Evildan skrev:
F-Tar skrev:
Då e ju BMW 520 d/i E61 -04 -05 perf för dig. Riktiga bilar de:)
Faller rejält på "billig i drift" då drift inbegriper all kostnad för en bil och BMW är som bekant inte ett ekonomiskt bilägande trots att det finns märkesivrare med dåliga matematiska kunskaper som hävdar motsatsen.
Enkelt att läsa diverse artiklar för att se att BMW ligger bland de dyrare bilarna att äga räknat per mil.
Man kan också ifrågasätta dina kunskaper inom matematik och logik om du utgår från test av nya bilar när det skiljer 100-150.000:- eller kanske mer i inköpspris. Att en BMW med högre inköpspris får en högre milkostnad i de fallen beror på värdeminskning och kapitalkostnader, att ta ett lån på 150´ utöver vad en ny Toyota kostar är inte gratis och värdeminskning utgår procentuellt, en dyrare bil tappar självklart mer i kronor räknat. Sammanlagt ger det en högre milkostnad, sällan några enorma skillnader på 10-20:-/mil däremot.
I princip alla köpråd på Garaget utgår dock från ett fast inköpspris, kort och gott en äldre BMW jämfört med alternativen. När prisskillnaden är eliminerad är skillnaden i driftkostnad också utjämnad till fördel för dyrare "premiumbilar" (det gäller inte enbart tyska bilar eller BMW). Det är vad
"märkesivrare" försöker framföra.
Jag håller dock med dig i det här fallet, trådskaparen talar tydligt om att han inte är ute efter någon extravagans och då är en stor BMW som istället bör jämföras med en Lexus GS om något från Toyota-gruppen ett alternativ som är svårt att motivera och enklare samt nyare bruksbilar likt en Toyota Avensis ett mycket vettigare val.
Om något är en BMW 318i eller 320i Touring ett alternativ som kan ge Avensis en bra match, även om det är en vettig modell med hög kvalité och låga driftkostnader köper man dock fortfarande körglädje, upplevd kvalité och ett varumärke om man handlar en BMW.
Men kommer det med på köpet är det nödvändigtvis inget man behöver lasta modellen för. Andra starka alternativ är dock just Avensis, Mazda 6 eller Honda Accord för att nämna några. Volvo V50 och SAAB 9-3 SC är också värda en titt, men eftersom de hamnar mitt mellan Japan och Tyskland hade jag personligen valt någon av dem istället.