3430
Sök

Bänkade du din bil på Bimmers of Sweden?

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
#1
Som rubrik lyder bänkade du din bil?
Fick tyvärr en väldigt oseriös intryck där och sedan underliga siffror.
Var det bara jag eller finns det fler?

Bl.a. En gul Viper som inte kunde få resultat då man inte kunde köra fortare på bänken,
Sedan frågade de hela tiden vad det var för effekt och om det var hjul hästar eller motor hästar.

Min bil ska ge org 333hk, nu mappad, filter samt catback. Fick 302hk i motorn hmm
Sedan kommer det roliga svaret: ja det är inte rätt luft då det är varmt, däcken är för stora så den tar en massa effekt, vad har din bil org? Om vi ändrar på den här grejen så får du 310hk istället!

Alltså Vah?!! Jag bänkade bilen för att ta reda på effekt och vrid inte för att gissa mig fram!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Finraggare
2 381 Inlägg
15 september 2012
#2
Alla bänkar visar olika resultat dels jämfört med andra bänkar, men även utifrån hur omständigheterna runt bänkningen ser ut i form av lufttryck, temperatur och fuktighet.

Jag vidhåller: Bänken är för mappning - skryta gör man på strippen.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

8 250 Inlägg
15 september 2012
#3
PITSTOP skrev:
Min bil ska ge org 333hk, nu mappad, filter samt catback. Fick 302hk i motorn hmm
Sedan kommer det roliga svaret: ja det är inte rätt luft då det är varmt, däcken är för stora så den tar en massa effekt, vad har din bil org? Om vi ändrar på den här grejen så får du 310hk istället!

Olika bänkar ger olika resultat. Och kör man på landsväg så spelar saker som däcktryck och storlek på däck in. Det spelar även roll hur fort man gör svepet när man mäter. Så ska man börja jämföra siffror så kan man egentligen bara jämföra bilar som är bromsade på samma sätt i samma bänk.


2 982 Inlägg
15 september 2012
#4
Men vad var det exakt tog betalt för undrar jag då...?


14 Inlägg
15 september 2012
#5
Är nöjd med bänkningen. De resultat jag såg verkade helt rimliga. Körde för att se om optimeringsfirman höll vad de lovade, vilket de uppenbarligen gjorde.

Hjulet snurrar men hamstern är död

5 089 Inlägg
15 september 2012
#6
Dom är nog inte så noga med kalibreringen när dom drar ut sina bänkar på olika träffar. sålänge pengarna kommer in.

\Lindgren

1 067 Inlägg
15 september 2012
#7
PITSTOP skrev:
Som rubrik lyder bänkade du din bil?
Fick tyvärr en väldigt oseriös intryck där och sedan underliga siffror.
Var det bara jag eller finns det fler?

Bl.a. En gul Viper som inte kunde få resultat då man inte kunde köra fortare på bänken,
Sedan frågade de hela tiden vad det var för effekt och om det var hjul hästar eller motor hästar.

Min bil ska ge org 333hk, nu mappad, filter samt catback. Fick 302hk i motorn hmm
Sedan kommer det roliga svaret: ja det är inte rätt luft då det är varmt, däcken är för stora så den tar en massa effekt, vad har din bil org? Om vi ändrar på den här grejen så får du 310hk istället!

Alltså Vah?!! Jag bänkade bilen för att ta reda på effekt och vrid inte för att gissa mig fram!

333 hästar enligt vem?  Bromsad?


Livsnjutare
1 707 Inlägg
15 september 2012
#8
Det är tyvärr väldigt sällan som antalet uppskattade hästkrafter motsvarar antalet riktiga..

Dom enda bänkar du kan lita på är "rototest", övriga har alldeles för stora felmarginaler.

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
#9
Hool skrev:
PITSTOP skrev:
Som rubrik lyder bänkade du din bil?
Fick tyvärr en väldigt oseriös intryck där och sedan underliga siffror.
Var det bara jag eller finns det fler?

Bl.a. En gul Viper som inte kunde få resultat då man inte kunde köra fortare på bänken,
Sedan frågade de hela tiden vad det var för effekt och om det var hjul hästar eller motor hästar.

Min bil ska ge org 333hk, nu mappad, filter samt catback. Fick 302hk i motorn hmm
Sedan kommer det roliga svaret: ja det är inte rätt luft då det är varmt, däcken är för stora så den tar en massa effekt, vad har din bil org? Om vi ändrar på den här grejen så får du 310hk istället!

Alltså Vah?!! Jag bänkade bilen för att ta reda på effekt och vrid inte för att gissa mig fram!

333 hästar enligt vem?  Bromsad?

Enligt BMW , har en BMW 545i 2004 (e60)

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Livsnjutare
1 707 Inlägg
15 september 2012
#10
Tänk på att det är en ganska gammal bil med ett antal mil i sig, låter som rimligt med drygt 300 i motorn nu.

1 532 Inlägg
15 september 2012
#11
Bänkade motorn till El Caminon i en testbänk fick då 806hk sen för skoj skull provade jag en rullande landsväg nu i augusti när jag fick ihop den då visade den 810hk hm hur det nu gick till..... försvann lixom inge med full drivlina...... så jag litar inte på sånt skit.


Livsnjutare
1 707 Inlägg
15 september 2012
#12
Rullande landsväg kan visa upp till 20% för mycket, så med 15% drivline förlust så ligger du inom felmarginalen.

