4014
Sök

Bil förbrukar väldigt många lampor

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#1
Hallå! som rubriken lyder har familjen en bil som förbrukar många lampor, lamporna kan hålla mellan 1 vecka och ½ år, blir väldigt dyrt när man kör med osram nightbreaker.
Bilen är en Hyundai Trajet V6 2,7 2005 årsmodell.
Vet inte om bilen överladdar för generatorn sitter dumt till. så nu undrar jag om det finns något typ spänningsskydd man kan köpa och sätta någonstans så den slutar förbruka så mycket lampor.

Förlåt om jag har skapat tråden fel men hoppas det blev rätt.

Tack på förhand //WolleJR


Tvivlare
2 266 Inlägg
16 september 2012
#2
Osram nightbreaker har väldigt kort livslängd i sig självt, laddar då bilen lite grann mycket också så brinner dom av rätt fort. Mät upp spänningen i lampkontakterna med bilen igång, ligger den högt så löd i resistorkablar. Vet att Saab hade såna kablar att montera i 9-3SS, vi har även monterat såna i andra bilar med bra resultat.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Grabbar med lem kör bilar med rem.
62 Inlägg
16 september 2012
#3
Mät spänningen över batteriet med bilen igång och se vad du får fram för värden. Sedan så kan du även mäta ute vid lampkontakterna för att se vad du har för spänning där. Börja med det.


Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#4
TireSlayer skrev:
Osram nightbreaker har väldigt kort livslängd i sig självt, laddar då bilen lite grann mycket också så brinner dom av rätt fort. Mät upp spänningen i lampkontakterna med bilen igång, ligger den högt så löd i resistorkablar. Vet att Saab hade såna kablar att montera i 9-3SS, vi har även monterat såna i andra bilar med bra resultat.

Okej får göra det, var hittar man resistorkablar? smile


Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#5
weldion skrev:
Mät spänningen över batteriet med bilen igång och se vad du får fram för värden. Sedan så kan du även mäta ute vid lampkontakterna för att se vad du har för spänning där. Börja med det.

Okej får ut och göra det smile


Tvivlare
2 266 Inlägg
16 september 2012
#6
WolleJR skrev:
TireSlayer skrev:
Osram nightbreaker har väldigt kort livslängd i sig självt, laddar då bilen lite grann mycket också så brinner dom av rätt fort. Mät upp spänningen i lampkontakterna med bilen igång, ligger den högt så löd i resistorkablar. Vet att Saab hade såna kablar att montera i 9-3SS, vi har även monterat såna i andra bilar med bra resultat.

Okej får göra det, var hittar man resistorkablar? smile

Vi köpte av lokala saab-handlarn, kostade typ 120:- eller nåt smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#7
TireSlayer skrev:
WolleJR skrev:
TireSlayer skrev:
Osram nightbreaker har väldigt kort livslängd i sig självt, laddar då bilen lite grann mycket också så brinner dom av rätt fort. Mät upp spänningen i lampkontakterna med bilen igång, ligger den högt så löd i resistorkablar. Vet att Saab hade såna kablar att montera i 9-3SS, vi har även monterat såna i andra bilar med bra resultat.

Okej får göra det, var hittar man resistorkablar? smile

Vi köpte av lokala saab-handlarn, kostade typ 120:- eller nåt smile

Okej, är det samma till alla bilar? smile


Tvivlare
2 266 Inlägg
17 september 2012
#8
WolleJR skrev:
TireSlayer skrev:
WolleJR skrev:

Okej får göra det, var hittar man resistorkablar? smile

Vi köpte av lokala saab-handlarn, kostade typ 120:- eller nåt smile

Okej, är det samma till alla bilar? smile

dom löds bara in på  kablaget till lampan så de passar alla smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#9
TireSlayer skrev:
WolleJR skrev:
TireSlayer skrev:

Vi köpte av lokala saab-handlarn, kostade typ 120:- eller nåt smile

Okej, är det samma till alla bilar? smile

dom löds bara in på  kablaget till lampan så de passar alla smile

Täcker de alla lampor då eller bara en? smile


Tvivlare
2 266 Inlägg
17 september 2012
#10
WolleJR skrev:
TireSlayer skrev:
WolleJR skrev:

Okej, är det samma till alla bilar? smile

dom löds bara in på  kablaget till lampan så de passar alla smile

Täcker de alla lampor då eller bara en? smile

en kabelsats/lampa om jag minns rätt smile går ju även att löda in lämpligt motstånd i kablaget för att få ner spänningen.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#11
TireSlayer skrev:
WolleJR skrev:
TireSlayer skrev:

dom löds bara in på  kablaget till lampan så de passar alla smile

Täcker de alla lampor då eller bara en? smile

en kabelsats/lampa om jag minns rätt smile går ju även att löda in lämpligt motstånd i kablaget för att få ner spänningen.

