2343
Sök

Frågor om billjud!

99 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
Ska fatta mig kort

har 2st mds fr12w som drivs av ett mds t5 steg.

Mina basar är i separata lådor bara så ni kanske fattar lite bättre:)

Funderar på att sälja ena basen så jag kör med en, men lådan jag har nu är ganska liten, ca 33cm bred kändes litet? Fungerar dom färdiga lådorna(märke mds) till denna bas?

batteribanken samt kablarna är inte så häftiga, orginal batteri, vetinte hur starkt det är, sen 21mm2 kablar, gör de så stor skillnad om jag byter upp mig till 50mm2 och ett bättre batteri? Känns som att bilen ska dö när jag basar på hårt redan nu.

Basarna dunkar som fan nu när jag har dom ikopplade, men känns som ena basen tappar grymt mycket effekt då jag drar ut den ena, vad beror det på?
Just nu är dom kopplade i 2ohm var, så de ger mig 4ohm på steget? Iofs ger inte steget så kraftiga rms, kan de vara så? Skulle de varit bättre att haft dom t.ex. i samma låda och kopplat ihop dom och sedan kört ut det på steget? Men borde inte de ungefär samma impedans som tidigare? HUr kan jag göra så att de låter bättre?

Om jag nu säljer den ena, köper en bättre låda till den som jag har kvar, hur ska jag koppla in på steget för att få det låta så bra som det kan? Borde räcka med att koppla 2ohm?/steget get väl dryga 1000rms @ 2 ohm trorjag?

Jävlar vad det vart grötigt, men hoppas ni förstår:)
Frågorna är alltså

Kan jag få båda basarna att låta bättre nu?
Hur gör jag om jag vill att ena basen ska låta bättre om jag säljer den ena?
Gör storlek på kablarna stor skillnad?

tack för alla svar

99 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
Rättar mig själv, just nu har jag 4ohm i steget va? men borde de inte låta bra om jag drar ut ena basen då jag har den ena i 2ohm då jag slitit ut den andra?

451 Inlägg
14 september 2012
Det beror på hur det är kopplat men förmodligen är steget lastat i 1ohm nu. 2ohm då du använder en.

http://rockfordfosgate.com/rftech/images/woofer_wizard/2_4ohmDVC_1ohm.png

http://rockfordfosgate.com/rftech/images/woofer_wizard/2_4ohmDVC_4ohm.png
Senast redigerat av Landstrom (14 september 2012)

99 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
Har separata lådor så blir 2ohm per bas

451 Inlägg
14 september 2012
Då har du 1ohm last på steget. Och till det steget vid 1ohm är dina kablar för klena och om "bilen håller på dö" så har du på tok för lite ström vilket kan skada både basar och slutsteg.

Vad sitter det i för bil?

99 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
Halveras impedansen då jag kopplas det på steget? Kanske tog i med dö:-) polo

451 Inlägg
14 september 2012
Både ja och nej. Det beror på hur man kopplar, serie eller parallellt kopplat. Om man har två basar.

Ex. Om du har två basar med impedans på 4ohm vardera. Seriekopplar du dom blir slutimpedansen 8ohm, parallellkopplat 2ohm.
Senast redigerat av Landstrom (14 september 2012)

99 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
Kanske tom har 16mm2, väldigt lite med tanke på steget..

Bara för att kolla så vi tänker lika,
två basar, två olika lådor, kopplat 2ohm på båda, sitter inte ihop som du länkade ovan, det ger mig 2ohm x 2ohm på steget som blir?

Borde det inte bli 4?

Vad skulle du rekommendera som lägsta tjocklek på kabel?

48 Inlägg
15 september 2012
med båda dina basar kan du få antingen 1 eller 4ohm enligt bilderna som lagts upp tidigare.

skulle du använda en bas skulle du få 2 eller 8ohm, så bästa är att ha båda basarna kopplade i 1ohm.

och de spelar ingen roll om dom sitter i samma låda eller inte, man kopplar likadant ändå
Senast redigerat av A-Lindskog (15 september 2012)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
15 september 2012
Har man inte ström till 1ohm så kör man på 4ohm..

48 Inlägg
15 september 2012
har han 16mm2 lär han knappast ha ström till 4ohm heller så uppgradering av strömkablar lär han göra i vilket fall
Senast redigerat av A-Lindskog (15 september 2012)

99 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
Så jag kan koppla om talspolarna, sen från +utgången till andra lådans + och samma med minus sen vidare till slutstege?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
15 september 2012
A-Lindskog skrev:
har han 16mm2 lär han knappast ha ström till 4ohm heller så uppgradering av strömkablar lär han göra i vilket fall

Klarar inte 16mm2 av 50A menar du?

48 Inlägg
16 september 2012
vart har jag påstått de? 16mm2 kan vara avsäkrat 50A, ja.
men om du kollar på slutstegets rekomendationer så bör han ha en säkring på mellan 150 till 300A beroende på effektuttag. och nej du kan inte säkra av en 16mm2 kabel med 150A..

finns tabell på den här länken där man kan se vad som behövs:
http://www.zatzy.com/bilstereo/242296-k … r-m-m.html

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 september 2012
Steget är speccat 600Wrms vid 4ohm.
60A säkring räcker säkerligen.
Hellre att spela med 4ohm och allt räcker till än 1ohm och allt går sönder.

Du kan ju absolut inte rekommendera att koppla till 1ohm om han inte har ström till det.
Då går ju sakerna sönder.

48 Inlägg
16 september 2012
om man läser igenom hela tråden så vill trådskaparen veta hur han spelar bäst med sina basar och ha tipps på vad han kan göra åt sitt strömproblem.

min rekomendation är att koppla 1ohm och uppgradera kablarna.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 september 2012
Uppgradera kablarna är prio 1.
Men att dra ur 1700Wrms ur ett batteri är ingen rekommendation jag skulle stå för.

Sitt strömproblem lösar han lättast genom att koppla 4ohm.
Definitivt innan han har åtgärdat felen. Jag antar att han inte går och köper sig nytt kabelkit direkt men säkert vill ha ljud under tiden. Att då köra med högre belastning är definitivt inge fel.

Sök