och de är dyra.
Mitt ex hade flera bilar, bla. hade hon BMW E34 och E28. Tycker samtliga modeller varit lättmekade och de flesta delar har varit rimligt prissatta jämfört med andra bilar jag mekat med.
Tycker E34/E39 är enklare att meka med än Volvo 740. Det som är enklare i en 740 är att komma åt då det bara sitter en halv motor i dem. wink

EDIT: Får väl säga att detta fel är ett undantag som bekräftar regeln eftersom jag inte lyckats lösa det på så lång tid. wink

Ja, det har alltid varit min bild av dessa bilar. Bra bilar, tillförlitliga och välbyggda, men om man har otur så får man ta banklån för att laga dem. sad Styrväxeln i din bil är väl en tillförlitlig källa på att det tyvärr är precis som jag alltså trott.

Men tillbaka till ritbordet nu. Har du googlat som en dåre på BMW-forum runt om i världen? Det måste finnas exempel på att det här hänt förut? Redan många som mycket hjältemodigt erbjuder sig att låna ut komponenter i felsökningssyfte, verkligen ädelt.

Hoppas verkligen du kan lösa det. hmm

Tycker jag sökt och läst på forum men ingen har det problemet som jag har.
Även om de inte har mitt problem så tycker jag att jag testat allt.
Har ju bytt hela styrsystemet utom slangar och rem?
Hoppas verkligen inte det är som du sa tidigare att något av det jag bytt till varit trasigt. Det är ju möjligt men ska jag då byta allt igen mot nytt? sad

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#27
Lille-bror skrev:
har en beg pump på bänken på jobbet så de e lungt ska bara orka byta den......har du nivåreglering?

Ta ner hasplåten(plasten) under motorn. Sedan är det två slangar, två bultar och en mutter som håller servopumpen. Inte så jobbigt. wink
Näpp, jag har inte nivåreglering.


Sök