1 532 Inlägg
15 september 2012
#13
HereComesTrouble skrev:
Rullande landsväg kan visa upp till 20% för mycket, så med 15% drivline förlust så ligger du inom felmarginalen.

Därför jag lät bänka motorn innan den hamna i Chevan.


Livsnjutare
1 707 Inlägg
15 september 2012
#14
Dirtymike skrev:
HereComesTrouble skrev:
Rullande landsväg kan visa upp till 20% för mycket, så med 15% drivline förlust så ligger du inom felmarginalen.

Därför jag lät bänka motorn innan den hamna i Chevan.

Rototest är lika exakt, så länge man vet hur mycket drivline förlust man har.
Det är väl vad man har på hjulen som är intressant och inte under huven?

1 532 Inlägg
15 september 2012
#15
HereComesTrouble skrev:
Dirtymike skrev:
HereComesTrouble skrev:
Rullande landsväg kan visa upp till 20% för mycket, så med 15% drivline förlust så ligger du inom felmarginalen.

Därför jag lät bänka motorn innan den hamna i Chevan.

Rototest är lika exakt, så länge man vet hur mycket drivline förlust man har.
Det är väl vad man har på hjulen som är intressant och inte under huven?

Ja hjul hästar är riktiga hästar. Blir väl en bänkning till sen då blowern är monterad nu.


1 067 Inlägg
15 september 2012
#16
PITSTOP skrev:
Hool skrev:
PITSTOP skrev:
Som rubrik lyder bänkade du din bil?
Fick tyvärr en väldigt oseriös intryck där och sedan underliga siffror.
Var det bara jag eller finns det fler?

Bl.a. En gul Viper som inte kunde få resultat då man inte kunde köra fortare på bänken,
Sedan frågade de hela tiden vad det var för effekt och om det var hjul hästar eller motor hästar.

Min bil ska ge org 333hk, nu mappad, filter samt catback. Fick 302hk i motorn hmm
Sedan kommer det roliga svaret: ja det är inte rätt luft då det är varmt, däcken är för stora så den tar en massa effekt, vad har din bil org? Om vi ändrar på den här grejen så får du 310hk istället!

Alltså Vah?!! Jag bänkade bilen för att ta reda på effekt och vrid inte för att gissa mig fram!

333 hästar enligt vem?  Bromsad?

Enligt BMW , har en BMW 545i 2004 (e60)

Ja det är specen.. Men..  En bil kan ha 302 häst eller 348 häst i verkligheten.. Finns + och - motorer. 

Sedan så är det inte säkert att moddarna faktiskt ger mer hästar..  Öppet filter är i många fall ej optimalt..

Sedan så äter stora hjul lite hästkrafter med.


Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
#17
Hool skrev:
PITSTOP skrev:
Hool skrev:

333 hästar enligt vem?  Bromsad?

Enligt BMW , har en BMW 545i 2004 (e60)

Ja det är specen.. Men..  En bil kan ha 302 häst eller 348 häst i verkligheten.. Finns + och - motorer. 

Sedan så är det inte säkert att moddarna faktiskt ger mer hästar..  Öppet filter är i många fall ej optimalt..

Sedan så äter stora hjul lite hästkrafter med.

Jo jag vet att det finns - och + motorer, sedan så är bilen mappad via en känd trimfils leverantör, CATback är 2,75" och inga stora börjar samt utan dämpare längst bak, filter är inte modell skitstor biltema typ utan insats filter K&N.

PLUS!! Jag hade små hjul för den bilen Igentligen då jag endast hade R-däck.

Åter till min fråga: vrf ska man då bänka ifall man inte får siffror pga annat filter, avgas, stora däck, R-däck och det finns  - / + motorer. Då Isåfall gissar man sig fram bara hmm

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Livsnjutare
1 707 Inlägg
16 september 2012
#18
Det är just därför man kör rototest istället, rullar är alldeles för osäkert.

Därimot är nog den effekten rimlig som du fick, 8 år gammal bil har tappat en antal hästar på vägen.
Inte ens säkert att bilen nådde upp till dom hästarna som stog i pappret från början.

Med dom uppgraderingar som du har gjort är det inte troligt att du fått mer än i bästa fall 10 hästar tyvärr.

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#19
HereComesTrouble skrev:
Det är just därför man kör rototest istället, rullar är alldeles för osäkert.

Därimot är nog den effekten rimlig som du fick, 8 år gammal bil har tappat en antal hästar på vägen.
Inte ens säkert att bilen nådde upp till dom hästarna som stog i pappret från början.

Med dom uppgraderingar som du har gjort är det inte troligt att du fått mer än i bästa fall 10 hästar tyvärr.

Nu är det så att jag inte vill att DU gissar på vad jag får för effekt eller någon annan för den delen. UTAN jag vill veta ifall någon annan som VAR på träffen och fick sin bil bänkad och fått reda på rätt siffror eller om de oxå fått konstiga värden.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Najs
16 september 2012
#20
Dirtymike skrev:
HereComesTrouble skrev:
Dirtymike skrev:

Därför jag lät bänka motorn innan den hamna i Chevan.

Rototest är lika exakt, så länge man vet hur mycket drivline förlust man har.
Det är väl vad man har på hjulen som är intressant och inte under huven?

Ja hjul hästar är riktiga hästar. Blir väl en bänkning till sen då blowern är monterad nu.

Vart har du gömt d monstret t bil micke??


Sök