2710
Sök

Varför censurerar man nummerplåten i annonser?

1 217 Inlägg
16 september 2012
Jimmylainen skrev:
Alex-s skrev:
Jimmylainen skrev:

Hur ska jag veta som köpare om bilen har ex. har varit krockad? Och har då resulterat i sne ram.

Haha okej. Tror inte på allvar en säljare säger att den har varit krockad av kanske tidigare ägare och att ramen är sne. Allt en säljare vill är att få av bilen och dra in cashen. Genom carfax kan man se allt detta.

Vem är det nu som är paranoid?

Åk dit och titta och mät själv då så slipper du lita på info från någon du inte känner (och du, det går att fuska med carfax också).

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
16 september 2012
Jimmylainen skrev:
Alex-s skrev:
Jimmylainen skrev:

Hur ska jag veta som köpare om bilen har ex. har varit krockad? Och har då resulterat i sne ram.

Haha okej. Tror inte på allvar en säljare säger att den har varit krockad av kanske tidigare ägare och att ramen är sne. Allt en säljare vill är att få av bilen och dra in cashen. Genom carfax kan man se allt detta.

Ja men du kan ju alltid fråga efter regnumret. Gör du inte det är du antagligen inte intresserad av bilen tillräckligt mycket för att köpa den även om regnumret synts i annonsen

245 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
Alex-s skrev:
Jimmylainen skrev:
Alex-s skrev:

Ja men du kan ju alltid fråga efter regnumret. Gör du inte det är du antagligen inte intresserad av bilen tillräckligt mycket för att köpa den även om regnumret synts i annonsen

Om säljaren ger regnumret till köparen så fort han frågar, varför inte bara lägga upp regnumret i annonsen så slipper båda hålla på maila till varandra och vänta på svar...

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
16 september 2012
Diskolaro skrev:
Alex-s skrev:
Jimmylainen skrev:

Om säljaren ger regnumret till köparen så fort han frågar, varför inte bara lägga upp regnumret i annonsen så slipper båda hålla på maila till varandra och vänta på svar...

av den enkla anledningen att man kanske har dyra saker i bilen och det kan vara det som avgör om man får inbrott i bilen eller får den såld som planerat.

...!!!???
257 Inlägg
16 september 2012
Även jag tycker det är irriterande när man letar bil och säljarna inte uppger reg-numret. Vad de flesta inte vet är att det är superenkelt att ta reda på ändå, bara man vet hur man skall gå till väga.

Så för en motiverad tjuv är en maskerad reg-skylt ofta inga problem alls att ta reda på utan att ta kontakt med säljaren, vilket många inte verkar insett...

12 086 Inlägg
16 september 2012
Med tanke på hur mycket skit man får stå ut med som säljare på blocket förstår jag att man döljer regnumret.

12 086 Inlägg
16 september 2012
Ompa2000 skrev:
Även jag tycker det är irriterande när man letar bil och säljarna inte uppger reg-numret. Vad de flesta inte vet är att det är superenkelt att ta reda på ändå, bara man vet hur man skall gå till väga.

Så för en motiverad tjuv är en maskerad reg-skylt ofta inga problem alls att ta reda på utan att ta kontakt med säljaren, vilket många inte verkar insett...

Eftersom du är så jävla grym och vet det kan du ju sluta va så kryptisk och säga vad det är för supermetod du använder?!

...!!!???
257 Inlägg
16 september 2012
Germax skrev:
Ompa2000 skrev:

Eftersom du är så jävla grym och vet det kan du ju sluta va så kryptisk och säga vad det är för supermetod du använder?!

Nej jag tänker inte skriva ut den här. Räcker gott med att meddela folk att deras maskerade reg-nr inte är så "hemliga" som de verkar tro.

939 Inlägg
16 september 2012
Varför dölja plåten?? Ta bort skiten helt^^ om du ska sälja.

466 Inlägg
16 september 2012
Okej mycket OT i tråden !!!

Men till mina frågor då som jag undrar:cool:

1. OM man nu maskerar sin regg skylt för att saker eller bilen kan bli stulet? Hur ofta har det hänt? Nån som vet?
2. Gör folk det mer för att dom är paranoida?
3. Är väll mer ett I-lands problem tycker jag ^^  Vill man ha bilen så ringer/mailar man efter reg nummret wink

Sen jag låter mitt reg numer finnas med på bilder för jag kunde inte bry mig mindre smile

//skane
Senast redigerat av skanepiraten (16 september 2012)

55 Inlägg
16 september 2012
"Hur svårt är det att ringa o fråga": 
Säljaren svarar inte direkt eller är upptagen med annat samtal, kan vara mitt i natten man ser annonsen, vill inte störa mer än nödvändigt. Annonsen saknar telnr till säljaren, maila och sen vänte på svar.
Finns regnumret i annonsen och man sitter redan framför datorn är det ju bara några knapptryck bort innan man har informationen från Transportstyrelsen/Carfax.

Oftast står ju säljarens telefonnummer i annonsen, (hitta.se).
Okej, dolt nummer eller kontantkort går bort.

Carfax har det mesta informationen, dock inte all.
Åk och kontrollmät bilen själv om säljaren inte vill uppge regnumret?
Finns ingen anledning när Carfax kan sortera ut de flesta krockade bilar.
Några knapptryck med regnumret så kan man kanske utesluta denna bil utan att behöva störa säljaren.

Utbudet på begagnade bilar är jätte stort.
Bara på blocket.se finns just nu 56 700 begagnade bilar från privatpersoner.
Att sälja en bil här kan vara både lätt och svårt.
Att som köpare hitta den rätta bilen kan vara tillfälligheter, ett bra foto, pris i annonsen, regnummer i annonsen, att både telefon och mailkontakt finns.
Allt detta kan göra att det blir lättare för köparen ATT BLI INTRESSERAD av bilen som är till salu.

