caromania skrev:
TCG skrev:
caromania skrev:
I värsta fall får du väl bekosta en felsökning på BMW-verkstad? Det bör inte bli mer än 1200-1500kr?
Har redan haft den på BMWverkstad. Det var där jag bytte servotronicventilen men det var mitt förslag efter att jag läst på amerikanska forum.
Verkstaden hittade inget fel och har inga gissningar om vad det kan vara.
Frågan är ju vad de ska ha för att sonika lösa problemet och hur de gör det. Sannolikt byter de komponent för komponent tills det fungerar?
Vet du att den begagnade styrväxeln fungerar? Tänker närmast om det är en ventil som spökar i den och denna har samma fel. Kan man testa styrväxeln på bänken är då frågan? (Tänker om du kan funktionstesta din gamla)
Är det en renoverad eller en ny som kostar 16.000? Jag tycker fortfarande att det är en ansenlig summa med 16.000 för en ny, och helt stört om den är renoverad? Min gammalmodiga syn har varit att BMW är dyra i sina delar men efter diverse otrevliga påhopp från personer som borde veta att sköta sig bättre så har jag förstått att de har billiga delar? Stämmer det verkligen med den prisuppgift du fått? Det ter sig orimligt då min styrväxel kostar 800kr och den då är ny?
Byta komponent för komponent på BMW är inte aktuellt. Det blir löjligt mycket pengar.
Eftersom de tog ut pantavgift om jag inte lämnade in min gamla styrservo så antar jag att det är en renoverad jag skulle få för drygt 16.000.-.
Det är väldigt mycket pengar för en styrväxel i mina ögon.
Har ägt denna 540 sedan februari 2003 och innan dess en E34 535i medans jag gick i gymnasiet.
Min familj har aldrig gillat BMW och nästan inga av mina vänner eller bekanta heller så jag hade inget medfött hjärta hos BMW.
Mycket skitsnack har jag fått höra om att de är svårmekade, att allt måste lämnas till verkstad och de är dyra.
Mitt ex hade flera bilar, bla. hade hon BMW E34 och E28. Tycker samtliga modeller varit lättmekade och de flesta delar har varit rimligt prissatta jämfört med andra bilar jag mekat med.
Tycker E34/E39 är enklare att meka med än Volvo 740. Det som är enklare i en 740 är att komma åt då det bara sitter en halv motor i dem.
EDIT: Får väl säga att detta fel är ett undantag som bekräftar regeln eftersom jag inte lyckats lösa det på så lång tid.