4021
Sök

Svårstartad Volvo 144 -74. B20b

21 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
Det är såhär att jag köpte Volvon för några veckor sedan, tills nu i veckan har den startat snabbt och fint när ja vred på nyckeln. Helt plötsligt en dag den här veckan så blev den tjurig som satan och man får stå och mala på starten länge och ibland går de inte alls.
Trodde först att batteriet inte var laddat eller om generatorn inte laddade. För det låter precis som att inte startmotorn orkar dra runt.

När man har stått o malt en stund på starten så hoppar den igång och sedan går den lika bra som vanligt.
Den är lika svårstartad varm som kall oavsett temperatur på vädret.

Någon som kan tänkas veta vart man ska börja undersöka?

Tillägger att förgasaren är en enkel Stromberg 175cd-2 om det skulle underlätta felsökningen.

Skaune
16 september 2012
144sport-74 skrev:
Det är såhär att jag köpte Volvon för några veckor sedan, tills nu i veckan har den startat snabbt och fint när ja vred på nyckeln. Helt plötsligt en dag den här veckan så blev den tjurig som satan och man får stå och mala på starten länge och ibland går de inte alls.
Trodde först att batteriet inte var laddat eller om generatorn inte laddade. För det låter precis som att inte startmotorn orkar dra runt.

När man har stått o malt en stund på starten så hoppar den igång och sedan går den lika bra som vanligt.
Den är lika svårstartad varm som kall oavsett temperatur på vädret.

Någon som kan tänkas veta vart man ska börja undersöka?

Tillägger att förgasaren är en enkel Stromberg 175cd-2 om det skulle underlätta felsökningen.

är batteriet friskt nog och har du kollat med multimeter så generatorn laddar?

5 706 Inlägg
16 september 2012
Kollat brytarspetsen? Ser den fräsch ut? Brytaravståndet när den är fullt öppnad ska vara 0,4mm.

Hade likadant med min 345a (B19A enkel stromberg 175CD) i vintras, helt plötsligt en morgon så var den sjukt
tjurig att starta.
Men när den väl startade gick den hur fint som helst, men stängde jag av den och sen skulle starta så fick jag gnugga och gnugga och gnugga innan den kom igång. Tog loss fördelarlocket och rotorn och kollade på brytaren, när brytaren var fullt öppen så syntes det inte ens att den öppnade yikes Och istället för att vara platta och fina kontaktytor så hade den ena sidan fått en grop och den andra en spets.
Bytte brytaren och ställde in brytaravståndet till 0,4mm och bilen startade hur lätt som helst och gick hur fint som helst smile

Bytte i somras till en Hot-sparks-enhet för att slippa oroa mig över brytarspets i framtiden, bilen blev ännu mer lättstartad med Hot-sparks-enheten.
http://hot-spark.eu/webshop/index.php?p … mp;group=7 (länk ifall du undrar vad jag pratar om, går på just ca500kr med frakten inräknad)

Och håller även med föregående inlägg, kolla så batteriet är fräscht och att den laddar som den ska. Vid 1500rpm och uppåt ska du ha som minst 13,7V, har du under det är det dags att byta laddningsregulatorn.
Senast redigerat av simlar (16 september 2012)

21 761 Inlägg
16 september 2012
Kolla även upp jordflätorna, speciellt den mellan kaross och motor (rambalk-kopplingskåpa?). Hade en 140 för många år sedan och där gick den flätan av, startmotorn gick väldigt segt. smile

21 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
Tack för alla bra tips, nu har man något humm om vad det kanske kan vara. Eller iaf vart man ska börja felsökningen.

Uppdatering kommer när jag har felsökt och hittat felet.

21 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
Nu har jag hittat och löst felet smile

Misstänkte först att det var jordfel, gick igenom och kollade jordflätorna och de jordade fint i både ram och motor. Mätte även generatorn och den laddade som den skulle. Startmotorn drog inte onormalt mycket ström.
Kollade även brytarn men de var väldigt fint. Köpte en ny ifall att de skulle vara slitet. Men då har man ju en i reserv tongue

Bytte batteri och kunde konstatera att batteriet inte alls var friskt. Trots att det gav rätt ström.

Så nu startar bilen väldigt lätt igen big_smile

Tack så jättemycket för all info och råd!

Sök