Inget pris i annonsen, dolt regnummer, inget telenummer, "ring och fråga" mm mm
Med attityden från säljaren med orden: "om man inte åker och kollar på en bil bara för att regnumret är dolt så är man förmodligen inte intresserad av bilen ändå".
Med så många begagnade bilar till salu är det lätt att klicka vidare till nästa annons.

Kom inte sen och säg att bilen var svår såld eller att du inte fick vad du ville ha för bilen.
Av 50 personer som ser på din annons lite längre kanske det är 20 som klickar vidare bara för att det är dolt regnr eller pris.
Av de 20 personerna som klickade bort annonsen, kanske den blivande köparen hade funnits, med pengar och utan prut.

Paranoida eller dumma när ni sätter ut en annons, det avgör ni själva...

Avstängd
10 388 Inlägg
16 september 2012
skanepiraten skrev:
Okej mycket OT i tråden !!!

Men till mina frågor då som jag undrar:cool:

1. OM man nu maskerar sin regg skylt för att saker eller bilen kan bli stulet? Hur ofta har det hänt? Nån som vet?
2. Gör folk det mer för att dom är paranoida?
3. Är väll mer ett I-lands problem tycker jag ^^  Vill man ha bilen så ringer/mailar man efter reg nummret wink

Sen jag låter mitt reg numer finnas med på bilder för jag kunde inte bry mig mindre smile

//skane

Har faktiskt ett par polare som råkat ut för både stöld och vandalism efter att bilarna hamnat på blocket. Om det bara är ett upprepande sammanträffande eller inte låter jag vara osagt.

Att det är ett I-lands"problem" (vet inte ens om det når "upp" till att klassas som det) kan jag verkligen inte annat än hålla med om

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 198 Inlägg
16 september 2012
Men tänk på att även oärliga människor kan ringa och vara intresserade och få regnummer och vips så är bilen bort.. lite falsk säkerhet är  det nog att dölja regnummer. Jag som köpare vill se regnummer för att få ut så mycket info om bilen innan jag  ringer och stör säljaren som säkert har en massa annat att pyssla med än att svara på frågor som jag kan få svar på ändå. Typ bes, skatt, föräkring och annan man kan se publikt eller via tps, eller carfax som någon nämnt. Sen att man döljer på Gorg eller andra bilsidor är en helt annan sak.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
16 september 2012
Vad är det för slaskmoderator som går in och tar bort det jag skriver och indirekt hjälper trollungen?

Håller ni medlemmar med någon månads medlemskap och en massa tramsinlägg högre än medlemmar med massa år och tusentals hjälpsamma inlägg under bältet?

Den moderator som gjorde det är en komplett idiot tills han förklarar varför.

2slow

245 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
azid skrev:
Vad är det för slaskmoderator som går in och tar bort det jag skriver och indirekt hjälper trollungen?

Håller ni medlemmar med någon månads medlemskap och en massa tramsinlägg högre än medlemmar med massa år och tusentals hjälpsamma inlägg under bältet?

Kvaliten på inlägget baseras ej på hur länge författaren varit medlem eller hur många inlägg denne har. Jag respekterar alla i den här tråden mer än dig.

2 668 Inlägg
16 september 2012
Diskolaro skrev:
azid skrev:

Kvaliten på inlägget baseras ej på hur länge författaren varit medlem eller hur många inlägg denne har. Jag respekterar alla i den här tråden mer än dig.

Som jag skrev i inlägget innan så är ditt förtroende förbrukat, ditt namn är trollsmuts.

Sen vad du tycker,tänker eller säger om mig rör mig inte ryggen. varför kan du läsa på raden ovanför.

2slow

406 Inlägg
16 september 2012
bengank skrev:
Jag dissar alla bilannonser med dolda regplåtar, även dom mest intressanta också.
Ren princip sak.

Jag personligen skriver regnumret i annonsen om det inte syns på bilderna.
Jag vill att en eventuell köpare skall få se vilket datum bilen är besiktigad, vad den kostar i skatt, om den är skattad, hur mycket man får dra i släpvagnsvikt, hur många ägare det har varit på bilen, hur stor motorn är, mm mm

Håller med dig. smile

245 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
azid skrev:
Diskolaro skrev:
azid skrev:

Som jag skrev i inlägget innan så är ditt förtroende förbrukat, ditt namn är trollsmuts.

Sen vad du tycker,tänker eller säger om mig rör mig inte ryggen. varför kan du läsa på raden ovanför.

Hur man än vrider och vänder på den här tråden så kan jag inte förstå hur man kan tro att det är en trolltråd. Fast din hjärna fungerar uppenbarligen lite annorlunda än våra.

2 668 Inlägg
16 september 2012
Diskolaro skrev:
azid skrev:
Diskolaro skrev:

Hur man än vrider och vänder på den här tråden så kan jag inte förstå hur man kan tro att det är en trolltråd. Fast din hjärna fungerar uppenbarligen lite annorlunda än våra.

Det är inte tråden i sig utan ts, du allså.  Sen tycker jag det är konstigt att ingen vrålat sök än för även dessa trådar dyker upp några gånger i månaden.

Men som sagt fyll forumet med skit du, moderatorerna har ju visat att det är fritt fram.

2slow

55 Inlägg
16 september 2012
Ska ni två, "azid" och "diskolaro" bara kasta skit på varandra kan ni väll maila varandra direkt, så inte vi andra behöver se skiten??
Senast redigerat av bengank (16 september 2012)

Sök