Okej, då behöver vi många för det är nummerplåtsbelysningen bak, parkeringsljuset fram och halvljuset hmm


Elektriker
718 Inlägg
19 september 2012
#12
Som Tireslayer säger så kan du ju om du vill snika lite bara löda in motstånd i serie så du får ett lämpligt spänningsfall:) Nå fint motstånd går inte på mer än 50spänn kanske? Tänk då på att det ska vara rätt lite motstånd i det ändå. Så du inte köper nå kOhm motstånd för då får du dåligt lyse:P

Som att kasta vatten i sjön.

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
#13
monno skrev:
Som Tireslayer säger så kan du ju om du vill snika lite bara löda in motstånd i serie så du får ett lämpligt spänningsfall:) Nå fint motstånd går inte på mer än 50spänn kanske? Tänk då på att det ska vara rätt lite motstånd i det ändå. Så du inte köper nå kOhm motstånd för då får du dåligt lyse:P

Okej, är inte så duktig på sånnt som jag egentligen skulle varit hmm Har hört att det finns något man kan sätta mellan + och - på batteriet som klipper spänningstopparna, skulle det kunna funka? smile


Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
#14
-HardcOre- skrev:
exakt så gjorde min peugeot 406 -02 sen satte jag i xenon i halvljuset efter det har dom hållt i 2år 7månader

Det är både när man sätter dioder i parkeringsljuset och skyltbelysning och de vanliga lamporna i halvljuset, nästan bara vänster sida som lamporna går på hmm


Elektriker
718 Inlägg
20 september 2012
#15
WolleJR skrev:
monno skrev:
Som Tireslayer säger så kan du ju om du vill snika lite bara löda in motstånd i serie så du får ett lämpligt spänningsfall:) Nå fint motstånd går inte på mer än 50spänn kanske? Tänk då på att det ska vara rätt lite motstånd i det ändå. Så du inte köper nå kOhm motstånd för då får du dåligt lyse:P

Okej, är inte så duktig på sånnt som jag egentligen skulle varit hmm Har hört att det finns något man kan sätta mellan + och - på batteriet som klipper spänningstopparna, skulle det kunna funka? smile

Haha mja jag är rätt kas på bil el också. Men man har ju elutbildning, dock lever ju bilar som sitt eget liv:P

Men är det spänningspeakar du får då? Det är inte att du alltid ligger lite högt?

Lite kuriosa: Vad gäller t.ex. vanliga 12V Halogen som man har i huset, spotlights m.m. så är i princip alltid alla små trafos gjord för lampor på 11,5V. Detta för att kliver man över 12V till lampan så tar man bort nästan 50% av livslängden än om man sen kör 11.8V igen efteråt. (Detta enligt en säljare på Ahlsell) Nu är väl bil lampor direkt exakt samma, men det säger ju lite om hur en liten spänningstopp kan förkorta livslängden dramatiskt på lampor smile

Som att kasta vatten i sjön.

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#16
monno skrev:
WolleJR skrev:
monno skrev:
Som Tireslayer säger så kan du ju om du vill snika lite bara löda in motstånd i serie så du får ett lämpligt spänningsfall:) Nå fint motstånd går inte på mer än 50spänn kanske? Tänk då på att det ska vara rätt lite motstånd i det ändå. Så du inte köper nå kOhm motstånd för då får du dåligt lyse:P

Okej, är inte så duktig på sånnt som jag egentligen skulle varit :/ Har hört att det finns något man kan sätta mellan + och - på batteriet som klipper spänningstopparna, skulle det kunna funka? :)

Haha mja jag är rätt kas på bil el också. Men man har ju elutbildning, dock lever ju bilar som sitt eget liv:P

Men är det spänningspeakar du får då? Det är inte att du alltid ligger lite högt?

Lite kuriosa: Vad gäller t.ex. vanliga 12V Halogen som man har i huset, spotlights m.m. så är i princip alltid alla små trafos gjord för lampor på 11,5V. Detta för att kliver man över 12V till lampan så tar man bort nästan 50% av livslängden än om man sen kör 11.8V igen efteråt. (Detta enligt en säljare på Ahlsell) Nu är väl bil lampor direkt exakt samma, men det säger ju lite om hur en liten spänningstopp kan förkorta livslängden dramatiskt på lampor =)

Ja jo jag har oxå utbildning i bilel men är inte jätteduktig på det :P
När jag mätte på bilen så låg det konstant på värdena jag skrev högst upp
Batteri: 14,14 volt
Lampa: 14,10 volt
om jag inte minns helt fel ;)
Det är mest när man stoppar i dioder så funkar de mellan 2 dagar och någon vecka, kvittar om de är billiga från jula eller dyra märkesdiodlampor man köper, alla går sönder :/
Det som är mest mystiskt är att det är mest på vänster sida som lamporna går sönder :S


21 761 Inlägg
20 september 2012
#17
Lampor avsedda för bil ska rimligtvis tåla minst 14 V enligt min åsikt, annars är det dåligt. smile

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#18
Drönirettab skrev:
Lampor avsedda för bil ska rimligtvis tåla minst 14 V enligt min åsikt, annars är det dåligt. smile

Inte på Hyundaien där går lamporna stup i ett, men på golfarna, volvon, saaben och audin så har där inte gått en enda lampa konstigt nog. Men de är ju Europeisk kvalité och inte koreansk kvalité wink



Sök