Lonefox skrev:
it_mutt skrev:
Lonefox skrev:
Finns nätagg som lämnar 300V likspänning och lika mkt ström...
Problemet är att de flesta tänker automatiskt nätagregat till datorer när det pratas nätagg...
Jag har ett nätagg jag byggde i skolan här som klarar att lämna 40V ut och maxström 60A....det byggde jag för sådär 19 år sedan...
Ja, jo, det är väl iofs sant, men som sagt, det är väl knappast någon lönsam affär att skaffa en nätdel som ordnar upp det där (i förhållande till att bara skaffa grejer som är avsedda för hemmet ist)
Har jag aldrig påstått heller
Ville bara förklara en sak för andra att datoragg inte är de enda aggen
Askolin skrev:
frågan är hur många som skriver att det inte funkar provat själva?! jag kan intyga att det funkar, haft (i yngre dagar) flera olika slutsteg drivna (ett åt gången) på sketna 300watt dator nätagg, tagit alla +12v och alla -12 som kommer ut från nätagg och tvinnat ihop och detta drivit stora hemma högtalare med!! sen skulle jag ju aldrig koppla in några dyra slutsteg eller högtalare då elektroniken absolut inte mår bra av strömfallen som blir, men funkar gör det och man kan spela på ganska ordentligt också! 21KG, 1000watt rms PA steg var dock att föredra..
har faktiskt haft en sådan garage stereo tills nyligen, dator/mediaspelare> nätagg> bilsluteteg modell 80-tal täckt i spindelnät> pioneer 3 vägs hemmahögtalare
uppgraderat till pioneer 2-kanal hemmastärkare
ps remoten på bil slutsteg vill ha 12v..
Tittar man på de flesta standard 300W datoragg så får man runt 30A totalt på de två linorna.
30X12=360W MAXIMAL effekt man kan använda via dessa linor. Och JA jag talar om sekundärsidan. Dvs efter förlust i agget.
Skall man använda ett datoragg som lämnar mer så får man kika på 1-1.2KW och då talar vi runt 75-90A på EN lina (Som många tillverkare har gått tillbaka till) och en prislapp på 2-2.5K.....
För dessa pengar kan man få en hemmaförstärkare som täcker mångas behov i dagsläget........
Och NEJ jag har inte provat själv...för jag vet bättre än att göra det
Jag har kört 2 olika förstärkare och flertalet HU på nätaggregat till datorer...
Skulle säga som så att HU fungerar hur bra som helst, för de drar vanligtvis inte ens 10A vid full volym.
Och de nätaggregat som jag testat med har vanligtvis haft en 8-12A på 12V linan.
Och slutsteg är inte värt att köra med nätaggregat om man inte lyssna på lite lägre volym.
Körde ett 25Wx2 slutsteg som funkade helt okej med, men det andra som har en effekt på 200W så gav nätagget upp rätt snabbt.
Däremot vet jag inte hur stor skillnad det är mellan ett 10A och exempelvis 50A nätaggregat. Men tror inte ett 50A skulle prestera så mycket bättre, speciellt inte om det är bas man är ute efter.
Nätaggregatet jag har i datorn ger ut 70A på 12V linan. Men tänker inte börja koppla in något slutsteg på ett nätaggregat som kostar runt 140€
En fördel med att ha ett nätaggregat är om man exempelvis behöver 3,3V 5V eller 12V till något annat.